103
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

اساساً عقل را کنار می‌نهاد و دیگری آن را امری سهل و ساده تلقی می‌کرد، روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسی فهم قرآن و روایات ما را به طریقی متفاوت رهنمون می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌. به‌دلیل همین صعب الوصول بودن بود که زمان زیادی طول نکشید که بخش عمده‌ای از امتیازات تفکر کلامی اهل بیت علیهم السلام همچون بداء، امرٌ بین الامرین و‌ خلق صفات با رویکردی فرافکنانه ساده‌سازی و از آنها عبور شد‌‌‌‌‌‌‌‌. پاسخ دوم نیز بر نهی‌ها و تحذیرهایی مبتنی است که در همین دو ناحیه محتوا و روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسی به‌دلیل همان دشواری‌ها از سوی ائمه علیهم السلام نسبت به اصحاب وجود داشت‌‌‌‌‌‌‌‌. این تحذیرها - ‌‌‌به‌ویژه نسبت به متکلمان زبردست - مبنی بر عدم ارائه این معارف در کوچه و بازار و تأکید زیاد بر حفظ اسرار آنان، افزون بر تأکید ائمه علیهم السلام بر حفظ اموری که برای هیچ‌کس ‌جز پیامبر، فرشته مقرب یا قلبِ امتحان شده با ایمان، قابل درک نیست،۱ ما را با نقطه‌های آغازِ این اِعمال محدودیت‌ها آشنا می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌. به اعتقاد امیرمعزی، موافقت امامان علیهم السلام با کلام تنها در موارد استثنایی بوده۲ و یکی از اثرات مهم رد کلام و شیوه‌های تحقیق در این شاخه از سوی امامان علیهم السلام غلبه نگرش و روش اخباری‌گری در مکتب قم بوده است.۳ ‌بنابراین، به نظر می‌رسد دشواری و پیچیدگی‌های مضمونی و روش‌شناختی کلام امامیه به همراه احتیاط‌ورزی‌ها و نهی‌های امامان علیهم السلام فضایی را در جامعه شیعی ایجاد کرد که به‌نوعی به محدود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی انجامید‌‌‌‌‌‌‌‌.

به‌رغم بستر آماده و نیاز گسترده امامیه در این دوره به ورود در کلام، فضای عمومی جامعه شیعه هیچ‌گاه استقبال گرمی از متکلمان نشان نداد‌‌‌.۴ جامعه اسلامی در دوره‌ای قرار داشت که با توجه به هجمه‌های معرفتی خارج از جهان اسلام و بدعت‌گزاران درونی بیشترین نیاز را به تثبیت مواضع و تقویت نیروهای خود می‌دید و متکلمان معتزلی در همین بستر بود که با وجود در اقلیت بودن - در مقایسه با دیگر ‌‌‌جریان‌ها - به مشروعیت و رشد چشم‌گیری دست یافتند‌‌‌‌‌‌‌‌. جای شگفتی

1.. هلالی، سلیم بن قیس، ج۲، ص۵۶۳؛ برخی علما، اصول الستة عشر، ص۶۱ و ۶۵؛ صفار، بصائر، ج۱، ص۲۰-۲۸. خود بررسی این روایات به ویژه با توجه به فراوانی راویان متهم به غلو در این مجموعه‌ها به پژوهشی مستقل نیازمند است.

2.. امیرمعزی، امامت در سپیده‌دمان، ص۴۳.

3.. همان، ص۴۵.

4.. كشی، رجال، ص۴۵۸، ش‌۹۵۶. در این گزارش جعفر بن عیسی به‌عنوان كسی كه دغدغۀ كلامی داشت و شاگرد و دنباله‌رو اندیشه‌های یونس و هشام به شمار می‌رفت، به امام علیه السلام در این‌باره كه اصحاب، آنها را تكفیر و متهم به زندقه می‌كنند، شكایت كرد و امام علیه السلام فرمود [نگران نباش] با اصحاب امام سجاد و امام باقر و امام صادق و امام كاظم علیهم السلام نیز همین كار را كردند. اصحاب زراره دیگران را و دیگران آنها را تكفیر می‌كردند.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
102

راستی به این انگاره باور داشته است. محمد تقی سبحانی پس از قبول این اتهام درباره هشام، اذعان کرده که بهتر است معتقد باشیم این اندیشه بعدها از سوی امامان علیهم السلام نقد و تصحیح شده است.۱

هشام بن سالم نیز که عموماً رویکرد عقلانی رقیق‌تری نسبت به هشام بن حکم داشت، نتوانست از اشکالاتی از این دست برهد‌‌‌‌‌‌‌‌. او ‌‌‌به‌ویژه در تبیین نظری رؤیت خداوند همچون برخی دیگر از متکلمان۲ به نظریه صورت داشتن خداوند گرایش پیدا کرد‌‌‌.۳ اساساً تحذیر فراوان امامان علیهم السلام از عمومی‌ شدن این‌گونه مباحث۴ یا به کارگیری عمومی روش کلامی در عین انتقادها و رویکرد تصحیحی آنان نسبت به اندیشه‌های متکلمان، متناظر به همین دشواری‌ها بوده است‌‌‌‌‌‌‌‌. مؤمن طاق بارها به‌دلیل استفاده از روش‌های نادرست کلامی۵ و یا استفاده از قیاس در مباحث کلامی۶ از سوی امام علیه السلام توبیخ شد‌‌‌‌‌‌‌‌. بدین ترتیب نباید دور از احتمال بدانیم که درک، تبیین و نظریه‌پردازی اندیشه‌های نوبنیاد کلامی امامیه هیچگاه برای متکلمان، خالی از دردسرهای جانبی نبوده است‌‌‌‌‌‌‌‌.

۴. دشواری‌ها و پیچیدگی‌های نظریه‌پردازی

یافتن پاسخی مناسب برای این پرسش مهم که چرا مجموعه میراث و روش‌شناسی کلامی در ادامه حیات شیعه استمرار و پایداری نداشت، تا اندازه زیادی با بررسی دشواری‌های موجود در گزاره‌های کلامی قرآن و روایات - چه از نظر محتوا و چه از منظر روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسی - ممکن می‌شود؛ مدرسه کلامی کوفه خود را در هر دو جهت ممتاز و البته، دشوار نمایانده است‌‌‌‌‌‌‌‌. در مقایسه با دو رویکرد راحت‌طلبانه‌ در امامیه که یکی از آنها به بهانه عدم قابلیت اندیشه‌ورزی در حوزه دین

1.. نک‌: سبحانی، «مدرسۀ کلامی کوفه در دورۀ نظریه‌پردازی»، ص۱۸۹.

2.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۴.

3.. برای مثال، نک: كلینی، الکافی، ج۱، ص۱۰۰، ح۳‌؛ سبحانی، «مدرسه کلامی کوفه در دوره نظریه‌پردازی»، ص۱۰۰.

4.. مجموعه روایات نهی از اذاعه حدیث یا امر یا سرّ (برای نمونه، نک: برقی، المحاسن، ص۲۵۵، ح۲۸۶، ۲۸۹ و۲۹۲؛‌ صفار، بصائر، ج۱، ص۴۰۳، ح۲؛ كلینی، الکافی، ج۲، ص۲۲۴، ح۸ و ص۳۷۰، ح۲؛ نعمانی، الغیبة، ص۳۶، ح۶؛ ص۳۸، ح۱۲) و مجموعه روایات حدیثنا صعبٌ مستصعب (كلینی، الکافی، ج۱، ص۴۰۱؛ صفار، بصائر، ج۱، ص۲۰) می‌توانند متناظر به این دغدغه عمومی امامان علیهم السلام‌باشند.

5.. كشی، رجال، ص۱۹۰-۱۹۱، ش‌۳۳۳ - ۳۳۴.

6.. همان، ص۱۸۸، ش‌۳۳۱.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35407
صفحه از 572
پرینت  ارسال به