۲۰۳) از اصحاب اجماعرا میتوان نام برد. او نیز کتابی در امامت نگاشته است. ۱ ابوالحسن کوفی علی بن رئاب التمیمی نیز از اصحاب امام صادق و امام کاظم علیهما السلاماست و کتابی با نام الوصیة والامامة از خویش به یادگار گذاشته است۲ و در تاریخ مناظرههایی از او ثبت شده است. نوشتهاند که او دو برادر داشته که یکی از بزرگان اهل سنت و دیگری از سردمداران خوارج بوده و علی بن رئاب همه ساله سه روز را به مناظره با برادران خویش اختصاص میداده است.۳
این افراد تنها نمونهای از وابستگان این جریانند که هم پرسشگری اعتقادی دارند، هم تولید میراث کردهاند و هم در صورت لزوم و فراهم شدن بستر به مناظره تن دادهاند. پرسشهای هواداران این جریان از ائمه علیهم السلامبه خوبی نشان میدهد که اینان تا چه اندازه دغدغه فهم عمیق معارف را دارند؛ اما این اقدام از آن سو که در درون دستگاه و نظام معارف رخ میداد، چهره بیرونی نگرفت و در دوره خویش به کلام مشهور نشد.
نکتهای که نباید از آن غفلت ورزید آنکه مضامین نقل شده از سوی برخی وابستگان این جریان، دو گرایش فکری دیگر با عنوان غلو و تقصیر را نیز به ما نشان میدهد؛ دو جریانی که بر اساس محتوای مخابره شده و مضامین اعتقادی - نه روش رویارویی - شناخته میشوند.
۲.۱. گرایش غالیان و متهمانِ به غلو
غالیان، به راستی از بارزترین جریانهایی بودند که در سده دوم دوشادوش جریانهای کلامی کوفه حضور داشتهاند. تحقیقات نشان میدهد که در کوفه سده دوم و سوم، دو گروه را با نام و نشان «غالیان» باید از یکدیگر بازشناخت؛ گروهی موسوم به غالیان و گروهی با نشانِ متهمان به غلو.۴
گروه نخست، جریانی منفور نزد اهلبیت علیهم السلامبود و از سوی ایشان محکوم میشد.۵ از اینرو، با اینکه به شیعه منسوب هستند اما نه در جامعه عمومی شیعه و نه میان اصحاب مورد استقبال نبودند و طبیعتاً آثارشان نیز از سامانه اصحاب منتقل نشد. شاهد این ادعا آنکه آثار این گروه نه در بین عالمان شیعه روایت شده و نه نام آنها در رجال شیعه وجود دارد و نه حتی کتابهای فهرست شیعه از آنها یاد کردهاند. بارزترین ویژگی فکری این جریان آن بود که ائمه علیهم السلامرا در حد پیامبری - با
1.. نجاشی، رجال، ص۲۱۴، ش۵۵۹.
2.. شیخ طوسی، رجال، ص۲۴۳، ش۳۱۶.
3.. سبحانی، جعفر، معجم، ج۱، ص۳۱۶.
4.. نک: گرامی، نخستین مناسبات، ص۲۹۶.
5.. صفری، غالیان، ص۱۵۱-۱۶۶.