445
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

حساب می‌آمد و از همین‌رو با قداستی معنوی همراه بود؛ اما عملکرد عثمان - به ویژه در نیمه دوم خلافتش - شکل و تصویر پیشین و جاافتاده از خلافت را دگرگون ساخت و خلیفه مسلمین، عملاً، مورد انتقاد جمع زیادی از جامعه اسلامی و حتی انکار برخی اصحاب قرار گرفت.

با مرگ عثمان و بر مسندِ امامت نشستن امام علی علیه السلام، دو گروه در برابر هم صف‌آراستند: گروهی در حمایت از عثمان، حضرت علی علیه السلام را به شرکت در قتل عثمان متهم ساختند و بر این باور بودند که خلافت او بدون مشورت با امت بوده است. این گروه به «عثمانی» یا «العثمانیة» معروف شده‌اند. گروه دوم هواداران/ شیعیان امام علی علیه السلامبودند که حضرتش را بری و به دور از این اتهام می‌دانستند. این گروه را نیز تاریخ با نام شیعی/ علوی یا «الشیعه» شناسانده‌ است.۱ علویان عمدتاً در کوفه و عثمانیان بیشتر در شام - به سرکردگی معاویه - و در بصره و مکه - به رهبری طلحه و زبیر - سامان یافتند.

نیم‌نگاهی به صحنه منازعات و گفت‌و‌گوهای سیاسی این دوران نشان می‌دهد که دغدغه جامعه سیاسی، گرداگرد حق یا ناحق بودن طرف‌های درگیر در مسئله پیش‌گفته است؛۲ مسئله‌ای که جنگ و نزاع‌هایی چون صفّین و جَمَل را در پی داشت.

در همین دوران، عده‌ای در مدینه از آن‌رو که شرایط سیاسی را مطلوب نیافتند، از صحنه سیاسی و داوری در باب مسئله خلافت و حقانیتِ طرف‌های نزاع در جامعه اسلامی کنار کشیدند. ناشی اکبر همین قاعدین از جنگ (کناره‌گرفتگان از جنگ) را به دو گروه «حُلِیسیه» و «معتزله» شناسانده‌ است. گروه نخست بر اساس باور خویش مبنی بر عدم ورود در فتنه، موضع‌گیری نمی‌کردند و گروه دوم - که با عنوان «معتزله سیاسی» شناسانده می‌شوند۳ - بر پایه

1.. مخفی نماند که این معنا از شیعه، معنایی عام بود که هم طرفداران خلافت بلافصل و الاهیِ حضرت علی علیه السلام و هم آنها که تنها به دلیل گرایش ضدعثمانی طرفدار امام به عنوان خلیفه مشروع بودند را در بر می‌گرفت.

2.. نمونه‌ای از تحیر و سردرگمی جامعه اسلامی را نک: ابن عساکر، تاریخ دمشق، ج‌۳۹، ص‌۴۵۹.

3.. نباید از نظر دور داشت که معتزله سیاسی با جریان اعتزال کلامی که در سدۀ دوم شکل گرفت یکسان نیست. عنوان معتزله نخستین بار برای گروهی سیاسی به کار رفت که آن گروه، چونان حلیسیان، از ورود در برخی درگیری‌ها استنکاف می‌کرد؛ گویی عدم ورود و دخالت در فعالیت‌های سیاسی و نظامی در شرایطی خاص ‌و عملاً اعتزال و کناره‌گیری از امور و اتفاقات سیاسی در آن شرایط، آنان را به معتزله شناسانده بود، عنوانی که پیشتر با «معتزلۀ اولیه» یا «معتزلۀ قدیم» شناسانده می‌شد و امروزه با «معتزلۀ سیاسی» شناسانده می‌شود تا میان آنان و جریان اعتزال کلامی در قرن دوم تفکیک شده باشد.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
444

گفته‌اند مرجئه از آن‌رو به معناى نخست به‌کار رفته که - به اعتقاد هواداران آن - عمل، از حیث رتبه پس از ایمان و داخل در حقیقت آن پنداشته نمی‌شود. اطلاق این نام به معناى دوم نیز از آن‌روست که - به زعم مرجئه - معصیت به ایمان ضرر نمى‌رساند؛ بنابراین، مؤمنان به بخشش گناهان خویش امیدوار خواهند بود.۱

مرجئه با خارج دانستن عمل از دایره ایمان، بستر مناسبی برای بخشش گناهکاران فراهم ‌کردند. بخشش یا عدم بخشش گناهکار، مسئله‌ای بود که موضع‌گیری در قبال آن، نحله‌های کلامی خوارج و معتزله را در سده دوم پدید آورد. چنان‌که مشهور است، مرجئه نیز با اتخاذِ موضع در این باب، نقاب از چهره برافکندند. به باور هواداران این رویکرد، ماهیت ایمان، گفتار و اِقرار زبانی است و آنچه در رستگاری مسلمانان نقش اساسی دارد، تنها ایمان است. امروزه این رویکرد از ارجاء که محور اساسی آن ایمان و مفهوم آن است، با نام «مرجئه کلامی» شناخته می‌شود.

آنچه به عنوان خاستگاه پیدایی رویکرد ارجاء میان اهل سنت مطرح شد، تنها نظریه مشهور است، ولی گزارش‌های دیگری نیز وجود دارد که برخی محققان را به این نگره رهنمون ساخته است که مرجئه نیز همچون خوارج و معتزله، خاستگاهی سیاسی دارند و عنوان ارجاء، افزون بر رویکرد کلامی آن، صبغه و سابقه سیاسی دارد؛ پیشینه‌ای سیاسی که به اعتقاد برخی پایه و ریشه رویکرد کلامی ارجاء است.۲ امروزه آثار نیکویی - به زبان فارسی و عربی - در واکاویی پیشینه سیاسی جریان ارجاء نگاشته شده است۳، با این همه، به نظر می‌آید، این نمونه‌ها - از آن‌رو که تنها در صدد خوانش جریان ارجاء بوده‌اند - عملاً چند جریان تاریخی را با یک‌دیگر درآمیخته‌اند. از این‌رو، در ادامه به‌اختصار به بازخوانی پس‌زمینه تاریخی جریان ارجاء اشاره می‌شود.

پس از خلافتِ ابوبکر و عمر، غائله عثمان فرآیند نهادسازی قدرت را دستخوش اختلال، تحیر و تردید و دگرگونی کرد. در رأس این تحیرِ اجتماعی، بحران مشروعیتِ خلافت، توأم با قدسی‌بودن آن مطرح بود؛ چون خلافت تا آن زمان، به عنوان جانشینی حضرت رسول صلی الله علیه و اله‌ به

1.. نک: شهرستانی، الملل والنحل، ج‌۱، ص‌۱۶۲.

2.. نک: اسفراینی، التبصیر فی‌الدین، ص۹۰، پاورقی۲؛ Madeclung, ۱۹۹۳, v. ۵. p. ۶۰۷۶.

3.. برای نمونه، نک: جهانگیری، مجموعه مقالات: ۱۱-۴۸؛ جعفریان، مرجئه، ج‌۱۰، ص‌۱۹-۸۴؛ الحوالی، ظاهرة الدرجاء، ج‌۱، ص‌۲۳۹-۳۶۱؛ رضازاده لنگرودی، پژوهشی در مرجئه، ص۱۸۹-۲۵۶؛ فان. اس، علم الکلام، ص‌۲۱۹-۲۵۶.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36176
صفحه از 572
پرینت  ارسال به