111
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

بزرگی در انزوای متکلمان امامیه در جامعه امامیه داشته است‌‌‌‌‌‌‌‌.

۵. کاسته شدن از نیروی متکلمان سبب درگیری‌های داخلی

درگیری معرفتی ‌‌‌جریان‌های درون شیعی در رویارویی با خط کلامی، به‌عنوان عامل بعدی مورد توجه قرار می‌گیرد‌‌‌‌‌‌‌‌. نگاه بدبینانه محدثان به نظریه‌پردازی عمدتاً به زمانی پس از این که متکلمان در تلاش برای فهم زوایای کلامی و ایجاد سازگاری‌های معرفتی احیاناً دچار اشتباهات یا تناقض‌گویی‌هایی موردی می‌شدند، باز می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌. بیش از مقدار نیاز دلیل و شاهد بر این امر وجود دارد که جامعه کوفه ذاتاً با فهم تئوریک و نظریه‌‌‌‌‌‌‌‌‌پردازی به معنای غور در معارف، فهم زوایا و ایجاد سازگاری‌های معرفتی۱ مشکل نداشت‌‌‌‌‌‌‌‌. شمار راویانی که صرفاً به نقل شنیده‌ها می‌پرداختند بسیار ناچیز بود و نمونه‌های فراوانی از پرسش‌های دقیق در بحث‌های عقلی مربوط به صفات خدا، جبر و اختیار، استطاعت و مباحث دیگر از سوی محدثان نشان می‌دهد که خط مخالف کلامی نیز عیناً به طرح همان سؤالاتی از امامان می‌پرداخت که متکلمان به خاطر آن متهم می‌شدند‌‌‌‌‌‌‌‌.

امام علیه السلام در عین نهی از کلام در ذات خداوند تلویحاً اجازه مباحث کلامی را برای محدثان صادر کرد‌‌‌.۲ در باب «ابطال الرویة» نیز که دربرگیرنده مباحث بسیار عمیق عقلی است، حضور محدثان چشم‌گیر است، هرچند متکلمان و دغدغه‌های آنان بیشتر خودنمایی می‌کند.۳‌ همین‌طور در باب «النهی عن الصفه بغیر ما وصف به نفسه تعالی»۴ بیشتر راویان از اصحاب حدیث هستند‌‌‌‌‌‌‌‌. چهار روایت از مجموع شش روایت باب «صفات الذات»، یعنی روایت عمیق ابوبصیر درباره صفات خداوند و‌ روایت کاهلی، جعفر بن محمد و همچنین فضیل درباره علم خداوند

1.. سازگاری معرفتی به معنای همسان و هماهنگ كردن نظریه‌ها و ادعاهای مخلتفی است كه یك متكلم در جایگاه‌های مختلف بدان می‌پردازد. بدین ترتیب نظریه‌های اساسی متكلم در مباحثی همچون توحید، بایستی با بحث انسان همسان و قابل انطباق باشد.

2.. كلینی، الکافی، ج۱، ص۹۲، ش‌۱ و ۲ و دیگر روایات «باب النهی عن الکلام فی الکیفیة» كه تمام ده روایت باب بی‌استثنا از خط حدیثی هستند.

3.. كلینی، الکافی، ج۱، ص۹۵ -۱۰۰.

4.. همان، ص۱۰۰-۱۰۴.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
110

گویا امام علیه السلام به‌دلیل خروج مؤمن طاق از نص۱ بود که‌ حتی یک بار او را به‌طور کلی از وارد شدن در کلام نهی فرمود.۲ فهم احتمالاً ناقص و اولیه‌ از رابطه صحیح عقل و وحی۳، زمینه را برای اختلافات راهبردی فراهم می‌آورد که به‌طور طبیعی، به سعایت‌ها نزد ائمه علیهم السلام، تفسیق‌ها و تکفیرها می‌انجامید‌.۴ جایگاه روایات ذم و نهی کلام از این منظر روشن می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌. امامان علیهم السلام در همین دوره بود که از تبدیل شدن کلام به روشی توده‌ای و فراگیر، اِبا داشتند۵ و نسبت به کسانی که وارد این موضع می‌شدند، موضع انتقادی و تصحیحی داشتند‌‌‌‌‌‌‌‌. در این باره افزون بر توجه امامان علیهم السلام به نمونه‌های فراوان از خطاهای معرفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناختی یا روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناختی در اندیشیدن متکلمان بزرگی همچون هشام بن حکم یا هشام بن سالم،۶ برای نمونه، می‌توان به مؤمن طاق اشاره کرد که امام علیه السلام بارها او را به سبب روش کلامی‌اش۷ و بهره‌گیری‌اش از قیاس در مباحث کلامی۸ توبیخ و سرزنش ‌کردند‌‌‌‌‌‌‌‌. کمترین تأثیر تصحیحات ائمه علیهم السلام این بود که گاهی به‌روشنی متکلمان تلاش می‌کردند در عین نظریه‌پردازی برای سخنان خود اتخاذ سند کنند‌‌‌‌‌‌‌‌. ‌بنابراین، به نظر می‌رسد پیچیدگی‌های نظریه‌پردازی عقلانی سهم

1.. كشی، رجال، ص۱۹۰، ش‌۳۳۳.

2.. همان، ص۱۹۱، ش‌۳۳۴.

3.. گویا زراره وقتی می‌گوید:« اولیس رُبَّ رأی خیر من اثر»(كشی، رجال، ص۱۵۶) «یا والله ما كنت قلت ذلك الا برایی» (همان، ص۲۵۸) دچار همین درک ناقص ‌است. این که این سخن او در میان روایات ذم او و از ناحیه عبیدی و یونس و ابن‌مسكان روایت شده و از سویی یونس خود متهم به قیاس است، نشانه نخستین اختلاف‌ها دربارۀ رابطۀ عقل و وحی است.

4.. تنها برای نمونه، نک: كشی، رجال، ص۴۹۱، ش‌۹۴۰؛ همان، ص۴۹۲، ش‌۹۴۱؛ همان، ص۴۹۲، ش‌۹۴۲؛ همان، ص۴۹۵، ش‌۹۵۰؛‌ همچنین در گزارش علی بن محمد قمی از محمد بن عیسی اشعری از عبدالله بن محمد حجال، امام رضا علیه السلامیونس را به دلیل كتابش (معلوم نیست كدام كتاب) زنازاده خواند (كشی، رجال، ص۴۹۵، ش‌۹۴۹، ۴۹۶و‌۹۵۴). كشی از این طعن و لعن‌ها از ناحیه قمیان، به شدت، اظهار تعجب كرده است (همان، ص۴۹۷).

5.. برای مثال، كشی، رجال، ص۱۸۶، ش۳۲۸.

6.. تنها برای نمونه‌ای از خطای معرفت‌شناختی هشام بن حكم در بحث «جسم لا كالاجسام»، نک: كلینی، الکافی، ج۱، ص۱۰۴، ح۱؛ همان، ص۱۰۶، ح۶و۷ و برای خطای روش‌شناختی هشامین در بحث صورت و جسم، نک: همان، ص۱۰۴، ح۲؛ همان، ص۱۰۵، ح۴و۵؛ همان، ص۱۰۶، ح۸؛ تنها دربارۀ هشام بن سالم. برای تحلیل دقیق‌تر، نک: سبحانی، «مدرسۀ کلامی کوفه در دورۀ نظریه‌پردازی»، ص۱۷۸؛ حسینی جلالی، «مقوله جسم لا كالاجسام بین موقف هشام بن الحكم و‌ دیگر اهل الكلام»، ش‌۱۹.

7.. کشّی، رجال، ص۱۹۰-۱۹۱، ش‌۳۳۳ -۳۳۴.

8.. همان، ص۱۸۸، ش‌۳۳۱.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35470
صفحه از 572
پرینت  ارسال به