241
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

می‌کنند از بخش‌‌هایی از کلام نخستین اسلامی به‌حساب می‌آید که امروزه با قدرت زیادی ‌‌به‌ویژه در مباحث فلسفه ذهن۱ با شواهد تجربی و زیست‌‌‌شناختی و همچنین به طرز خارق‌العاده پیچیده‌ای۲ در مباحث مربوط به هوش مصنوعی بحث و بررسی می‌شود.۳

۲. نظریه روح‌انگارانه

دیدگاه دوم، نظریه روح انگار در باب حقیقت انسان است. لازم است طرفداران این نظریه را در دو جایگاه قرار دهیم. برخی از آنها تفسیری از روح ارائه دادند که با تفسیر فیلسوفان نخستین هم‌خوانی داشت که از آن به نفس مجرّد یا نفس مستقل تعبیر می‌شود، اما دسته دیگری از متکلمان - در عین اعتقاد به روح و مخالفت با جسم‌انگاری - با هرگونه برداشت تجریدی از روح مخالف بودند. بدین ترتیب روح غیر جسمانی الزاماً به معنای روح با مفهوم تجرّد فلسفی نبود، بلکه روح عبارت بود از حقیقتی که خودش فاعل و کنش‌گر است و آثاری بر آن مترتب است. در اینجا تنها گذرا به این دو دیدگاه اشاره می‌شود.

نفس مستقل‌

از آنجا که به نظر می‌رسد هیچ تفاوتی از نظر ماده میان بدن لحظاتی پیش از مرگ و پس از آن دیده نمی‌شود، افلاطون - شاید به‌عنوان نخستین فیلسوف ۴ - و همچنین برخی فیلسوفان پس از او

1.. philosophy of mind.

2.. تنها برای نمونه، به اَبَرکامپیوترهایی اشاره می‌شود که برای محاسبات هوش مصنوعی گاهی مجبور به انجام محاسباتی می‌شوند که هفته‌ها به طول می‌انجامد.

3.. محمدرضا خاتمی در گزارش خود از مقاله هاسکر (Haskker, ۲۰۰۰) اشاره‌ای به مقایسه دو پارادایم قدیمی و مدرن در فلسفه ذهن کرده است (خاتمی، «موضع ویتگنشتاین در باب علوم معرفتی»، ص۵۹-۶۲‌).

4.. برای مثال، نک: یوسفی، «رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا و کتاب و سنت»، ص۲۴؛ عید نفیسه، اثر الفلسفه، ص۲۳۹-۲۴۰؛ ‌کاپلستون، تاریخ فلسفه، ج۱، ص۲۳۹؛ ‌مورفی، «آیا مسیحیان به نفس نیاز دارند؟»، ص۱۶۰؛ برای دیدگاه‌های خود افلاطون در این باره نک: افلاطون، دوره آثار افلاطون، ج۲، ص۴۹۹ (روح دود و دم نیست)، ص ۵۰۳-۵۱۰ (آموختن به جز یاد آوردن نیست)، ص۵۱۳ (امکان آگاهی روح از امور جاودان)، ص۵۱۴ (روح دست‌کم چیزی شبیه به جاودان)، ص۵۱۶ (تناسخ حتی در حیوانات و ص۵۱۹)، ص۵۲۲-۵۲۸ (جاودانگی روح) و ص۵۳۹.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
240

تاکنون هیچ کار متمرکزی انجام نشده است.

بخش نخست‌‌: دیدگاه‌‌های موجود در عصر هشام بن حکم

۱. نظریه فیزیکالیسم

برای تبیین حقیقتی که هشام بن حکم به دنبال آن بود تبیین نظریه‌های رایج در دوره او ضروری به نظر می‌رسد. در این میان چهار نظریه کلی وجود داشت. نظریه نخست این بود که حقیقت انسان همین هیکل مشاهَد (دیده شده) است که دو دست و دو پا دارد؛ روحی در میان نیست. این دیدگاه کلی۱ و متقابل با دیدگاه فلسفی افلاطونیِ رایج که گاه با نوعی افراط نیز همراه می‌شد۲ همان چیزی است که متکلمان اصلی معتزله همچون ضرار بن عمرو،۳ ابوالهذیل علاف،۴ ابوعلی جبایی۵ و فرزندش ابوهاشم۶ و بعدها برخی متکلمان برجسته امامیه همچون ‌‌سید مرتضی۷ بدان معتقد بودند. این اعتقاد به جسم‌انگاری روح که در اندیشه معاصر از آن به فیزیکالیسم۸ تعبیر

1.. ‌اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۲۹-۳۳۲.

2.. اشعری افزون بر دیدگاه ضرار بن عمرو مبنی بر نفی هر جوهری غیر از جسم انسان (اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۳۰)، به نقل گزارشی از ابوبکر اصم می‌پردازد که صریحاً به نفی روح (احتمالا حتی از نوع جسمانی مورد نظر متکلمان) و نفی هر حقیقت غیر محسوس و غیر مشاهد در انسان و اذعان به جوهر واحد بودن انسان می‌پردازد (همان، ص۳۳۱). این که قول ابوبکر اصم در کنار قول به قائلان به روح جسمانی آمده است، حاکی از قول به نظریه‌ای متفاوت از سوی ابوبکر اصم باشد که حتی روح مورد نظر متکلمان که جنبه جسمانی داشت را نیز مورد قبول قرار نمی‌داد.

3.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۳۰.

4.. سخن مقدسی (م۳۸۱ق/۹۹۱م) دربارۀ ابوالهذیل که انسان مکلف را از دیدگاه او در کنار هشام بن حکم و معمر و خیاط، ترکیبی از روح و جسم مشاهد می‌داند (مقدسی، البدء والتاریخ، ج۲، ص۱۲۱)، در نگاه نخست با باور و سخنی که از ابوالهذیل معروف است که حقیقت انسان را هیکل مشاهد می‌داند (اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۲۹) در تضاد است. همچنین سخن اشعری در جای دیگر (همان، ص۳۳۷) که در آن تقسیمی از ابوالهذیل ارائه می‌دهد که بر مبنای آن نفس و روح و حیات از هم تفکیک می‌شوند و بر اساس آیه (الله یتوفی الانفس) (سوره زمر، آیۀ۴۲)، امکان سلب روح و نفس (بدون سلب حیات) در نظر گرفته می‌شود، ما را دربارۀ جسم‌انگار بودن ابوالهذیل به تردید وا می‌دارد.

5.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۳۴؛ شیخ مفید، المسائل، ص۵۹؛ پاکتچی، «جبایی»، ج۱۷، ص۴۵۶.

6.. شیخ مفید، المسائل، ص۵۹.

7.. نک: ‌سید مرتضی، الذخیره، ص۱۱۴.

8.. physicalism

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35857
صفحه از 572
پرینت  ارسال به