43
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

نمی‌خریدند. چه‌بسا گزارش اشعری از کسانی که می‌گفتند: «القول ما قال الجعفر علیه السلام»۱ ناظر به همین گرایش باشد. باید توجه داشت که اشعری در چنین مواردی اساساً دیدگاهی را مطرح نمی‌کند و تنها به ذکر همین روش بسنده می‌کند.

عدم ورود به حوزه دفاع، تعبد به نصوص و پرهیز از تبیین‌های برون‌متنی و طرح روایات ذم کلام از سوی این گرایش، به راستی قرابت زیادی را از این جریان با جریانِ محدثانِ متکلم به وجود می‌آورد. افزون بر این، داد و ستد روایات میان این گروه از محدثان با محدثان متکلم بسیار قابل توجه است و شاید از همین زاویه نیز تمایز نهادن میان این دو مشکل باشد.

از شاخص‌ترین افراد این جریان می‌توان از حماد ‌بن عثمان الناب (م۱۹۰ق)، أبان ‌بن عثمان أحمر بَجَلی (م. ح۲۰۰ق)، جمیل ‌بن دُرّاج ‌بن عبداللّه‌ کوفی (زنده پیش از ۲۰۳ق) و ابومحمد عبداللّه ‌‌بن مغیرة خزاز کوفی (زنده پیش از ۲۰۳ق) نام برد.

جمع‌بندی

پژوهش‌های نوین در زمینه تاریخ کلام امامیه، برای این تاریخ در بازه زمانی سال‌های ۸۰ تا ۱۸۰ق جایگاهی واقعی به تصویر نکشیده‌اند و از همین‌رو بغداد و مدرسه فکری آن خطه را مولّد کلام امامیه دانسته‌اند؛ اما همان‌طور که دیده شد پیش از آن، این مدرسه کلامی کوفه بوده که معارف اعتقادی اهل بیت علیهم السلامرا - دست‌کم در دو جریان مهم کلامی موسوم به «جریان متکلمانِ نظریه‌پرداز» و «جریان محدثانِ متکلم» - منتشر و آن را در قالب بسته‌های معرفتی تبیین کرده است. البته، این جریان‌ها هر یک خطوط مختلفی در درون خود داشت و با این همه وجه مشترک این جریان‌ها، روایت‌گری و پای‌بندی به پرس‌وجوی مسایل فکری از حضرات معصومین علیهم السلامو نگاهداری و نقل آنها برای دیگران بود. با این حال، رویکرد کلامی در پی تبیین عقلانی و یا نظریه‌پردازی گِرد معارف مدرسه اهل بیت علیهم السلامو دفاع از آن در مقابل جریان‌های فکری رقیب بود، ولی رویکرد حدیثی در پی فهم دقیق همان معارف و عرضه آن به جامعه مؤمنان بود. آنچه در این دوره بیش از همه باید مورد توجه قرار گیرد آن است که بر خلاف برخی تلقی‌ها، کوفه کاملاً مدرسه‌ای کلامی با روش‌شناسی خاص خود، جریان‌های گوناگون کلامی، متکلمان سرشناس و تراث فکری و کلامی بوده و در چند فردِ متکلم یا یک جریان محدود خلاصه نمی‌شده است. این

1.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ج۱، ص۴۸.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
42

ابوعلی مدائنی، حدید ‌بن حکیم الأزدی از شاگردان امام صادق و امام کاظم علیهما السلامنیز همانند محمد ‌بن حکیم متکلم دانسته می‌شود،۱ اما شواهد برای اثبات چهره کلامی او به اندازه تکلّم ابوایوب کوفی منصور ‌بن حازم بجلی نیست. مجموعه روایات ابوایوب به خوبی نشان می‌دهد که وی تا چه اندازه در موضوعات مختلف اعتقادی فعال و پرسش‌گر بوده است. نمونه‌هایی خواندنی از مناظره‌های او هنوز در میراث ما وجود دارد.۲ هشام ‌بن ابراهیم ختلی معروف به هشام مشرقی۳ نیز از متکلمانی است که به سختی می‌توان آن را به یکی از دو جریان پیشین وابسته دانست.

۴. گرایش محدثانِ صرف

این گروه بر خلاف محدثان متکلم، دغدغه فهم عمیق و دستگاه‌مند معارف را نداشتند و به نقل روایات و فهم عادی آن بسنده می‌کردند. وابستگان این گرایش اگرچه شخصیت‌های نام‌برداری در اندیشه‌ورزی نبودند، اما حامل میراث زیادی از روایات‌اند. اگر کلامِ محدثانِ متکلم را بتوان با نوشتن رساله‌های اعتقادی، پرسش‌های کلامی، نظم‌دهی به روایات و چینش منطقی آنان و... نشان داد و اثبات کرد، به راستی از این گروه راویان کوفه نمی‌توان طرح یا نقشه‌ای فکری جُست که بیان‌گر رفتار متکلمانه آنان باشد.

نباید از نظر دور داشت که این جریان بنا به روش خود تنها به نقل روایات اعتقادی بسنده می‌کرد. روشن است که این رفتارْ کششِ درگیر‌ی‌های کلامی را ندارد و به همین دلیل نیز وابستگان این جریان مورد احترام همگان بوده‌اند و اتهامی از سوی مخالفان متوجه آنان نشده و یا فرقه و مذهبی به نام و نشان آنها ضبط نشده است. دل‌ناخوشی این دسته راویان از کلام و فعالیت‌های متکلمان نیز به‌دلیل نصوصی بود که در آن کلام و فعالیت کلامی مذموم شمرده شده بود.۴ طبعاً التزام و پای‌بندی ویژه‌ اینان به نصوص دینی، تبیین معارف دینی را روا نمی‌دید و آن را برنمی‌تافت. برای این گروه تعبد به نصوص بسیار مهم بود و به همین دلیل نیز وابستگان این جریان هیچ زحمتی برای صورت‌بندی و نظام‌مند کردن معارف به هر زبان و الگویی دیگر را به جان

1.. نجاشی، رجال، ص۱۴۸، ش۳۸۵.

2.. برای نمونه، نک: کلینی، الکافی، ج۱، ص۸۶، ح۳.

3.. کشّی، رجال، ج۲، ص۵۶۱، ش۴۹۷.

4.. برای مثال، نک: شیخ صدوق، الاعتقادات، ص۴۳.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35859
صفحه از 572
پرینت  ارسال به