91
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

پذیرفته شدن میراث حدیثی او در قم است.۱ اگرچه از رجال‏شناسان و اصحاب حدیث متقدم، توثیق صریحی درباره ابراهیم بن هاشم وارد نشده است،۲ نقل وسیع روایات او، آن هم از سوی مشایخ بزرگ قم، صحت تراث ابراهیم را نزد اصحاب قم نشان می‏دهد.

ما از بود و نبود جریان‏های مختلف در بین اصحاب حدیث قم ـ چنان‏که در کوفه وجود داشت ـ اطلاع چندانی نداریم، ولی می‏دانیم هیچ شخص یا جریانی در برابر ابراهیم‏ بن هاشم و خط حدیثی او که وارث خط حدیثی ـ کلامی کوفه نیز بود۳ مقاومتی نشان نداد و او بر کرسی حدیث قم، به نشر میراث کوفه پرداخت.

بسیاری در قم از ابراهیم‏ بن هاشم استماع حدیث کردند، ولی مهم‏ترین آنها که در انتقال میراث حدیثی وی نیز نقش آشکاری داشتند، عبارت‏اند از: فرزندش علی بن ابراهیم، محمد بن حسن صفّار، سعد بن عبداللّٰه اشعری و محمد بن احمد بن یحیی اشعری و در مرتبه بعد، محمد بن یحیی عطار، محمد بن علی بن محبوب، عبداللّٰه بن جعفرحمیری و احمد بن ادریس، که البته محوری‏ترین شخصیت در نشر میراث حدیثیِ ابراهیم بن هاشم، فرزندش علی‏ بن ابراهیم است. می‏توان گفت علی‏ بن ابراهیم میراث حدیثی پدر را به‏طور کامل به نسل بعد انتقال داده است. حجم گسترده روایات وی از پدرش، در کافی و دیگر منابع حدیثی و همچنین در تفسیری که از وی باقی مانده است، اهتمام به نقل میراث پدر را نشان می‏دهد. تنها در کتاب کافی ۴۸۱۴ روایت از علی‏ بن ابراهیم از پدرش آمده است. در آثار شیخ صدوق و دیگران نیز روایات ابراهیم‏ بن هاشم به‏طور عمده، از طریق علی‏ بن ابراهیم آمده است. در طرق شیخ صدوق به اصحاب، که در مشیخه فقیه آمده، ابراهیم بن هاشم در ۴۵ طریق واقع شده است که از این تعداد ۲۶ طریق آن با واسطه علی‏ بن ابراهیم است. در حقیقت باید علی بن ابراهیم را تکمیل‏کننده نقش پدر در انتشار

1.. اصحاب و مشایخ حدیث مادام که به مضمون حدیث یا صدور روایت از معصوم اطمینان نمی‏یافتند از نقل آن خودداری می‏کردند؛ چنان‏که صدوق از روایت پاره‏ای از احادیث کتاب المنتخبات سعد بن عبدللّٰه و نوادر الحکمه اثر محمد بن احمد بن یحیی خودداری نمود، ولی بخش‏هایی از روایات محمد بن اورمه را ـ با اینکه ضعیف شمرده شده بود ـ روایت می‏کرد. (ر.ک: طوسی، فهرست، ص۲۱۵ ـ ۲۱۶، ۴۰۷ و ۴۱۰).

2.. دربارۀ وثاقت ابراهیم در بین متقدمان و متأخران ر.ک: مامقانی، تنقیح المقال، ج۵، ص۸۱-۹۵؛ بحرالعلوم، الفوائد الرجالیه، ج۱، ص۴۴۸ ـ ۴۶۵.

