487
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

در کنار مناظراتِ کلامیِ به‌جامانده از ابوجعفر، آثار او نیز شاهد دیگری است که متکلم بودن ابوجعفر را تأیید ‌کند. گرچه از ‌مؤمن الطاق میراث‌بری در عرصه کلام باقی نمانده، با این همه او در منابع گوناگون چنان معرفی شده که آثار مختلفی در حوزه مباحث کلامی به رشته تحریر در آورده است. شیخ طوسی که ‌مؤمن الطاق را در زمره صاحبان کتب و اصول اربعمأة شمرده۱ شماری از آثار وی را نام برده است. دیگر بزرگان رجال و تراجم هم ضمن اشاره به صاحب اثر بودن وی نام برخی آثار او را فهرست کرده‌اند. سرجمع آثار او عبارتند از: کتاب إفعل و لاتفعل۲، کتاب الاحتجاج فی امامة امیرالمؤمنین علیه السلام۳، کتاب الامامة۴، کتاب الرد علی الخوارج والکلام علیهم۵، کتاب مجالسه مع ابی‌حنیفه والمرجئه۶، کتاب الرد علی المعتزلة فی امامة المفضول۷، کتاب فی امر طلحة و الزبیر وعایشه۸، کتاب المعرفة۹، کتاب اثبات الوصیة۱۰، کتاب الحدیث۱۱ و کتاب فی ایام هارون الرشید.۱۲

1.. نک: شیخ طوسی، الفهرست، ص‌۲۰۷.

2.. نک: نجاشی، رجال، ص‌۳۲۵؛ ابن الغضائری، رجال ابن الغضائری، ص‌۱۲۴؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص‌۲۰۷؛ ابن شهر آشوب، معالم العلماء، ص‌۱۳۰؛ شهرستانی، الملل والنحل، ج‌۱، ص‌۱۸۶؛ زرکلی، الاعلام، ج‌۶، ص‌۲۷۱؛ عمر کحاله، معجم المؤلفین، ج‌۱۱، ص‌۶۸؛ آغا بزرگ تهرانی، الذریعه، ج‌۲، ص‌۲۶۱.

3.. نک: نجاشی، رجال، ص‌۳۲۶؛ زرکلی، الاعلام، ج‌۶، ص‌۲۷۱.

4.. نک: ابن ندیم، الفهرست، ص‌۲۲۴؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص‌۲۰۷؛ ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج‌۱۰، ص‌۵۵۳؛ ابن شهر آشوب، معالم العلماء، ص‌۱۳۰؛ عمر کحاله، معجم المؤلفین، ج‌۱۱، ص‌۶۷.

5.. نک: نجاشی، رجال، ص۳۲۶، رقم۸۸۶؛ ابن ندیم، الفهرست، ص‌۲۲۴؛ زرکلی، الاعلام، ج‌۶، ص‌۲۷۱.

6.. نک: نجاشی، رجال، ص‌۳۲۶؛ زرکلی، الاعلام، ج‌۶، ص‌۲۷۱؛ آغا بزرگ تهرانی، الذریعه، ج‌۱۹، ص‌۳۶۵.

7.. نک: شیخ طوسی، الفهرست، ص‌۲۰۷؛ ابن ندیم، الفهرست، ص‌۲۲۴؛ اسماعیل پاشا، هدیة العارفین، ج‌۲، ص‌۸؛ عمر کحاله، معجم المؤلفین، ج‌۱۱، ص‌۶۷؛ آغا بزرگ تهرانی، الذریعه، ج‌۱۰، ص‌۲۲۴.

8.. نک: ابن ندیم، الفهرست، ص‌۲۲۴؛ آغا بزرگ تهرانی، الذریعه، ج‌۱۵، ص‌۱۷۷؛ ابن شهر آشوب، معالم العلماء، ص‌۱۳۰.

9.. نک: ابن ندیم، الفهرست، ص‌۲۲۴؛ آغا بزرگ تهرانی، الذریعه، ج‌۲۱، ص‌۲۴۵؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص‌۲۰۷؛ اسماعیل پاشا، هدیة العارفین، ج‌۲، ص‌۸؛ عمر کحاله، معجم المؤلفین، ج‌۱۱، ص‌۶۷؛ ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج‌۱۰، ص‌۵۵۴؛ ابن شهر آشوب، معالم العلماء، ص‌۱۳۰.

