399
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

این‌همه، او در طریق شیخ صدوق به برخی احادیث محمد بن سنان متهم به غلو قرار دارد.۱

محمد بن یحیى ابوجعفر العطار

وی راوی یک حدیث خلقت نوری عام۲ و یک حدیث خلقت نوری خاص پیشین است.۳ نجاشی او را ثقه، عین و کثیر الحدیث دانسته است.۴ او بیش از ۴۸۰۰ حدیث در الکافی دارد که بیش از ۳۵۰۰ حدیث را از احمد بن محمد بن عیسی نقل کرده است.

عبداللّه بن جعفر الحمیری

او راوی یک حدیث خلقت نوری خاص پیشین۵ است. شیخ طوسی او را ثقه ‌دانسته و نام کتاب‌هایش را نیز ذکر کرده است.۶

محمد بن الحسن بن فروخ

او راوی یک حدیث خلقت نوری خاص۷ و یک حدیث خلقت نوری خاص پیشین۸ است. روایات او در کتب اربعه از احمد بن محمد بن عیسی (۱۶۵ روایت)، محمد بن عیسی بن عبید (۱۰۸ روایت)، ابراهیم بن هاشم قمی (۸۹ روایت)، محمد بن الحسین بن ابی الخطاب (۶۱ روایت)، یعقوب بن یزید الانباری (۶۲ روایت) است. او همچنین ۳۱ روایت از علی بن محمد القاسانی نقل کرده در حالی‌که احمد بن محمد عیسی نظر مثبتی ‌‌‌‌درباره این فرد نداشته و می‌گفته از او مذاهب منکره‌‌ای شنیده است.۹ این امر نشان می‌دهد که صفار تقیّدی به دیدگاه‌های احمد

1.. کشی روایتی را نقل می‌کند که بر اساس آن مفضل تفویضی بوده و امام علیه السلام از او تبرّی جسته است. در طریق این روایت سعد بن عبداللّه و صفوان و عبداللّه بن مسکان حضور دارند (کشی، رجال، ص‌۳۲۳).

2.. شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۱، ص‌۹۴.

3.. کلینی، الکافی، ج۱، ص‌۲۰۳-۵۳۱.

4.. نجاشی، رجال، ص‌۳۵۳.

5.. شیخ صدوق، معانی الاخبار، ص‌۳۹۶.

6.. شیخ طوسی، فهرست، ص‌۲۹۴.

7.. کلینی، الکافی، ج۱، ص‌۳۸۹.

8.. شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۲، ص‌۳۱۳.

9.. نجاشی، رجال، ص‌۲۵۵.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
398

ایشان به ولایت و طاعت از اهل بیت علیهم السلاماقرار کردند.۱ شاید این حدیث را نیز بتوان از احادیث خلقت نوری برشمرد؛ زیرا اصطلاح «اظله» در این روایت تعبیر ظل در روایت دیگرش را که آن را از زمره احادیث خلقت نوری خاص پیشین برشمردیم، تداعی می‌کند: «اصْطَنَعَهُ عَلَى عَیْنِهِ فِی الذَّرِّ حِینَ ذَرَأَهُ وَفِی الْبَرِیَّةِ حِینَ بَرَأَهُ ظِلًّا قَبْلَ خَلْقِ نَسَمَةٍ عَنْ یَمِینِ عَرْشِهِ».۲

به نظر می‌رسد در فضای فکری کوفه اصطلاح «ظلّ» تداعی‌کننده اصطلاح نور بوده است. دست‌کم در روایات متهمان به غلو نظیر مفضل و محمد بن سنان که تعبیر «ظل النور» را به‌کار برده‌‌اند،۳ این ادعا قابل تأیید است. بعید است که احمد بن محمد بن عیسی از چنین فضا و تداعی‌‌ای بی‌خبر بوده باشد. از سوی دیگر، جالب است که احمد بن محمد بن عیسی در طریق هیچ یک از روایات خلقت نوری خاص پیشین که از طریق متهمان به غلو نقل شده قرار ندارد. این در حالی است که او دسترسی کاملی به ایشان داشته است؛ برای مثال، او در کتب اربعه حدود ۳۵۰ حدیث از محمد بن سنان که در بالا نقش برجسته او را در نقل احادیث خلقت نوری دیدیم، نقل کرده است.

سعد بن عبد اللّه اشعری

وی راوی دو روایت خلقت نوری خاص پیشین۴ و یک روایت خلقت نوری خاص۵ است. یکی از دو حدیث خلقت نوری خاص پیشین که وی نقل کرده۶ در اصل یک حدیث طولانی در مقام بیان چگونگی تشریع اذان است که با جمله «نعرفه وشیعته وهو نورٌ حول العرش» اشاره‌‌ای گذرا به خلقت نوری دارد. اما حدیث دیگرش۷مضمون خلقت نوری پیشین را به‌طور کامل در بردارد.

وی که اکثر روایات خود را در کتب اربعه به ترتیب از احمد بن محمد بن عیسی و محمد بن الحسین ابی الخطاب نقل کرده، هیچ روایت خلقت نوری را از متهمان به غلو نقل نکرده است. با

1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص‌۲۰۴.

2.. صفار، بصائر الدرجات، ص‌۷۳.

3.. همان، ص‌۴۴۲.

4.. شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۲، ص‌۳۱۳؛ شیخ صدوق، کمال الدین، ج۲، ص‌۳۳۶.

5.. شیخ صدوق، التوحید، ص‌۱۶۷.

6.. شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۲، ص‌۳۱۳.

7.. شیخ صدوق، کمال الدین، ج۳، ص‌۳۳۶.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35917
صفحه از 572
پرینت  ارسال به