حی۱، سالم بن ابی حفصة۲ و حکم بن عتیبة۳ نام برد. بررسی تفصیلی دیدگاه هر چهار گرایش از عهده این سطور خارج است. از اینرو، در این نوشتار با مطالعه دیدگاه مشهور اصحاب امامیه و جریان کلامی هشام بن حکم، نقاط اشتراک و اختلاف متکلمان کوفه در موضوع امامت را بررسی میکنیم.
برای واکاوی دیدگاه متکلمان نخستین امامیه نیز نخست نقاط اشتراک نظرگاه آنان درباره مسئله امامت را مطرح کرده، سپس به بیان موارد اختلاف میپردازیم. از منظر اندیشمندان کوفه بخشی از اوصاف و ویژگیهای امامت جزء مؤلفههای اصلی امامت است که مورد پذیرش تمامی اندیشمندان مدرسه کوفه بوده و بدون آنها باور امامت از دیگر اندیشهها قابل شناسایی نیست. در این نوشتار این گروه از اوصاف امامت را «مؤلفههای اصلی تعریف امامت» نام نهادهایم. در این میان نیز دامنه اختلاف دیدگاه، غالباً به حوزههای علم امام، عصمت و گستره ولایت باز میگردد.
۱. تعریف مقام امامت
در میان مسائل مختلف مربوط به حوزه امامت، تقریباً دیدگاه تمامی متکلمان شیعه در کوفه درباره تعریف امامت قرابت فراوانی دارد. بزرگان اصحاب امامیه بر این باورند که امامت مقامی بسیار والا و حتی بسی بالاتر از مقام نبوت و رسالت است. ابعاد مختلف نظریه امامیه در باب تعریف امامت را میتوان چنین ترسیم کرد:
الف) مقام مفترض الطاعه (وجوب اطاعت)
در اندیشه متکلمان و محدثان مدرسه کوفه مهمترین مؤلفه مقام امامت وجوب پیروی و اطاعت مستقل از امام است که رابطهای مستقیم با تفویض دین دارد. بیشتر احادیثی که از اصحاب امامیه در اینباره نقل شده، در تحلیل و تبیین مفهوم آیاتی است که در آن به امامت ابراهیم و