529
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

گروهی از اصحاب در تقابل با یک انحراف اعتقادی به کار برده شده است. همان‌طور که دیدیم گروه دوم به ارتباط امام با فرشتگان معتقد بودند. البته، در روایات آنها برای این که این سخن سبب پیامبر‌انگاری امام نشود، امام را عالِم خواندند و سنخ ارتباط امام با پیامبر را متفاوت دانستند. در روایات آنها عالم به طور خاص به کسی گفته می‌شود که علم او از منبعی خطاناپذیر گرفته شده است. البته، این مقام از نبوت پایین‌تر است و امام تنها صدای ملائکه را می‌شنود نه این که ایشان را ببیند. درگیری کلامی معلی بن خنیس و عبداللّه‌ بن ابی یعفور نیز در این فضا باید تحلیل شود؛ چرا که بنا به شواهد پیش‌‌گفته معلی بن خنیس نماینده گروه سوم و عبداللّه‌ بن ابی یعفور نماینده گروه دوم بوده است. مخالفت عبداللّه‌ بن ابی یعفور با معلی نیز برای این بوده است که وی تفاوتی میان پیامبر صلی الله علیه و اله و امام علیه السلام در رابطه با فرشتگان قائل نبوده است.

اصطلاح ابرار و اتقیاء

در روایات امامیه ابرار و اتقیاء از جمله صفاتی است که به دو گونه به کار رفته است:

۱. در برخی از آنها مصداق ابرار و اتقیاء، ائمه علیهم السلام دانسته شده است؛ برای مثال، در تفسیر آیه (بأیدی سفرة کرامٍ بررة) چنین گفته شده است: «بأیدی الائمة کرام بررة»۱ یا این‌که از امام حسن علیه السلام نقل شده که همه مواردی که در قرآن کریم از ابرار سخن گفته شده است، مقصود امام علی علیه السلام، حضرت فاطمه علیها السلام، خود ایشان و امام حسین علیه السلام است.۲

۲. در برخی دیگر از روایات، این اصطلاحات به طور کلی و مطلق به کار برده شده است. نمونه آن را می‌توان در خطبه متقین از امام علی علیه السلام مشاهده کرد: «اما النهار فحکماء علماء ابرار اتقیاء».۳

گونه دوم روایات را می‌توان به دو شکل تحلیل کرد:

۱. روایات دسته اول را مخصّص روایات دسته دوم بدانیم و ائمه علیهم السلام را تنها مصداق این صفات انگاریم.

۲. این اصطلاحات را عناوینی مشکّک بدانیم که مصداق تام آنها ائمه‌اند، ولی بر دیگران نیز صادق است.

1.. قمی، تفسیر، ج‌۲، ص‌۴۰۵.

2.. ابن شهرآشوب، المناقب، ج‌۴، ص‌۲.

3.. ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص‌۱۵۹.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
528

می‌کنند که امام این روح را نمی‌بیند.۱

۲. برخی دیگر از این روایات، نوع ارتباط امام را با این روح هم دیدن با چشم، هم شنیدن صدا و هم الهام در قلب می‌دانند.۲

۳. برخی دیگر از این روایات، به نوع ارتباط امام با این روح نپرداخته‌اند. این دسته خود به دو گونه هستند:

۳.‌۱. برخی از این روایات، تنها از روحی نام می‌برند که پس از پیامبر صلی الله علیه و اله نزد ائمه علیهم السلام است.۳

۳.‌۲. برخی دیگر از این روایات، با تفصیل بیشتر به پنج روح در پیامبر صلی الله علیه و الهاشاره می‌کنند که یکی از این ارواح روح القدس است و به وسیله آن نبوت منتقل می‌شود و هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و الهاز دنیا برود این روح در ائمه علیهم السلامجای می‌گیرد. بنا بر این روایات، این روح نمی‌خوابد، غفلت نمی‌کند و دچار سهو نمی‌شود و به وسیله آن امام از عرش تا فرش را می‌بیند.۴

گروه نخست، کسانی هستند که میان امام و نبی در ارتباط با فرشته تفاوت می‌گذاشتند و در نظر آنان در این تفاوت بین روح و فرشته فرقی وجود ندارد. گروه دوم نیز کسانی هستند که میان امام و نبی تفاوتی در ارتباط با فرشته قائل نبودند و حتی مشاهده فرشته را نیز برای ائمه علیهم السلام ممکن می‌دانستند.۵ دسته اولِ گروه سوم که تنها به طور مطلق از ارتباط روح با ائمه علیهم السلام پس از پیامبر سخن می‌گویند، عمدتاً کسانی هستند که در بحث ارتباط ائمه با ملائکه، میان امام و نبی تفاوت قائل بودند.۶ دسته دومِ گروه سوم هرچند در روایات‌شان سخنی از تفاوت میان نبی و امام در نوع ارتباط با روح گفته نشده است، ولی در کلام برخی آنها مبنی بر این که نبوت توسط این روح منتقل می‌شود، فهمیده شود که ائمه علیهم السلام نیز نبی هستند.۷

با توجه به مطالب پیش‌گفته، می‌توان نتیجه گرفت که اصطلاح «علما» و «عالم» توسط

1.. کلینی، اصول کافی، ج‌۱، ص‌۲۴۳.

2.. صفار، بصائر الدرجات، ص‌۲۳۱- ۲۳۲.

3.. برای مثال، نک: صفار، بصائرالدرجات، ص‌۴۵۲ (روایت ۵) و ص‌۴۵۳ (روایت ۹) و ص‌۴۵۷ (روایت ۱۲).

4.. کلینی، اصول کافی، ج‌۱، ص‌۲۷۱-۲۷۲؛ صفار، بصائر الدرجات، ص‌۴۵۴.

5.؛ مانند ابوبصیر و ابن ابی حمزه.

6.. برای مثال می‌توان به حمران بن اعین (صفار، بصائرالدرجات، ص‌۴۵۲)، زراره (همان، ص‌۴۵۷) و عباس بن حریش (همان، ص‌۴۵۳) اشاره کرد.

7.. برای مثال مفضل بن عمر در روایت خود چنین عبارتی را نقل کرده است (نک: صفار، بصائرالدرجات، ص‌۴۵۴؛ کلینی، اصول کافی، ج‌۱، ص‌۲۷۲).

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35976
صفحه از 572
پرینت  ارسال به