حوزه حدیثی قم
قم، کمی پیشتر از این دوران و در پی مهاجرت اشعریان، به پایگاهی جدید برای شیعه بدل شده و شاهد نقل و نشر میراث حدیثی بود. مشایخ قم بخش محدودی از احادیث را با حضور نزد ائمهعلیهم السلام و بدون واسطه از امام دریافت، و البته بخش گستردهتری را با سفر به کوفه و از طریق مشایخ کوفه اخذ میکردند، ولی در مجموع، قم نسبت به کوفه ـ که بزرگترین مرکز میراث حدیثی شیعه بود ـ بخش بسیار مختصری از روایات اهل بیتعلیهم السلام را در اختیار داشت.
در قرن سوم هجری مدرسه قم گسترش و رونق بیشتری یافت و ارتباط گستردهتری با کوفه برقرار کرد، بهگونهای که انتقال حدیث از شکل اخذ روایت، به اخذ میراث حدیثی۱ مبدل شد و نهضت انتقال حدیث از کوفه به قم پدید آمد. میتوان گفت تا پایان قرن سوم بخش اعظم میراث حدیثی کوفه، بهویژه میراثی که مشایخ بزرگ و مورد اعتماد تولید و نقل کرده بودند، به قم منتقل شد و مشایخ این شهر آنها را پذیرفتند. بدینسان قم وارد دوره جدیدی از رشد و بالندگی علمی و معرفتی شد. در این انتقال میراث، افراد متعددی از مشایخ بزرگ هر دو مدرسه فعال و نقشآفرین بودهاند که البته هریک از این افراد با ویژگیها و شرایط خاص خود، جایگاه متفاوتی در انتقال حدیث کوفه احراز نمودهاند. در این میان، نقش ابراهیم بن هاشم، نقشی ویژه و متفاوت است.
حساسیت و عنایت اصحاب قم در پذیرش احادیث، و صراحتِ برخورد آنان با راویانی که به نقل احادیث ضعیف میپرداختند،۲ نشان میدهد میراث حدیثی ابراهیم بن هاشم، هم به لحاظ محتوا و هم از جهت طریق، متقن و قابل اعتماد بوده است.۳
چنانکه پیشتر گذشت، شیوخ ابراهیم بن هاشم از مشایخ بزرگ و شناختهشده کوفه بودند و از آنجا که در سنت اصحاب حدیث، توثیق و تضعیف راویان، در ارتباط با مضامین نقل شده از سوی آنان بود،۴ نقل میراث ابراهیم بن هاشم و اینکه مشایخ قم او را تضعیف نکردهاند نشانِ
1.. مراد از میراث حدیثی، آثار مکتوب و نسخههای معتبر از کتابهای حدیثی است.
2.. برای نمونه، اخراج کسانی چون سهل بن زیاد، احمد بن محمد بن خالد برقی و محمد بن علی ابوسمینه از قم به دلیل نقل روایات ضعیف بود (ر.ک: نجاشی، رجال، ص۱۸۵، ۲۵۵ و ۳۳۲؛ ابنغضائری، رجال، ص۳۹ و ۶۷).
3.. مقایسۀ تعامل اصحاب قم با میراث حدیثی ابراهیم بن هاشم از یک سو و محمد بن خالد برقی و پسرش، از سوی دیگر این مطلب را بیشتر روشن میکند.
4.. بررسی موارد توثیق و تضعیف در منابع اصلی رجالی، نشان میدهد بخش عمدۀ توثیق و تضعیفها ناظر به متن و مضمون روایات نقل شده توسط راوی است.