337
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

احکام ولایی اجتماعی است که به نهج حکومتی امام مربوط است. در درازنای تاریخ، اندیشمندان امامیه در این‌باره رویه فکری یکسانی نداشته و بلکه اختلاف نظر داشته‌اند، اما مطابق با احادیث می‌‌‌توان چنین گفت که جریان کلامی و حدیثی امامیه در مدرسه کوفه به این شأن از شئونات امامت اعتقاد و بر آن تأکید داشته‌اند. ابن بکیر از زراره نقل می‌‌‌کند که از امام باقر علیه السلام درباره احکام نماز، دیه، میراث و نظایر آن پرسیدم و امام در پاسخ فرمود: «إِنَّ اللّه فَوَّضَ إِلَى نَبِیِّهِ».۱

نیز زراره از امام باقر روایت می‌‌‌کند که فرمود:

۰.قانون خونبهاى چشم و خونبهاى جان را وضع فرمود و نبیذ (شراب خرما) و هر مست‏کننده‏اى را او حرام کرد، [در این هنگام] مردى گفت: پیغمبر وضع قانون کرد بی‌آن‌که دستورى نسبت بدان آمده باشد؟! فرمود: آرى تا کسانى که اطاعت رسول می‌‌‌کنند از نافرمانان او مشخص شوند.۲

از هشام بن حکم نیز روایت شده که در مِنا از امام صادق علیه السلام پانصد مطلب از علم کلام پرسیدم و گفتم آنها (متکلمین عامه) چنین و چنان مى‏گویند و امام می‌‌‌فرمود: تو چنین و چنان بگو. هشام از حاضرجوابى و تسلط آن حضرت بر مسائل علم کلام تعجب کرده و می‌‌‌گوید: «جُعِلْتُ فِدَاک هَذَا الْحَلَالُ وَهَذَا الْحَرَامُ أَعْلَمُ أَنَّک صَاحِبُهُ وَأَنَّک أَعْلَمُ النَّاسِ بِهِ».۳

استفاده از تعبیر صاحب الحلال والحرام توسط هشام به‌خوبی بر اعتقاد او بر تفویض شریعت به امام دلالت دارد هرچند او از آگاهی امام نسبت به مسائل کلامی تعجب می‌‌‌کند و امام نیز او را در این مسئله سرزنش می‌‌‌کنند.

یونس بن عبدالرحمن نیز که از اصحاب هشام و پیروان جریان او به‌حساب می‌آيد، در این باره روایتی از ابابصیر نقل می‌‌‌کند که امام صادق علیه السلام درباره تفسیر آیه (ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا) فرمودند: «خداوند محمد صلی الله علیه و اله را طاهر و به دور از پلیدی‌ها آفرید، سپس او را تربیت کرد تا چنان که می‌خواست او را استوار ساخت، سپس امر [دین] را به او واگذار کرد».۴ در

1.. صفار، بصائر الدرجات، ص‌۳۸۱.

2.. کلینی، الکافی، ج۱، ص‌۲۶۷؛ صفار، بصائر الدرجات، ص‌۳۸۱.

3.. کلینی، الکافی، ج۱، ص‌۲۶۲.

4.. صفار، بصائر الدرجات، ص‌۳۸۳.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
336

رسول خدا صلی الله علیه و اله به‌وسیله [روح القدس] استوار با توفیق و تأیید همراه بود و بر همین اساس، به هیچ روی در سیاست و تدبیر خلق دچار لغزش و خطا نیست».۱

گویا هیچ یک از اندیشمندان امامیه در طول تاریخ در این شأن از شئونات امامت تردید یا مناقشه نکرده است.۲

۲. تفسیر و تبیین معصومانه وحی؛ خداوند با نزول قرآن کریم بخشی از شریعت خود را به تفصیل بر بشریت عرضه کرد؛ اما بخش دیگری از آیات قرآن را به‌صورت کلی نازل کرد و تبیین آن را به پیامبرش سپرد و فرمود: (وَأَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ). از این‌رو، تبیین خطوط کلی وحی و تطبیق مفاهیم نازل شده بر مصادیق آن از وظایف تبیینی پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و پس از او ائمه اطهار علیهم السلام است؛ مانند این که قرآن به اقامه نماز فرمان می‌‌‌دهد و می‌فرماید: «اقیموا الصلوة» و حضرت آن را بر هیئت خاص رکعت‌‌‌ها، رکوع‌ها‌ سجده‌‌‌ها و... تطبیق می‌‌‌دهد یا در موارد تعیین متعلقات زکات و نصاب‌‌‌های آن و نیز تبیین شرایط و احکام روزه و... هر آنچه در این تبیین‌‌‌ها از سیره گفتاری و رفتاری رسول اکرم صلی الله علیه و اله استخراج شود به خداوند منسوب می‌‌‌شود. برای نمونه، در روایتی از امام صادق علیه السلام می‌‌‌پرسند: «چرا خداوند زکات را ۲۵ دینار در هزار دینار قرار داد و آن را ۳۰ دینار قرار نداد؟ امام فرمودند: همانا خداوند عزّوجل نصاب زکات را ۲۵ قرار داد برای آن‌که اگر از اموال ثروتمندان بیرون شود برای فقرا کافی خواهد بود [و بیش از این نیازی نیست]».۳

در این روایت تعیین نصاب زکات که از ناحیه رسول خدا صلی الله علیه و اله بیان شده به خداوند نسبت داده شده است. در روایات متعددی این تفسیر معصومانه و عاری از هرگونه خطا پس از پیامبر صلی الله علیه و اله به امامان واگذار شده است؛ زیرا آنان وارثان علم پیامبران‌‌‌اند.۴ این شأن از شئونات امام نیز مورد تردید اندیشمندان امامیه واقع نشده است.

۳. تشریع احکام؛ بنابر ظاهر برخی آیات۵ و نیز روایاتی که از اندیشمندان امامیه در کوفه رسیده است، خداوند متعال بخشی از تشریع احکام را به پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و ائمه علیهم السلامتفویض کرده و به یک معنا با اراده رسول خدا و امامان برخی احکام تشریع می‌‌‌شود و این حکم شرعی غیر از

1.. کلینی، الکافی، ج۱، ص‌۲۶۶.

2.. البته، به غیر از جریان مرجئۀ شیعه که لزوم این امر را بر مقام امامت انکار می‌کردند و پیش‌تر به آن اشاره شد.

3.. کلینی، الکافی، ج۳، ص‌۵۰۷.

4.. همان، ج۱، ص‌۲۲۲-۲۲۶؛ صفار، بصائر الدرجات، ص‌۱۱۷.

5.. سورۀ توبه، آیۀ ۲۹.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36189
صفحه از 572
پرینت  ارسال به