37
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

روایات اعتقادی تشکیل می‌دهد.۱ همچنین نیمی از روایات زراره۲ و حجم قابل توجهی از روایات محمد ‌بن مسلم کلامی‌اند.۳

این جریان هرچند از نام و نشان تکلم فرار می‌کردند و آن را برای نقد جریان رقیب به کار می‌بردند، اما مقابله آنان از حیث دفاعی متکلمان نبود، بلکه بیشتر شیوه و منشأ این دفاع مورد نقد قرار داشت. با این همه، خود این جریان در معنای امروزین کلام، رفتاری کاملاً متکلمانه از خود به نمایش می‌گذاشت. بر همین اساس، از این جریان با نام «متکلمان متن محور» یاد شده است.

از مهم‌ترین افراد سامان‌دهنده این جریان‌ به أبان ‌بن تَغلِب ‌بن رباح کوفی (م۱۴۱ق) می‌توان اشاره نمود. تعریف ماندگار و مشهور او از شیعه به راستی از روش فکری او در این جریان پرده برمی‌دارد.۴ دور از ذهن نیست که دستور امام صادق علیه السلام مبنی بر مناظره با اهل مدینه، بیشتر به معنای اِخبار و فتوا باشد تا جدل در اعتقادات.۵ بسیاری از روایات او در قالب پرسش از امام علیه السلام به دست ما رسیده است؛ پرسش‌هایی در باب توحید، امامت، تعداد امامان۶، مهدویت۷، رجعت۸ و دیگر مسائل اعتقادی.۹ بُرَید ‌بن معاویه عِجْلی (م۱۵۰ق) نیز از مهم‌ترین افراد در طبقه نخست این جریان بوده است. در گزارشی، او و زراره در مسئله استطاعت هم‌عقیده دانسته شده‌اند.۱۰ محمد ‌بن مسلم ثقفی (م۱۵۰ق)، ابوبصیر یحیی ‌بن قاسم کوفی و زرارة ‌بن أعین (م۱۵۰ق) در برهه‌ای از زندگی در این جریان جای می‌گیرند. این چند تن، جملگی از اصحاب اجماع هستند که با ورود در عرصه تبیینِ درون دستگاهی معارف، نقش متکلمانه‌ای نیز برای خویش رقم می‌زنند.

پس از این طبقه، راویانی چون ابومحمد کوفی عبداللّه ‌‌بن مُسکان العنزی (زنده پیش از

1.. نک: مسند ابابصیر.

2.. نک: مسند زرارة بن اعین.

3.. نک: مسند محمد بن مسلم.

4.شیعه کسی است که وقتی مردم در گفتار پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله اختلاف پیدا کنند، سخن علی علیه السلام را بپذیرد و وقتی در گفتار علی اختلاف پیدا کنند، سخن جعفر بن محمد را قبول کند (نجاشی، رجال، ص۱۲، ش۷).

5.. کشّی، رجال، ج۲، ص۶۲۲.

6.. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۵۶.

7.. نعمانی، الغیبه، ص۱۶۰.

8.. حر عاملى، الایقاظ، ص۱۲۶.

9.. مجلسی، بحار الانوار، ج۲۳ و ۲۷.

10.. کشّی، رجال، ج۱، ص۲۴۰، ش‌۴۳۷.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
36

نقد، مناظره و... پاسخی بر مطالبه عمومی فضای پیش‌گفته کوفه بود که تلاش داشت از درون دستگاه و مقید به درون‌مایه آن، انحرافات و مشکلات را پاسخ دهد. این جریان در رویارویی با اندیشه‌های رقیب و به جای اتخاذ موضع انتقادی و جدلی، به تحریر رساله‌های مختلف اعتقادی همچون بداء، معرفت، قضا و قدر و... می‌پرداخت که هرکدام در واقع، پاسخ به یکی از چالش‌های فکری زمان بود.۱ با این همه شیوه اصلی این جریان در ارائه مبانی اعتقادی در قالب نقل حدیث و از این دریچه صورت می‌گرفت و البته، این رساله‌ها معمولاً مجموعه‌ای از روایات در موضوعات اعتقادی بودند که عمدتاً به مدرسه قم منتقل شدند.۲

با این همه روشن است که جریانی که متن را محور قرار می‌دهد و روایات نهی از کلام را برجسته می‌کند۳ ضرورتاً در پی فهم معارف دینی بدون توجه به مبانی عقلانی نیست. بسیاریِ نقل روایات کتاب العقل از سوی محدثان متکلم به خوبی نشان می‌دهد که این جریان نیز - همانند جریان کلامی نظریه‌پرداز - به مضامین اعتقادی چونان میراث معرفتی و عقلی می‌نگریسته و درون‌مایه معارف دینی را عقلی می‌دانسته است۴؛ اما به اعتقاد این جریان، خودِ متن مقدّس - برای فهم کتاب و سنت - کافی است و امام با بیان عقلی خویش، مطالب را روشن بیان می‌کند۵؛ بنابراین، نیازی به تبیین‌های برون‌ متنی نخواهد بود. از همین‌رو، رسالت اساسی این جریان، فهمِ دقیقِ معارف و کشفِ دستگاه معرفتی درون روایات دانسته می‌شد. روشن است که مخاطب این رویکرد می‌توانست جامعه مؤمنان باشد و طبیعی است که این مخاطب نیازی به تحلیل‌هایِ کلانِ برون متنی نداشت و انسجام و سازگاری باور‌های خویش را از درون متن طلب می‌کرد.

حجم قابل توجه نقل روایات اعتقادی نیز نه به عنوان دلیل، بلکه شاهدی بر دل‌مشغولی وابستگان این جریان به مباحث اعتقادی است. برای مثال، بیش از دو سوم روایات ابابصیر را

1.. برای مطالعۀ نمونه‌هایی از رساله‌های هواداران این جریان، نک: نجاشی، رجال، ص ۲۱۴، ش‌۵۵۹؛ شیخ طوسی، رجال، ص ۲۴۳، ش‌۳۱۶؛ شیخ طوسی، فهرست، ص۴۶.

2.. طالقانی، «مدرسۀ کلامی قم»، ص۶۶-۹۰.

3.. برای مثال، نک: کشّی، رجال، ج۲، ص۴۲۴.

4.. برای نمونه، نک: کلینی، الکافی، کتاب العقل والجهل.

5.. کشّی، رجال، ج۲، ص۴۲۴. روایاتی از این دست که می‌فرماید: «شَرْقاً أَوْ غَرْباً لَنْ تَجِدَا عِلْماً صحِیحاً إِلَّا شَیئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ الْبَیتِ؛ شرق و غرب عالم را درنوردید، هرگز به جز آنچه از ناحیه ما اهل‌بیت علیهم السلامرسیده است، علم صحیحی نخواهید یافت»، می‌تواند شاهدی بر این داستان باشد.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36173
صفحه از 572
پرینت  ارسال به