169
جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه

مدرسه کلامی بغداد در سده پنجم) بپردازد.

توجه به این بحث از این جهت مهم است که در سلسله مباحث تاریخ کلام امامیه گفته شده که برخی اندیشه‌های امامیه پیش و پس از مدرسه کلامی بغداد که تعاملات کلام امامیه و معتزله آغاز شد، تمایزهای مهمی داشته‌اند. نخستین‌بار خیاط و اشعری که خود در همان دوران می‌زیسته‌اند، این ادعا را مطرح کرده‌اند. بنا بر این نظریه، اصحاب امامیه در مدرسه کوفه نقل‌گرا بوده‌اند و نخستین تمایلات عقل‌گرایانه امامیان پس از ورود برخی معتزلیان شیعه شده به جمع آنان شکل گرفته است.

پژوهش‌های معاصر برخی مستشرقان نیز تا اندازه‌ای با این باور مو‌افق است. مادلونگ و همکارانش در مجموعه مقالات و پژوهش‌هایشان به شکل مفصل‌تری به این بحث پرداخته‌اند؛۱ هرچند او کلام عقل‌گرای مدرسه بغداد را نتیجه ورود معتزلیان شیعه شده نمی‌داند و زاییده تلاش‌های عقلانی عالمان اصیل امامی در سده چهارم در تعامل با فرقه‌های دیگر مانند معتزله می‌داند، اما این پژوهش‌ها در بیشتر موارد بیش از اندازه کلی‌اند و در مواردی نیز به شواهد خلاف کمتر توجه داشته‌اند؛ بنابراین، انتظار می‌رود با مطالعات جزئی‌تری در این زمینه نتایج آنها راستی‌آزمایی شود. مورد عقل، یکی از مواردی است که می‌تواند به‌خوبی به بررسی این دیدگاه کمک کند و از مباحث مربوط به عقل بحث از ماهیت و چیستی آن جایگاهی ویژه خواهد داشت و زمینه را برای ورود به مباحث دیگر فراهم خواهد کرد.

پیش از این بسیاری از شارحان و محدثان بزرگ امامیه به تبیین دیدگاه امامیه در بحث وجودشناسی عقل پرداخته‌اند؛ با این همه هیچ‌کدام از آنان نگاهی تاریخ کلامی نداشته‌ و در نهایت، به بحث از پذیرش یا عدم پذیرش اندیشه‌های فلسفی- عرفانی در این بحث پرداخته‌اند. در مطالعات پژوهشگران معاصر تنها می‌توان به محمد علی امیرمعزی اشاره کرد که در کتاب the divine guide in early Shi'ism به‌‌‌طور مفصل به بحث از معنای عقل در نگاه و نظر شیعیان نخستین و تطور آن در مدرسه کلامی بغداد پرداخته است. وی معتقد است که عقل در دیدگاه شیعیانِ نخستین ماهیتی فرامادی داشته و با عقل و خِرَد مصطلح در ادبیات علمی امروز متفاوت است و به همین دلیل، پیشنهاد می‌کند که برای اشاره به این مفهوم از «عقل قدسی» استفاده شود.۲با این

1.. مادلونگ، مکتب‌ها و فرقه‌های اسلامی در سده‌های میانه، ص۱۵۱- ۱۷۱.

2.. نویسنده در مقاله‌ای مشترک با محمد نصیری با عنوان «نظریۀ امامت باطنی در تشیع نخستین، در بوته نقد» به نقد دیدگاه امیرمعزی پرداخته و نظریۀ عقل قدسی را مبهم دانسته و نشان داده است که هرچند امامیان دوران حضور به ابعاد دیگری از عقل نیز توجه داشته‌اند؛ ولی این به معنای نفی عقل استدلالی نبوده است. همچنین پذیرش این ابعاد جدید به معنای پذیرش امور ضد عقل و مخالف عقل نبوده، بلکه از دیدگاه آنان عقل انسان خود تصدیق می‌کند که برخی از علوم و معارف خارج از حیطه اوست و به همین دلیل در آن حیطه‌ها سخنی نخواهد گفت (نک: رضایی، «نظریه امامت باطنی در تشیع نخستین» در بوته نقد، ص۱۷۳-۲۰۰).


جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
168

در بحث عقول دهگانه، مطرح شده است. برخی امامیان پیرو فلسفه نیز تلاش کرده‌اند تا به نوعی بین آنچه در روایات آمده با برخی آموزه‌های فلسفی در این بحث تطبیق دهند.۱

۲. برخی عقل را عَرَض، غریزه یا قوه‌ای در نفس انسان می‌دانند؛ بنابراین، در این فرض وجود استقلالی عقل انکار می‌شود. شمار اندکی از معتزلیان متقدم۲، زیدیه۳ و حتی برخی اهل حدیث۴ چنین دیدگاهی داشته‌اند.

۳. گروهی دیگر (مانند بسیاری از معتزله و اندکی از زیدیه) نیز - برخلاف گروه پیشین - قوه‌ای به نام عقل را انکار کرده و از اساس عقل را چیزی به‌جز برخی علوم ضروری ندانسته‌اند.۵ در حقیقت در دیدگاه گروه اخیر پس از آن‌که انسان عالم به برخی علوم ضروری شد، فرآیند تعقل به هیچ امری ‌جز به اراده انسان وابسته نیست. درحالی ‌که گروه دوم تعقل را منوط به وجود قوه‌ یا غریزه‌ای در انسان می‌دانستند و گروه نخست این عقل را امری مستقل از انسان و مقدس می‌دانستند و جایگاهی والاتر برای عقل قائل بوده‌اند.

فهم این که امامیه در دوره نخستین به‌عنوان یک مکتب فکری مستقل چه دیدگاهی در کنار دیگر اندیشه‌های مطرح در این مسئله داشته و چه تحولاتی را در سده‌های نخست (تا نیمه سده پنجم که نظام کلامی امامیه به نقطه ثباتی دست پیدا کرد و پس از آن تا سال‌ها پایدار شد) پشت سر گذاشته است، پژوهشگر را با میراث علمی امامیه در این بحث آشنا و داوری درباره همه اندیشه‌های مطرح شده در آن را آسان‌تر خواهد کرد. در حقیقت، این مقاله در پی آن است که به بررسی تطور «ماهیت و چیستی عقل» در اندیشه دانشمندان امامیه در سده‌های نخستین (تا پایان

1.. ملاصدرا، شرح الاصول الکافی، ج۱، ص۲۱۷-۲۱۸.

2.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۴۸۰.

3.. الشرفی، شرح الاساس الکبیر، ج۱، ص۱۲۶، ۱۳۰-۱۳۱.

4.. ابن تیمیة، الرد علی المنطقیین، ج۱، ص۱۹۶.

5.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۴۸۰.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی کوفه
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36184
صفحه از 572
پرینت  ارسال به