3.. بر اساس گزارش نجاشی و دیگران از کشی، ابراهیم بن هاشم شاگرد یونس بن عبدالرحمن بود و خط یونس، جریان کلامی کوفه بود که به هشام بن حکم می‏رسید. نقل همۀ کتاب‏ها و روایات یونس بن عبدالرحمن و روایات هشام بن حکم و هشام بن سالم توسط ابراهیم‏ بن هاشم نیز مؤید این انتساب است.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
90

حوزه حدیثی قم

قم، کمی پیش‏تر از این دوران و در پی مهاجرت اشعریان، به پایگاهی جدید برای شیعه بدل شده و شاهد نقل و نشر میراث حدیثی بود. مشایخ قم بخش محدودی از احادیث را با حضور نزد ائمهعلیهم السلام و بدون واسطه از امام دریافت، و البته بخش گسترده‏تری را با سفر به کوفه و از طریق مشایخ کوفه اخذ می‏کردند، ولی در مجموع، قم نسبت به کوفه ـ که بزرگ‏ترین مرکز میراث حدیثی شیعه بود ـ بخش بسیار مختصری از روایات اهل بیتعلیهم السلام را در اختیار داشت.

در قرن سوم هجری مدرسه قم گسترش و رونق بیشتری یافت و ارتباط گسترده‏تری با کوفه برقرار کرد، به‏گونه‏ای که انتقال حدیث از شکل اخذ روایت، به اخذ میراث حدیثی۱ مبدل شد و نهضت انتقال حدیث از کوفه به قم پدید آمد. می‏توان گفت تا پایان قرن سوم بخش اعظم میراث حدیثی کوفه، به‏ویژه میراثی که مشایخ بزرگ و مورد اعتماد تولید و نقل کرده بودند، به قم منتقل شد و مشایخ این شهر آنها را پذیرفتند. بدین‏سان قم وارد دوره جدیدی از رشد و بالندگی علمی و معرفتی شد. در این انتقال میراث، افراد متعددی از مشایخ بزرگ هر دو مدرسه فعال و نقش‏آفرین بوده‏اند که البته هریک از این افراد با ویژگی‏ها و شرایط خاص خود، جایگاه متفاوتی در انتقال حدیث کوفه احراز نموده‏اند. در این میان، نقش ابراهیم بن هاشم، نقشی ویژه و متفاوت است.

حساسیت و عنایت اصحاب قم در پذیرش احادیث، و صراحتِ برخورد آنان با راویانی که به نقل احادیث ضعیف می‏پرداختند،۲ نشان می‏دهد میراث حدیثی ابراهیم‏ بن هاشم، هم به لحاظ محتوا و هم از جهت طریق، متقن و قابل اعتماد بوده است.۳

چنان‏که پیش‏تر گذشت، شیوخ ابراهیم بن هاشم از مشایخ بزرگ و شناخته‏شده کوفه بودند و از آنجا که در سنت اصحاب حدیث، توثیق و تضعیف راویان، در ارتباط با مضامین نقل شده از سوی آنان بود،۴ نقل میراث ابراهیم‏ بن هاشم و اینکه مشایخ قم او را تضعیف نکرده‏اند نشانِ

1.. مراد از میراث حدیثی، آثار مکتوب و نسخه‏های معتبر از کتاب‏های حدیثی است.

2.. برای نمونه، اخراج کسانی چون سهل بن زیاد، احمد بن محمد بن خالد برقی و محمد بن علی ابوسمینه از قم به دلیل نقل روایات ضعیف بود (ر.ک: نجاشی، رجال، ص۱۸۵، ۲۵۵ و ۳۳۲؛ ابن‏غضائری، رجال، ص۳۹ و ۶۷).

3.. مقایسۀ تعامل اصحاب قم با میراث حدیثی ابراهیم بن هاشم از یک سو و محمد بن خالد برقی و پسرش، از سوی دیگر این مطلب را بیشتر روشن می‏‏کند.

4.. بررسی موارد توثیق و تضعیف در منابع اصلی رجالی، نشان می‏دهد بخش عمدۀ توثیق و تضعیف‏ها ناظر به متن و مضمون روایات نقل شده توسط راوی است.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17892
صفحه از 356
پرینت  ارسال به