35
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

یک نقل ساده تحویل برده می‌شد، اما بسیاری از وابستگان فکری این رویکرد، رفتاری متفاوت از یک نقل ساده روایت اعتقادی به نمایش گذاشتند؛ رفتاری که نشان از فهم عمیق و فقیهانه اینان از روایات اعتقادی داشت.

می‌توان گفت که این جریان نیز بر پایه الگویِ امامیِ ارتباطِ عقل و وحی، معتقد بود که نظام و دستگاه معارف دینی، واژگان، اصطلاحات، استدلال‌ها‌ و ویژگی‌های خاص خود را دارد که با تدبر و ارشاد اولیاء الهی قابل دریافت است. شاهد این ادعا آن است که این جریان بر خلاف متکلمان نظریه‌پرداز می‌کوشید تا سرحد امکان از جدال و بحث و مناظره‌های بیرونی دوری کند و چه بسا آن را مخالف با سنت اهل‌بیت علیهم السلاممی‌پنداشت.۱ دلیل این رفتار بیش از همه آن بود که به زعم اینان، ورود برون متنی به عرصه تبیین، به جدال و مراء می‌انجامد و این طبیعیِ جدال و مناظره است که از واژگان، استدلال‌ها و حتی نظام معرفتی دیگری استفاده شود. شاهد این ادعا این که اینان بسیاری از متکلمان را در این دام گرفتار می‌دیدند و نسبت به محتوایی که از سوی متکلمان ارائه می‌شد و یا شیوه‌هایی که در استنباط معارف در پیش گرفته بودند، شکوه به امامان معصوم علیهم السلاممی‌بردند.۲ روایات نفی کلام و اساساً نفی جدل و مناظره نیز بیشتر به همین دلیل از سوی این جریان مطرح می‌شد.۳

از آن‌سو، پرسش‌گری و طرح پرسش‌های عمیق هواداران این جریان از ائمه علیهم السلامنشان می‌دهد که ذهن تحلیل‌گر این افراد، در پی رفع مشکلات ریز و احتمالاً تناقضاتی است که چه بسا در رویارویی با میراث اعتقادی اهل‌بیت علیهم السلامپیدا نموده‌اند.۴ ناگفته پیداست که ورود به عرصه پرسش‌گریِ اعتقادی با امام معصوم، برآمده از دغدغه تبیین در حوزه معرفت دینی است. این پرسش‌ها و ابهام‌ها، لزوماً از سوی جریان‌های رقیب مطرح نمی‌شد و ‌چه بسا تعمق در روایات و معارف نیز زمینه طرح پرسش‌هایی را برای اصحاب فراهم می‌آورد و پاسخ‌هایی درخور طلب می‌نمود.

رویارویی بیرونی نیز هرچند چهره اصلی این جریان نبود اما به هرحال ردیّه‌ها و رساله‌های

1.. برای نمونه، نک: شیخ صدوق، الاعتقادات، ص۴۳.

2.. برای نمونه، نک: کشّی، رجال، ج۱، ص۳۵۸، ح۲۳۳.

3.. باب النهی عن الکلام والجدال والمراء فی الله عزوجلّ: قَالَ لِی أَبُوجَعْفَرٍ علیه السلام‏یا زِیادُ إِیاک وَالْخُصُومَاتِ فَإِنَّهَا تُورِثُ الشَّک وَتُحْبِطُ الْعَمَلَ وَتُرْدِی صاحِبَهَا... (نک: شیخ صدوق، التوحید، ص۴۵۶؛ کلینی، الکافی، ج۱، ص۹۲.

