حدیث کوفه در قم دانست. به نظر میرسد تراث ابراهیم بن هاشم بهطورکامل به نسلهای بعد منتقل شده است و مشایخ قم در پذیرش روایات او دست به گزینش و استثنا نزدهاند. محمد بن حسن صفّار در کتاب بصائر الدرجات ۱۲۰ روایت در فضائل اهل بیتعلیهم السلام از ابراهیم بن هاشم نقل کرده و خودش واسطه انتقال تراث ابراهیم به طبقه بعد، از جمله ابن ولید، بوده است. سعد بن عبداللّٰه اشعری نیز اگرچه آثار حدیثیاش به ما نرسیده است، بر اساس اسناد موجود، در طریق روایات ابراهیم بن هاشم به ابن ولید و علی بن بابویه قرار دارد. اما شاگرد دیگر ابراهیم بن هاشم، محمد بن احمد بن یحیی بن عمران اشعری، صاحب کتاب نوادر الحکمه است. وی نیز علاوه بر اینکه در طریق بسیاری از روایات اصحاب، به ابراهیم بن هاشم قرار دارد، بخشی از روایات او را در این کتاب آورده است و نکته درخور توجه اینکه، گرچه پارهای از مشایخ قم مانند ابن ولید برخی از رجال نوادر الحکمه را استثنا کردند و از پذیرش بخشی از کتاب پرهیز نمودند، احادیث ابراهیم بن هاشم را پذیرفتند.۱
میراث حدیثی ابراهیم، گسترده و در عین حال متنوع بود و ابواب مختلف فقه، اخلاق و عقاید را در بر میگرفت؛ البته به طور طبیعی حجم روایات فقهی بیشتر از سایر ابواب است. برای نمونه، تنها در کتاب کافی ۴۸۳۲ روایت از طریق ابراهیم بن هاشم آمده است که از این تعداد نزدیک به هفتصد روایت، اعتقادی و بقیه در فروعات مختلف فقهی است.
گستردگی میراث ابراهیم بن هاشم و پذیرش و نشر این میراث از سوی مشایخ حدیثی قم، اهمیت وی را در انتشار حدیث کوفه در قم نشان میدهد، ولی پرسش اصلی که در اینجا مطرح میشود، چگونگی تقدم ابراهیم بر اقران اوست.
در آغاز این نوشتار به نقل از نجاشی و شیخ طوسی گفتیم که اصحاب امامیه ابراهیم بن هاشم را نخستین کسی میدانند که حدیث کوفه را در قم منتشر کرد، در حالیکه مراجعه به فهرست شیخ طوسی و فهرست نجاشی نشان میدهد پیش از ابراهیم بن هاشم، کسانی از جمله محمد بن خالد برقی و حسین بن سعید اهوازی، میراثی را از کوفه به قم منتقل کردهاند. پرسش این است که چرا با وجود تقدم زمانی این افراد بر ابراهیم، وی نخستین ناشر حدیث کوفه در قم معرفی شده است؟
برای بررسی این مسئله و یافتن پاسخ، زندگی علمی این مشایخ را مرور میکنیم: