بزرگی در انزوای متکلمان امامیه در جامعه امامیه داشته است.
۵. کاسته شدن از نیروی متکلمان سبب درگیریهای داخلی
درگیری معرفتی جریانهای درون شیعی در رویارویی با خط کلامی، بهعنوان عامل بعدی مورد توجه قرار میگیرد. نگاه بدبینانه محدثان به نظریهپردازی عمدتاً به زمانی پس از این که متکلمان در تلاش برای فهم زوایای کلامی و ایجاد سازگاریهای معرفتی احیاناً دچار اشتباهات یا تناقضگوییهایی موردی میشدند، باز میشود. بیش از مقدار نیاز دلیل و شاهد بر این امر وجود دارد که جامعه کوفه ذاتاً با فهم تئوریک و نظریهپردازی به معنای غور در معارف، فهم زوایا و ایجاد سازگاریهای معرفتی۱ مشکل نداشت. شمار راویانی که صرفاً به نقل شنیدهها میپرداختند بسیار ناچیز بود و نمونههای فراوانی از پرسشهای دقیق در بحثهای عقلی مربوط به صفات خدا، جبر و اختیار، استطاعت و مباحث دیگر از سوی محدثان نشان میدهد که خط مخالف کلامی نیز عیناً به طرح همان سؤالاتی از امامان میپرداخت که متکلمان به خاطر آن متهم میشدند.
امام علیه السلام در عین نهی از کلام در ذات خداوند تلویحاً اجازه مباحث کلامی را برای محدثان صادر کرد.۲ در باب «ابطال الرویة» نیز که دربرگیرنده مباحث بسیار عمیق عقلی است، حضور محدثان چشمگیر است، هرچند متکلمان و دغدغههای آنان بیشتر خودنمایی میکند.۳ همینطور در باب «النهی عن الصفه بغیر ما وصف به نفسه تعالی»۴ بیشتر راویان از اصحاب حدیث هستند. چهار روایت از مجموع شش روایت باب «صفات الذات»، یعنی روایت عمیق ابوبصیر درباره صفات خداوند و روایت کاهلی، جعفر بن محمد و همچنین فضیل درباره علم خداوند
1.. سازگاری معرفتی به معنای همسان و هماهنگ كردن نظریهها و ادعاهای مخلتفی است كه یك متكلم در جایگاههای مختلف بدان میپردازد. بدین ترتیب نظریههای اساسی متكلم در مباحثی همچون توحید، بایستی با بحث انسان همسان و قابل انطباق باشد.
2.. كلینی، الکافی، ج۱، ص۹۲، ش۱ و ۲ و دیگر روایات «باب النهی عن الکلام فی الکیفیة» كه تمام ده روایت باب بیاستثنا از خط حدیثی هستند.
3.. كلینی، الکافی، ج۱، ص۹۵ -۱۰۰.
4.. همان، ص۱۰۰-۱۰۴.