379
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

کوفی بوده که در ربع نخست سده دوم این احادیث را نقل کرده است.

فرقه‌نگاران و شرحِ حال‌نگاران اهل تسنن جابر را دومین رئیس فرقه «مغیریه» یکی از فرقه‌های غالی منتسب به شیعه که مغیرة بن سعید آن را تأسیس کرد، معرفی کرده‌‌اند.۱ برخی معاصران، شواهدی بر ردّ مُغیری بودنِ جابر آورده‌اند.۲

مفضل بن عمر

مفضّل راوی یک روایت نخستین مخلوق۳ و دو روایت خلقت نوری خاص پیشین است.۴ وی در زمان حیات امام کاظم علیه السلام (۱۲۸- ۱۸۳ق) از دنیا رفته و در طبقه بعد از جابر قرار دارد.

اشعری «مفضلیه» را که رئیسش مفضل بود، پنجمین فرقه خطابیه و دهمین فرقه غالیه دانسته و ادعا کرده که او همانند دیگر خطابیه به ربوبیت امام جعفر صادق علیه السلام قائل‌‌‌ است، جز آن‌که از ابوالخطاب برائت جسته‌ است؛ زیرا امام صادق علیه السلام برائت جسته است.۵ برخی منابع رجالیِ

1.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص‌۸؛ حمیری، الحور العین، ص‌۱۶۸.

2.. (طاووسی مسرور، پژوهشی پیرامون جابر بن یزید جعفی، ص‌۸۲-۸۳)؛ گرچه دعاوی فرقه‌نگاران اهل تسنن ‌‌دربارۀ مخالفان مذهبی در معرض تردید قرار دارد، این دعاوی می‌تواند در صورت وجود شواهدی در متون موافقان مذهبی برای تأیید و تکمیل جزئیات استفاده شود. بر اساس برخی شواهد اجمالی، می‌توان احتمال داد که اگر نه خود جابر، روایات منقول از وی در معرض اتهام غلو قرار داشته است؛ برای مثال، در روایتی که در تبرئه وی وارد شده (کشی، رجال، ص ۱۹۲) او در کنار مغیرة بن سعید غالی قرار گرفته که می‌تواند به دلیل تشابه سنخ اتهام به هر دو باشد. شاهد احتمالی دیگر سخن نجاشی است که جابر را مختلط خوانده است (نجاشی، رجال، ص۱۲۸). برخی رجال‌پژوهان واژۀ «اختلاط» را دال بر اختلاط در عقیده، یعنی انحراف اعتقادی دانسته‌‌اند (نوری، مستدرک، ج۴، ص۲۱۸) که می‌تواند همان «غلو» باشد، اما این احتمال نیازمند تقویت است؛ چرا که واژۀ اختلاط می‌تواند بر هر کدام از اختلاط در عقل، یعنی اختلال عقلی و اختلاط در عقیده دلالت داشته باشد و ترجیح یکی بر دیگری نیازمند شاهدی گویاست. شاهد دیگر تضعیف راویانی است که از وی روایت کرده‌‌اند، نظیر عمرو بن شمر و مفضل بن صالح و منخل بن جميل و یوسف بن یعقوب (نجاشی، رجال، ص۱۲۸). نجاشی افزون بر این تضعیف کلی، به‌صورت موردی نیز یکی از ایشان، یعنی منخل بن جمیل را تضعیف می‌کند. به گفتۀ او منخل بن جمیل خود ضعیف و فاسدالروایه بوده و کتابی در تفسیر داشته که محمد بن سنان آن را نقل کرده است (نجاشی، رجال، ص۴۲۱). در ادامه، خواهیم دید که محمد بن سنان نیز از متهمان به غلو است. همچنین ابن غضائری منخل بن جميل را غالی دانسته است (ابن غضائری، الرجال، ص۸۹).

3.. کلینی، الکافی، ج۱، ص‌۴۴۱.

4.. همان، ص‌۴۴۲؛ شیخ صدوق، کمال الدین، ج۲، ص‌۳۳۶.

5.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص‌۱۳.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
378

می‌کردند. در این گرایش چند جریان یا گروه قابل شناسایی است: ۱) جریان هشام بن حکم که می‌توان امتداد اندیشه او را تا حدی در قم و به‌روشنی در خراسان پی‌گیری کرد؛ ۲) جریان هشام بن سالم که به دلیل تمایز اندک با گرایش محدثان صرف و به‌ویژه در موضوع امامت، دشوار می‌توان از امتداد آن به عنوان جریانی مستقل سخن گفت؛ ۳) مؤمن طاق و اصحابش؛ ۴) زراره و اصحابش که این دو گروه اخیر به احتمال زیاد به جریان، یعنی سلسله‌‌ای از همفکران در طی چند نسل تبدیل نشدند.

دوم، محدثان صِرف که به نقل و حداکثر دسته‌بندی احادیث می‌پرداختند و در جدال و مناظره وارد نمی‌شدند. محدثانی چون محمد بن مسلم و ابوبصیر از این دسته‌اند.

سوم، متهمان به غلو که هرچند کارشان نقل حدیث بود، به‌لحاظ دیدگاه‌هایی که درباره مقام و شأن امامان علیهم السلامداشتند، از دیگر طیف‌های جامعه شیعی متمایز بودند.۱

در ادامه، با محدود کردن دامنه بحث، به این مسئله خواهیم پرداخت که کدام‌یک از سه جریان محدثان، محدث‌- متکلمان با زیرشاخه‌هایش و متهمان به غلو - و به چه میزان - در نقل احادیث خلقت نخستین سهیم بوده‌اند.۲

نقش راویان متهم به غلو در نقل روایات خلقت نوری

فراوانی نقل

جابر بن یزید

جابر در طریق چهار روایت از روایات خلقت نوری اهل بیت علیهم السلامقرار دارد.۳ از این میان، دو روایت نوری خاص۴ و دو روایت نوری خاص پیشین‌اند.۵ احتمالاً جابر نخستین متهم به غلو

1.. این دسته‌بندی از گرایش‌های معرفتی مدرسۀ کوفه بازسازی‌شدۀ دسته‌بندی‌ای است که پیش از این از سوی یکی از محققان صورت گرفته است (اقوام کرباسی، «مدرسه کلامی کوفه»، ص۳۵-۶۵).

2.. اطلاعات آماری کلی راجع به راویان در مقاله حاضر برگرفته از دو نرم‌افزار درایة النور و اسناد صدوق است. بدین ترتیب محدودیتی که در این نرم‌افزارها از حیث عدم لحاظ مشیخه‌ها در اسناد وجود دارد، به این مقاله راه یافته است. همچنین مبنای ارزیابی راویان نیز ارزیابی این دو نرم‌افزار است.

3.. کلینی، الکافی، ج۱، ص‌۴۴۲؛ شیخ صدوق، کتاب من لایحضره الفقیه، ج۴، ص‌۴۱۴؛ شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۱، ص‌۱۸۰؛ نعمانی، الغیبة، ص‌۹۳.

4.. شیخ صدوق، کتاب من لایحضره الفقیه، ج۴، ص‌۴۱۴؛ نعمانی، الغیبة، ص‌۹۳.

5.. کلینی، الکافی، ج۱، ص‌۴۴۲؛ شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۱، ص‌۱۸۰.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35870
صفحه از 572
پرینت  ارسال به