453
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

نتیجه این‌که شیعیان، اهل سنت را از آن جهت که در امر خلافتِ بلافصل حضرت علی علیه السلام تأخیر می‌انداختند، مرجئی (مرجئه) نام داده بودند و این بدان معناست که مصداق سنّی و مرجئی در میان شیعیان واحد بوده است؛ وانگاه اصطلاح سنی از حیثی بر این مصداق گفته می‌شده و مرجئی از حیثی دیگر. این نام‌گذاری از سوی شیعه البته، بی‌وجه نبود؛ چون هم با معنای لغوی این کلمه سازگار بود۱ و هم این‌که بی‌ارتباط با ارجاء در عرصه سیاست نبود.۲

مرجئه در نگاه اهل‌سنت، مرجئه نام گرفته بودند چون با عدم داوری و ارجاء آن در حق عثمان، عملاً، حق خلیفه سوم را زیر پا می‌گذاشتند و به همین دلیل هم از سوی اهل حدیث حجاز مورد طعن قرار می‌گرفتند. گویی شیعه نیز همین رویکرد را در قبال حق علی‌ بن ابی‌طالب علیه السلاممطرح کرد؛ این‌گونه که هرکس در باب مقام آن حضرت کوتاهی ‌ورزد، از زمره مرجئه به شمار می‌آید؛ اما این کوتاهی نه‌تنها در مرجئه اهل سنت -که با عدم داوریشان، حق علی‌ بن ابی‌طالب علیه السلام را ضایع کردند - بلکه در مورد تمامی اهل‌سنت و جماعت، معتزله، اهل‌حدیث، اهل‌رأی و خوارج هم نمود داشت و عملاً آنها را نیز در جبهه مرجئه قرار می‌داد. از این‌رو، برای شیعه تفاوتی نداشت که طرف مقابلش در کدام طایفه از مخالفان قرار می‌گیرد - چه همانند مرجئه درباره علی علیه السلام داوری نکند و چه مانند اهل سنت و جماعت آن حضرت را مؤخر از شیخین بداند و چه حتی همانند خوارج عملاً یک حق مسلّم را نادیده انگارد - همگی مرجئی به حساب می‌آمدند.

البته، این نکته نیازمند کاوشی مستقل است که آیا «مرجئه» اصطلاحى است که در زمان پیامبر صلی الله علیه و اله در برابر مسئله خلافت اطلاق مى‏شده و بعدها در ادبیات عمومى جامعه تغییر کرده است و یا آن‌که ارجاء و اصطلاح آن، خاستگاهى جز دوره خلافت عثمان ندارد و بعدها شیعه از آن استفاده کرد و به عصر خلفاى نخستین کشانده است. در هر حال، این معنا از ارجاء در شیعه، در واقع، گذرگاهی برای مفهوم ارجاء شیعی بود که در ادامه بدان خواهیم پرداخت.

۳. جریان ارجاء شیعی

امروزه می‌دانیم اقدامات بنی امیه پس از صلح امام حسن علیه السلام و تطمیع اطراف قضیه، همچنین

1.. جوهری، الصحاح، ج‌۱، ص‌۵۲ و ج‌۶، ص‌۲۳۵۲؛ فیومی، مصباح المنیر، ص‌۲۲۲.

2.. شهرستانی، الملل والنحل، ج‌۱، ص‌۱۶۲.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
452

المقالات ‌والفرق در باب فرقه‌های پدیدآمده پس از شهادت حضرت علی علیه السلام شاهد دیگری بر این نگاه به مرجئه از سوی شیعه است. او مرجئه را در مقابل گروهی ذکر می‌کند که با علی‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام همراه بودند.۱

اما از میان غیر شیعیان، جاحظ معتزلی - متکلم نامدار سده سوم در بصره - هم در سروده‌ای گفته است مرگ مرجئی پیش از رسیدن اجلش، همانا آن است که در مقابلش از علی‌ بن ابی‌طالب علیه السلام یاد کنی و بر خاندان او درود بفرستی،۲ اما تیره‌تر از این نگاه، گفتار ابوجعفر اسکافی - متکلم معتزلی سده سوم - است که شیعه را در مقابل ناصبی‌ها و مخالفان علی بن ابی‌طالب علیه السلام به‌کار برده۳ و در مقامی دیگر از ناصبه و مرجئه در کنار هم و هم‌ردیف یک‌دیگر سخن به میان آورده است.۴

شواهد تاریخی دیگری نیز در دست است که افزون بر نشان دادن تقابل پیش‌گفته، پاسخ‌گوی این پرسش هم هست که آیا شیعه‌ای که در مقابل مرجئه از آن یاد شده، شیعه به ‌معنای کوفی و عام کلمه است و یا ناظر به معنای اعتقادی آن است؟ پوشیده نیست که ویژگی بارز شیعیان اعتقادی این دوره، همانا باور به امامت الهی و بلافصل حضرت علی علیه السلام و انکار خلافت شیخین و لزوم تبرّی جستن از آن دو است.۵

از سویی، عکس این رویه نیز می‌تواند مؤید ما در این ادعا باشد؛ چه بسیار از سنّی‌ها که به فضائل حضرت علی علیه السلام اذعان داشتند و ایشان را برتر از خلفای پیشین و یا دست‌کم برتر از عثمان می‌دانستند و از سوی هم‌کیشان خویش «شیعه» نام گرفتند.

گلدزیهر (خاورشناس مشهور) از هواداران این دریافت، بر پایه پاسخ ابراهیم نخعی در باب امام علی علیه السلامو عثمان که گفته‌ بود من نه مرجئی‌ام و نه سبائی، به همین نتیجه و رأی (= تقابل و برابر نهادگی مقابلِ شیعه و مرجئه) معتقد شده است.۶

1.. اشعری قمی، المقالات والفرق، ص‌۵؛ نوبختی، فرق الشیعه، ص‌۶-۷.

2.. جاحظ، البیان والتبیین، ج‌۲، ص‌۱۴۹.

3.. او می‌نویسد: «ومنزلة المرجئة فی النصب والتقصیر فی علی، منزلة الیهود فی التقصیر وشتم عیسی بن مریم علیه السلام» (نک: اسکافی، المعیار والموازنه، ص‌۳۲).

4.. اسکافی، المعیار والموازنه، ص‌۷۱.

5.. در این زمینه نگاه کنید به اعتقاد ایشان در مقابل زید بن علی برای تبری از خلفا و عدم همراهی ایشان با زید به دلیل عدم تبری وی و وجه تسمیه شیعیان به رافضه (نک: ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج‌۵، ص‌۳۹۰-۳۹۱).

6.. نک: گلدزیهر، العقیده، ص‌۷۶.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36096
صفحه از 572
پرینت  ارسال به