10.. نک: شیخ طوسی، الفهرست، ص‌۲۰۷؛ عمر کحاله، معجم المؤلفین، ج‌۱۱، ص‌۶۷؛ ابن شهر آشوب، معالم العلماء، ص‌۱۳۰.

11.. نک: آغا بزرگ تهرانی، الذریعه، ج‌۶، ص‌۳۰۷.

12.. نک: ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج‌۱۰، ص‌۵۵۴.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
486

طرف مناظره را غافلگیر ساخته و خود را از کمند محکومیت رها می‌سازید».۱ ‌مؤمن الطاق خود نقل می‌کند که امام صادق علیه السلام به او فرموده‌اند: «با مخالفان فکری خود مناظره کنید و آنان را به راه هدایت رهنمون شوید؛ آن هدایتی که شما بر آن هستید و خطای آنان را بر ایشان تبیین کنید و با آنان درباره علی بن ابیطالب علیه السلاممباهله نمایید».۲

آری، مجموعه مناظرات ‌مؤمن الطاق همه در دفاع از حریم تشیع و مکتب علوی است، همان که امام صادق علیه السلاماو را تا سرحد مباهله در انجام آن تشویق کرده‌اند. او نیز نسبت به این دستور امام بی‌اهتمام نیست. نیم‌نگاهی به مجموع مناظرات وی که در واقع، آینه افکار و اندیشه‌های اوست، نشان می‌دهد تخصص کلامی ابوجعفر اثبات و دفاع از ولایت علی‌بن‌ابیطالب علیه السلام است. بر اساس گزارش مرزبانی تخصص ویژه ابوجعفر در دانش کلام، به ویژه مباحث امامت را در بر می‌گیرد.۳ او در طی گفت‌وگوهای گوناگون، ‌افزون بر دفاع از مکتب تشیع، بلندای اندیشه و میزان دانش خویش را در رشته‌های مختلفی چون کلام و فقه و تفسیر، همچنین مهارتش در پاسخ‌گویی به مخالفان را به‌نیکویی به نمایش گذاشته به‌گونه‌ای که امام صادق علیه السلام در پاسخ به منتقد او برای انجام مناظره فرمودند: «ابوخالد، مؤمن‌طاق که با مردم سخن می‌گوید، مانند پرنده‌ای است که اگر بالش را ببرند، می‌تواند پرواز کند».۴

آورده‌اند امام در پاسخ به مردی از خوارج که از امام می‌خواهد یکی از اصحاب خویش را معرفی کند تا با او در عرصه کلام به بحث و گفت‌وگو نشیند، این مهم را به ابوجعفر سپردند و او که در مقابل ابوجعفر مغلوب شده بود خطاب به امام می‌گوید: «باور نمی‌داشتم میان اصحاب شما کسی باشد که این چنین در عرصه کلام چیره دست باشد».۵

کلینی نیز روایتی شبیه همین نمونه نقل می‌کند که ‌مؤمن الطاق در مناظره‌هایی که به دستور امام و در محضر ایشان برپا شده بود، موفق و سربلند بیرون آمده و موجب خشنودی خاطر امام می‌شود.۶

1.. نک: کلینی، اصول كافى، ج‌۱، ص‌۲۴۰-۲۴۴؛ طبرسی، الاحتجاج، ج‌۲، ۳۶۴-۳۶۷.

2.. نک: مجلسی، بحار الانوار، ج‌۱۰، ص‌۴۵۲.

3.. نک: مرزبانی، مختصر اخبار الشعراء، ص‌۸۷.

4.. نک: شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج‌۲، ص‌۴۲۵ ( یا أباخالد، إن صاحب الطاق یكلم الناس فیطیر و ینقض).

5.. نک: کشّی، رجال، ص‌۱۸۸؛ همچنین نک: خوئی، معجم رجال الحدیث، ج‌۱۸، ص‌۳۹.

6.. نک: کلینی، اصول كافى، ج‌۱، ص‌۲۴۰-۲۴۴.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36116
صفحه از 572
پرینت  ارسال به