177
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

می‌دانسته‌اند.

در بحث ارتباط عقل و انسان به این دلیل که در گزارش‌های موجود از مدرسه کوفه اختلافاتی وجود داشت، بازتاب آن روایات نیز در منابع مدرسه قم همان وضعیت را داشته است. در محاسن برقی هیچ گزارشی که به نوعی به این مسئله پاسخ دهد موجود نیست. کلینی که از سویی به جریان هشام بن حکم در کوفه تمایل دارد۱ و از سوی دیگر محدثی بزرگ در مدرسه قم بوده و همه میراث حدیثی امامیه را مورد توجه قرار داده است، سعی کرده تا به نوعی بین وجود مستقل و روحانی عقل و ارتباط آن با انسان به‌صورت قوه‌ای نفسانی جمع کند؛ به عبارت دیگر، کلینی تلاش داشته تا میان میراث حدیثی جریان هشام و دیگر جریان‌های کوفه جمع کند. وی از سویی روایات خلقت مستقل عقل را نقل کرده و از سوی دیگر تنها عالِم مدرسه قم است که روایت خاص هشام بن حکم درباره عقل را گزارش می‌کند و همان‌طور که پیشتر آمد، هشام بن حکم در این روایت و گزارش‌های دیگرش عقل را به‌عنوان قوه‌ای نفسانی در انسان تبیین کرده است.۲

شیخ صدوق نیز سعی کرده‌ تا میان عقل مستقل و عقول انسانی پیوند دهد. وی روایتی نقل کرده است که بر اساس آن عقل فرشته‌ای است که تعداد سَرهای آن به شمار همه انسان‌های عالَم است و هر فرد هنگام بلوغ از نور یکی از آنها بهره‌مند می‌شود و به همین دلیل فهم‌ عقلانی مشترکی میان انسان‌ها وجود دارد؛۳ در ادامه این روایت رابطه عقل و قلب انسان به رابطه چراغ در میان خانه تشبیه شده است. به بیان دیگر، عقل موجودی نورانی است که همه انسان‌ها از نور آن بهره‌مند شده‌اند. با این حال، خود شیخ صدوق راوی روایات دیگری هم هست که در آنها رابطه انسان و عقل رابطه‌ای ترکیبی است؛۴ بنابراین، می‌توان حدس زد که وی این دو دسته روایت را در تعارض با هم نمی‌دیده است یا به این تعارض توجه نداشته است. این وضعیت در بین عالمان قم می‌تواند به این دلیل باشد که آنان چندان در پی پاسخ به مسئله ماهیت عقل و رابطه آن با نفس

1.. درباره ارتباط فکری کلینی و جریان کلامی هشام بن حکم، نک: رضایی، «نظریه امامت باطنی در تشیع نخستین» در بوته نقد، ص۱۷۳-۲۰۰.

2.. وجود این دو دسته از روایات در متن کتاب کافی سبب شده تا که بسیاری از بزرگان و شارحان این کتاب در تفسیر آنها با مشکل روبه‌رو شوند تا جایی که برخی از آنها ادعا کرده‌اند، این روایات به دو نوع عقل اشاره دارند. به جز فیلسوفان که پیشتر به دیدگاه برخی از آنان اشاره شد، حدیث‌گرایانی مانند علامه مجلسی نیز هرچند سخنان فیلسوفان را نقد می‌کنند، ولی معانی متفاوت عقل را پذیرفته‌اند (مجلسی، بحار الانوار، ج۱، ص۲۹- ۳۰).

3.. شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۱، ص۹۸.

4.. همان، ص۱۰۲- ۱۰۳.


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
176

باشد. گفته شده که هشام صفات قائم به شیء را عَرَض نمی‌دانسته، بلکه به نظر او این صفات معنا هستند.۱ بنابراین، این ادعا دور از واقعیت نیست که هشام عقل را نیز معنایی برای روح می‌انگاشته است. از دیگر متکلمان امامیه در مدرسه کوفه گزارشی درباره ماهیت عقل به‌دست نیامد.

۳. ماهیت عقل در مدرسه قم (امتداد جریان حدیث‌گرای کوفه)

مدرسه قم، درواقع، میراث‌دار روایات امامیه در مدرسه کوفه و امتداد جریان‌های موجود در آن مدرسه است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مدرسه کلامی دریافت و انتقال روایات مدرسه کوفه، گزینش انتقادی و در نهایت، تبویب و نظام‌بندی این روایات در قالبی مشخص است. البته، به‌رغم فضای یک‌دست شیعی در قم، نمی‌توان همه بزرگان این مدرسه را در یک جریان فکری قلمداد کرد؛ بلکه اختلافات و جریان‌های فکری مختلفی در این مدرسه وجود داشته‌اند. تقابل جریان فکری احمد بن محمد بن عیسی و شاگرد مهم‌اش سعد بن عبداللّه‌ اشعری با جریان فکری ابراهیم بن هاشم درباره هشام بن حکم و اندیشه‌هایش شاهدی مهم بر این ادعاست.۲

به رغم اختلافات موجود در مدرسه قم، همه عالمان امامیه در آنجا خلقت مستقل عقل و ماهیت روحانی آن را قبول داشته‌اند. روایات موجود در محاسن برقی، کافی کلینی و آثار شیخ صدوق به خوبی خلقت مستقل عقل و ماهیت روحانی و غیرمادی آن را نشان می‌دهد. این روایات گاه از افرادی مانند ابن ولید۳، صفار۴، احمد بن محمد بن عیسی۵، سعد بن عبداللّه‌ اشعری۶ و حمیری۷ که از بزرگان قم هستند، نقل شده‌اند؛ بنابراین، شکی باقی نمی‌ماند که همه بزرگان مدرسه حدیثی قم و همه جریان‌های فکری موجود در این مدرسه عقل را جوهری مستقل

1.. به گفتۀ او اگر صفات را عَرَض بدانیم، غیرموصوف خواهند بود؛ در حالی که در نظریۀ معنا صفت نه خود موصوف و نه غیر از موصوف است. برای مثال، رنگ دیوار نه خود دیوار است و نه غیر دیوار (اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۳۶۹).

2.. درباره جریان‌های فکری مدرسه قم، نک: طالقانی، «مدرسه کلامی قم»، ص۶۶- ۹۰.

3.. شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۱، ص۱۱۳- ۱۱۴.

4.. همان.

5.. همان، ص ۹۸.

6.. شیخ صدوق، الخصال، ج۲، ص۵۸۸- ۵۸۹.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35908
صفحه از 572
پرینت  ارسال به