ندارد.۱ بر این اساس، میتوان گفت دیدگاه فان اس. درست به نظر نمیرسد.
امّا در تفسیر معنای این روایات باید خاطرنشان کرد که روایات فراوانی در منابع شیعی وجود دارد که در آنها ائمه علیهم السلامبه نقد قیاسگرایی ابوحنیفه پرداختهاند۲ و همچنین گزارشی وجود دارد که در آن نسبت به قیاسگرایی زراره هشدار داده شده است.۳ حال با توجه به این مطلب و همچنین توجه فراوانی که اهل بیت علیهم السلامبه خطر قیاسگرایی برای انحراف در دین داشتند، میتوان گفت این روایات سرزنشگر، به رأیگرایی زراره مربوطاند که همانند رأیگرایی ابوحنیفه بوده است.۴
بدین ترتیب سیر فکری این خاندان درباره مفهوم و ماهیت ایمان اینگونه بوده که در آغاز برای برخی از اعضای طبقه نخستِ این خاندان پارهای از شبهات پدید آمد که با راهنماییهای امام باقر علیه السلام حل شد و چنین شبهاتی در سؤالات و روایات دیگر اعضاء خاندان اعین دیده نمیشود، بلکه توجه آنها به مسئله ایمان تا اندازهای پیش میرود که بسیاری از معارف ناب در مورد مسائل ایمان توسط این خاندان مطرح میشود.
استطاعت
مسئله استطاعت از جمله مسائل مهم اعتقادی است که اختلافات درون فرقهای را برانگیخته است. افزون بر متکلمان شیعی مذهب که در مسئله استطاعت اختلافنظر دارند در میان متکلمان زیدیه، معتزله و برخی دیگر مذاهب نیز اختلاف درون فرقهای دراینباره وجود دارد.۵ در بیان تاریخچه شکلگیری موضوع استطاعت ذکر این نکته لازم است که از همان آغازین سالهای ظهور اسلام، اندیشهای میان گروهی از مسلمانان پدیدار شد كه بر آن بود تا تفسیری جبرگرایانه و خاص از قضا و قدر الاهی ارائه دهد. از منظر این گروه، تقدیر و قضای هر چیزی از سوی
1.. به نظر میرسد به سبب وجود چنین نسبتی به زراره در تفسیر این آیۀ قرآن، بعدها عبید بن زراره از تفسیر آن میپرسد که امام علیه السلامهیچ اشارهای به زراره و اندیشۀ ارجاء در تفسیر این آیه نمیکند (کلینی، کافی، ج۲، ص۳۸۷).
2.. برقی، محاسن، ج۱، ص۲۱۱. «عنه عن أبیه عن حماد بن عیسى عن بعض أصحابه قال أبو عبد الله علیه السلاملأبی حنیفة ویحك إن أول من قاس إبلیس لما أمره بالسجود لآدم قال خَلَقْتَنِی مِنْ نارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ» (برای نمونه، نک: کلینی، کافی، ج۱، ص۵۸؛ برقی، محاسن، ج۱، ص۳۰۴–۳۰۵).
3.. شیخ مفید، امالی، ص۵۱-۵۲.
4.. برای مطالعه بیشتر، نک: پاکتچی، «گرایشهای فقه امامیه در سدۀ دوم و سوم هجری قمری».
5.. اشعری در مقالات الاسلامیین زمانی که از هر یک از این فرقهها سخن میگوید بحثی را به اختلاف آنان در مسئلۀ استطاعت اختصاص میدهد (برای نمونه، نک: اشعری، مقالات الإسلامیین، ص۴۲، ۷۲ و ۲۲۹).