فاعلیت حقیقی انسان جمع شود، بخش مهمی از مباحث مربوط به فاعلیت انسان و مسئله جبر و اختیار را به خود اختصاص میدهد.
حاکمیت مشیّت و اراده الاهی
اهلبیت علیهم السلامدر مواضع مختلفی مشیت و اراده الهی را جاری در همه امور و حتی اعمال انسانها معرفی کردهاند. ایشان در برابر دیدگاه مفوضه که سلطنت و حاکمیت خداوند را محدود کرده، حوزه فعل انسان را مستقل و خارج از حاکمیت اراده حقتعالی میدانستند؛ به عبارتها و بیانهای مختلف، فعل انسان را تحت نظام اراده و مشیت الهی و حتی بر اساس قضا و قدر معرفی کردهاند. در گزارشی که کلینی به سه طریق از حریز بن عبداللّه سجستانی و عبداللّه بن مسکان نقل کرده است، امام صادق علیه السلامفرمود:
۰.لَا یَکُونُ شَیْءٌ فِی الْأَرْضِ وَلَا فِی السَّمَاءِ إِلَّا بِهَذِهِ الْخِصَالِ السَّبْعِ بِمَشِیئَةٍ وَإِرَادَةٍ وَقَدَرٍ وَقَضَاءٍ وَإِذْنٍ وَکِتَابٍ وَأَجَلٍ فَمَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یَقْدِرُ عَلَى نَقْضِ وَاحِدَةٍ فَقَدْ کَفَر».۱
در این بیان، امام پیدایش آنچه در آسمان و زمین است را به مشیت و اراده الهی وابسته دانستهاند که از جمله این موارد افعال انسانهاست. چنانکه در این روایت و دیگر روایات این حوزه، نظام تقدیر و قضای الهی را در ادامه مشیت و اراده و پیش از تحقق تکوینی امور عالم، ضروری میشمارد. در ادامه، به تبیین معنای مشیت و اراده و نیز تقدیر و قضا در نظام فاعلیت حق تعالی خواهم پرداخت، اما در اینجا بر این نکته تأکید میکنیم که در اندیشه اهلبیت علیهم السلامو به پیروی از ایشان، امامیه نخستین در مدرسه کوفه، ارتباط معناداری میان مشیت و اراده حق تعالی و نظام تقدیر با امور تکوینی عالم وجود دارد و افعال انسان در مرحله تحقق خارجی از این قاعده مستثنا نیستند.
توقف پیدایش امور بر مشیت و اراده الهی در روایات دیگری از امام صادق و امام کاظم علیهما السلامتأکید شده است.۲ امام صادق علیه السلامدر گزارشی که حمزة بن محمد طیار نقل کرده است، فرمود: «مَا مِنْ قَبْضٍ وَلَا بَسْطٍ إِلَّا وَلِلَّهِ فِیهِ مَشِیَّةٌ وَقَضَاءٌ وَابْتِلَاء».۳ بر پایه این آموزهها هر فعلی در