بن محمد بن عیسی نداشته است و او را نمیتوان وارث گرایش فکری احمد بن محمد بن عیسی دانست.
محمد بن احمد بن یحیی الاشعری صاحب نوادر
او راوی یک حدیث خلقت نوری خاص پیشین است.۱ نجاشی و شیخ طوسی او را فینفسه ثقه دانستهاند، اما به نظر ایشان، برخی روایاتش مشتمل بر تخلیطاند؛ زیرا گاه از افراد ضعیفی نقل میکند.۲ ابن ولید برخی روایات او را که از افرادی چون سهل بن زیاد و ابوسمینه نقل شده نمیپذیرفته است.۳ این نشان میدهد که حساسیت قمیها به افرادی چون دو فرد مذکور که از زمان احمد بن محمد بن عیسی آغاز شده بود تا زمان ابن ولید همچنان ادامه داشته است.
محمد بن الحسن بن الولید
او تنها دو حدیث خلقت خاص نوری پیشین۴ نقل کرده است. بدین ترتیب میتوان نظر او درباره خلقت نوری را همانند نظر سعد بن عبداللّه دانست. گفتنی است که ابن ولید در کتب اربعه ۲۴۳ حدیث از حسین بن حسن بن ابان و ۱۵۴ حدیث از سعد بن عبداللّه نقل کرده است. این در حالی است که همه احادیث حسین بن حسن بن ابان در کتب اربعه ۲۴۶ عدد است که ۲۴۳ عدد آن را از حسین بن سعید اهوازی نقل کرده است. بدین ترتیب این احتمال تقویت میشود که او بیش از آنکه وارث روایی سعد بن عبداللّه از احمد بن محمد بن عیسی باشد، وارث روایی حسین بن حسن بن ابان از حسین بن سعید اهوازی است.
علی بن الحسین بن بابویه
او پدر شیخ صدوق است که شیخ صدوق در کتب مختلفش در مجموع بیش از ۱۰۰۰ حدیث از او نقل کرده است. او یک روایت خلقت نوری عام۵ و یک روایت خلقت نوری خاص۶ و سه
1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۵۳۱.
2.. نجاشی، رجال، ص۳۴۸؛ شیخ طوسی، فهرست، ص۴۰۸-۴۱۰.
3.. نجاشی، رجال، ص۳۴۸.
4.. شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۲، ص۳۱۳؛ شیخ صدوق، کمال الدین، ج۲، ص۳۳۶.
5.. شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۱، ص۹۴.
6.. شیخ صدوق، التوحید، ص۱۶۷.