4.. نک: شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۵۶؛ کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۱؛ صفار، بصائر الدرجات، ج۱، ص۳۱۷.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
34

۲. جریان متکلمان متن محور (محدثانِ متکلم)

محدثان متکلم برخی راویان و محدثان کوفه‌اند که ‌‌‌گرایش‌هاىِ فکری و روشی هماهنگی با یک‌دیگر داشته‌اند. از ارتباط هواداران این جریان با یک‌دیگر گزارش‌هایی در دست است که نشان می‌دهد ایشان تا چه اندازه نسبت به یک‌دیگر وابستگى دارند.۱ این داستان برای بسیاری از راویان و محدثان کوفه قابل طرح است و از همین‌رو، تردیدی در این که جریانی را سامان می‌دهند، باقی نمی‌گذارد. برای شناسایی نام و نشان این افراد تلاش‌هایی صورت گرفته است که فی‌الجمله ما را بی‌نیاز می‌کند؛۲ اما آنچه در تمامی جریان‌شناسی‌های پیش‌گفته غایب است، رفتار کلامی این جریان است؛ زیرا اساساً‌ برخی این تحقیقات، اعتقادی به فعالیت‌ کلامی این جریان ندارند.

پیشتر اشاره شد که این جریان نیز - همانند متکلمان نظریه‌پرداز- دستی در تبیین معارف دارند، اما نکته اساسی در فرآیند تبیین‌گری این جریانِ معرفتی آن بود که هواداران آن، روگردانی از چارچوب و ادبیات روایات را در تبیین معارف روا نمی‌داشتند و می‌کوشیدند در فرآیند تبیین‌گری هم به متن و هم نظام معارف اعتقادی پای‌بند باشند.‌گویی وابستگان این جریان در تلاش بودند تا این مهم را با تبیین و تحلیلِ درون متنی/ دستگاهیِ معارفْ محقق سازند. می‌توان گفت وابستگانِ جریان محدثانِ متکلم بر این باور بودند که در صورتی که میراث اعتقادی به درستی و نظام‌مند فهم شود، از تبیین‌های بیرونی بی‌نیاز خواهیم بود و احتیاجی به دستگاهی خارج از چارچوب معارف دینی نخواهیم داشت.

به راستی هیچ شاهدی در دست نداریم که نشان دهد این جریان می‌کوشیده تا با استفاده از واژگان و اصطلاحات بیرون از متن مقدس، اعتقادات را تبیین نماید و یا نظام معرفتی دیگری را برای فهم آن متن به کار گیرد. آنچه از این جریان به‌جا مانده تنها نصوص و روایاتی است که پی‌درپی به نسل‌های پسین منتقل شده است. همین منش سبب شده تا برخی رفتار ایشان را نوعی «نص‌گرایی» بدانند. منش نص‌گرایانه این جریان هرچند از سوی برخی مانند محدثانِ صرف۳ به

1.. نک: کشّی، رجال، ج۱، ص۳۴۷، ش۲۱۵-۲۱۹. در روایتی از امام صادق علیه السلام همسنگی و هماهنگی برید بن معاویه، ابا بصیر، محمد بن مسلم و زرارة بن أعین - از وابستگان این جریان - را با یک‌دیگر شاهدیم (کشّی، رجال، ج۱، ص۳۴۷، ش۲۱۵- ۲۱۹) که از هم روایت می‌کنند (نک: موسوی خوئی، معجم رجال الحدیث، ج۳، ص۲۹۰، ش۱۶۷۳؛ ج۱۷، ص۲۴۷، ش۱۱۷۷۹ و۱۱۷۸۴؛ ج۷، ص۲۱۸، ش۴۶۶۲) و هم برخی گزارش‌ها از یکسانی پاره‌ای اعتقادات ایشان حکایت می‌کند (برای نمونه، نک: کشّی، رجال، ج۱، ص۲۴۰، ش‌۴۳۷).

2.. نک: فان اس.، علم الکلام، ج۱، ص۴۴۷-۴۷۴؛ گرامی، نخستین مناسبات، ص۶۳-۱۰۹.

3.. این گرایش در ادامه معرفی خواهد شد.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35780
صفحه از 572
پرینت  ارسال به