95
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

شمولِ‏ آثار زبانزد و مثال‏زدنی شده بود، به‏گونه‏ای که هر کس کتاب‏های متعدد در ابواب مختلف فقه و غیر آن داشت، گفته می‏شد کتاب‏هایی مانند کتاب‏های حسین بن سعید دارد.۱ حسین‏ بن سعید در مدت نه چندان درازی که در قم مهلت یافت، کتاب‏های خود را برای مشایخ این شهر روایت کرد که البته اصحاب، آنها را پذیرفتند و به آنها عمل نیز کردند. نجاشی درباره کتاب‏های حسین‏ بن سعید می‏گوید: «کتب حسنة معمول علیها»۲ و در طریق به کتاب‏های او می‏گوید: «اخبرنا بهذه الکتب غیر واحد من اصحابنا من طرق مختلفة کثیره» که نشان انتشار این کتاب‏ها در بین اصحاب است. تنها در کتاب کافی ۵۸۶۶ روایت از حسین‏ بن سعید نقل شده است. بدین ترتیب او بخشی از میراث حدیثی کوفه را که شامل کتاب‏های خودش و پاره‏ای از میراث دیگر مشایخ کوفه بود، به قم منتقل نمود. این میراث چنان‏که از فهرست نجاشی و طوسی استفاده می‏شود و البته اسناد کافی نیز تأیید می‏کند، به‏طور عمده به همت احمد بن محمد بن عیسی و حسین‏ بن حسن‏ بن ابان انتشار یافته است.

غیر از برقی و حسین بن سعید اهوازی که مقدم بر ابراهیم‏ بن هاشم بودند، احمد بن محمد بن عیسی اشعری نیز معاصر با ابراهیم بن هاشم و از دیگر کسانی است که نقش اساسی در انتقال حدیث کوفه به قم ایفا کرده است.

احمد بن محمد بن عیسی

شیخ ابوجعفر، احمد بن محمد بن عیسی‏ بن عبداللّٰه بن سعد بن مالک اشعری،۳ از اصحاب امام رضا، امام جواد و امام هادیعلیهم السلام، شیخ و فقیه قمیین بوده و در قم ریاست و جایگاه اجتماعی والایی داشته است.۴ وی برای اخذ حدیث به آنجا رفت و از بزرگ‏ترین مشایخ کوفه و بغداد روایات و میراث حدیثی‏شان را برگرفت. احمد بن محمد بن عیسی، تنها از ابن ابی‏عمیر،

1.. ر.ک: طوسی، فهرست، ص۱۴۶، ۱۵۲، ۲۱۹، ۲۲۰، ۲۲۳، ۲۴۳ و ۲۶۶.

2.. نجاشی، رجال، ص۵۸.

3.. دربارۀ او ر.ک: طوسی، فهرست، ص۶۰؛ همو، رجال، ص۳۵۱، ۳۷۳ و ۳۸۳؛ نجاشی، رجال، ص۶۰.

4.. طوسی، فهرست، ص۶۰؛ نجاشی، رجال، ص۸۱ .


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
94

است. این مطلب را روایات منقول در کافی و سایر منابع حدیثی نیز تأیید می‏کند. برای مثال، از ۵۴۴ روایت محمد بن خالد در کافی ۳۶۱ روایت از طریق احمد بن محمد بن خالد و ۱۶۴ روایت از طریق احمد بن محمد بن عیسی نقل شده و تنها نوزده روایت از طرق دیگر به کلینی رسیده است و این مطلب نشان می‏دهد مشایخ قم روایات او را اخذ نکرده بودند.

حسین‏ بن سعید

حسین بن سعید بن حماد بن سعید بن مهران،۱ از اصحاب امام رضا، امام جواد و امام هادیعلیهم السلام و از راویان آن بزرگواران است. وی در اصل کوفی بود و در مدرسه حدیثی کوفه حدیث آموخت. مشایخ وی عمدتاً کوفی یا بغدادی‏اند. مشایخ او را بیش از صد شیخ حدیث شمارش کرده‏اند.۲ مهم‏ترین مشایخ او عبارت‏اند از: فضالة بن ایوب،۳ ابن ‏ابی‏عمیر، صفوان‏ بن یحیی، حماد بن عیسی، نضر بن سوید، قاسم بن محمد جوهری، محمد بن سنان و عثمان‏ بن عیسی.۴

وی پس از آموختن حدیث در کوفه، به اهواز رفت و به همین سبب به اهوازی ملقب شد۵ و سرانجام در پایان عمر به قم رفت و در همانجا درگذشت.۶ حسین بن سعید با انتقال به قم، علاوه بر پاره‏ای از میراث مشایخ کوفه، کتاب‏های سی‏گانه خود را ـ که باید آن‏ را میراث کوفه دانست ـ در قم منتشر ساخت. حسین‏ بن سعید بیش از آنکه راوی کتاب‏های مشایخ دیگر باشد، کتاب‏های خود را روایت می‏کرد. وی سی کتاب در ابواب و موضوعات مختلف داشت،۷ که این گستردگی و

1.. دربارۀ او ر.ک: نجاشی، رجال، ص۵۸ ـ ۶۰؛ طوسی، رجال، ص۳۵۵، ۳۷۴ و ۳۸۵؛ همو، فهرست، ص۱۴۹ و۱۵۰؛ کشی، رجال، ص۵۵۱.

2.. ر.ک: خویی، معجم رجال الحدیث، ج۵، ص۲۴۷.

3.. البته نجاشی از حسین‏ بن یزید سورایی نقل کرده که حسین‏ بن سعید از طریق برادرش حسن، از فضالهروایت می‏کند.

4.. تعداد روایات حسین‏ بن سعید از هریک از این مشایخ در کتاب کافی چنین است: فضاله، ۱۰۸۲؛ ابن ابی‏عمیر، ۸۰۵؛ صفوان‏ بن یحیی، ۷۳۷؛ حماد بن عثمان، ۶۴۹؛ نضر بن سوید، ۶۴۲؛ محمد بن سنان، ۱۸۶؛ عثمان‏ بن عیسی، ۱۸۶.

5.. نجاشی، رجال، ص۵۹.

6.. همان، ص۶۰.

7.. این کتاب‏ها که مشترک بین او و برادرش حسن بن سعید بودند عبارت‏اند از: کتاب الوضوء، کتاب الصلاه، کتاب الزکاه، کتاب الصوم، کتاب الحج، کتاب النکاح، کتاب الطلاق، کتاب العتق و التدبیر و المکاتبه، کتاب الایمان والنذور، کتاب التجارات و الاجارات، کتاب الخمس، کتاب الشهادات، کتاب الصید و الذبایح، کتاب المکاسب،( (کتاب الاشربه، کتاب الزیارات، کتاب التقیه، کتاب الرد علی الغلاة، کتاب المناقب، کتاب المثالب، کتاب الزهد، کتاب المروة، کتاب حقوق المؤمنین و فضلهم، کتاب تفسیر القران، کتاب الوصایا، کتاب الفرائض، کتاب الحدود، کتاب الدیات، کتاب الملاحم، کتاب الدعاء .

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17851
صفحه از 356
پرینت  ارسال به