71
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

مشایخ حدیث قم چنین واکنشی در برابر راویان متهم به غلو و انحراف نداشته‏اند. برقی، سهل بن زیاد و ابوسمینه، هر سه، به فرمان احمد بن محمد بن عیسی اشعری از قم تبعید شدند. حسین بن عبیداللّٰه نیز اگرچه چگونگی اخراج وی گزارش نشده است؛ به احتمال راجح، وی نیز به دستور احمد اشعری و در زمان قدرت و زعامت او نفی بلد شده است. بنابراین، برای تحلیل این واقعه تاریخی، باید به واکاوی زوایای شخصیت احمد بن محمد بن عیسی، به‏عنوان شخصیت محوری در این موضوع، پرداخت.

شخصیت و جایگاه احمد بن محمد بن عیسی

احمد بن محمد بن عیسی از اصحاب امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم السلام بوده است.۱ اگرچه نام او در بین اصحاب امام عسکریعلیه السلام ذکر نشده، بر اساس نقلی وی سال‏های نخست غیبت صغرا را نیز درک کرد و در اواخر قرن سوم از دنیا رفت.۲ نجاشی نام و نسب وی را چنین معرفی می‏کند: «أحمد بن محمد بن عیسى بن عبد‏اللّٰه بن سعد بن مالک بن الأحوص بن السائب بن مالک بن عامر الأشعری من بنی‏ذخران بن عوف بن الجماهر بن الأشعر یکنى أبا جعفر».۳ چنان‏که از نسب وی پیداست، او از خاندان بزرگ اشعری و از نسل احوص بن سائب، یکی از بنیان‏گذاران شهر قم، بوده است. پدر وی، محمد بن عیسی، ابو‏علی الاشعری، از اصحاب امام رضا و امام جوادعلیهما السلام و شیخ القمیین و شخصیت شاخص و سرشناس در خاندان اشعریان معرفی شده است.۴ وی علاوه بر جایگاه علمی و اجتماعی والایی که داشت، از نظر سیاسی نیز از موقعیت ویژه‏ای در بین اشعریان برخوردار بود و نزد حاکم جایگاهی داشت.۵ این جایگاه اجتماعی و سیاسی پس از او به فرزندش، احمد منتقل شد. احمد بن محمد بن عیسی که در خاندانی از محدثان بزرگ و از راویان احادیث اهل بیتعلیهم السلام پرورش یافته بود. وی برای تکمیل اندوخته حدیثی‏اش به کوفه و بغداد سفر کرد و با استفاده از محضر بزرگ‏ترین مشایخ آن دیار مانند ابن ابی‏عمیر، حسن بن محبوب، حسین بن سعید، حسن بن علی بن فضال، علی بن الحکم،

1.. همو، رجال، ص۳۵۱، ۳۷۳ و ۳۸۳؛ نجاشی، همان، ص۸۲.

2.. علامه حلی از حضور وی در تشییع احمد بن محمد بن خالد برقی یاد کرده است و از آنجا که سال وفات برقی را ۲۷۴ یا ۲۸۰ دانسته‏اند، احمد اشعری تا حدود سال ۲۸۰ زنده بوده است.

3.. نجاشی، همان، ص۸۱.

4.. همان، ص۳۳۸.

5.. متقدمٌ عند السلطان (نجاشی، رجال، ص۳۳۸).


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
70

اتهام تقصیر به مشایخ قم از سوی بغدادیان، این برداشت را تأیید و تأکید کرد و اخراج راویان، نمونه‏ای از سخت‏گیری مشایخ قم در مورد احادیث اعتقادی، به‏ویژه احادیث مرتبط با مقامات امامان، به شمار آمد.

این نوشتار در پی آن است که با ارائه شواهدی نشان دهد اولاً اخراج راویان ـ که تنها در برهه‏ای از زمان و به دست احمد بن محمد بن عیسی اشعری انجام شد ـ منحصراً برخاسته از علل و عوامل اعتقادی نبوده، بلکه عوامل اجتماعی و سیاسی در این اقدام تأثیر اساسی داشته است و ثانیاً حتی اگر این اقدام احمد اشعری به دلایل اعتقادی و برای مبارزه با غلو بوده است، سایر مشایخ قم در زمان احمد بن محمد بن عیسی و پس از او، با وی هم‏رأی نبودند و نمی‏توان دیدگاه وی و شدت عمل او را به مدرسه حدیثی ـ کلامی قم نسبت داد.

اخراج؛ تندترین نمود منازعات فکری

بر اساس گزارش‏های موجود در منابع دانش رجال و فهرست، در بین راویان و مشایخ حدیث در قم، اختلاف‏ها و گاه منازعاتی در شیوه روایتگری یا گرایش‏های فکری وجود داشته است. این اختلافات که در سطوح مختلفی آشکار می‏شد، واکنش‏های متفاوتی را در پی داشت؛ در برخی موارد، این اختلاف به استثنا و گزینش پاره‏ای از میراث حدیثی راوی منجر شد، در مواردی به نقل نکردن میراث یک راوی و حتی اعتماد نکردن به روایاتِ۱ وی، و در پاره‏ای موارد نیز به برخورد فیزیکی و طرد و اخراج این راویان انجامید.

تبعید و اخراج راویان، به‏عنوان نمودی از این منازعات، در یک بازه زمانی شایع و رایج بوده است.۲ از کسانی که در این دوره از قم اخراج شدند می‏توان از احمد بن محمد بن خالد برقی،۳ سهل بن زیاد آدمی،۴ محمد بن علی صیرفی ابوسمینه۵و حسین بن عبید اللّٰه محرّر۶ یاد کرد.

بر پایه گزارش‏های موجود، راویان را تنها احمد اشعری اخراج کرده است و دیگر بزرگان و

1.. مراد از روایات در برابر میراث، کتاب‏های دیگر راویان است که راوی، آن را به همان شکل روایت می‏کند و فقط نقش انتقال‏دهنده دارد.

2.. ر.ک: طوسی، اختیار معرفة الرجال، ص۷۹۹؛ نیز موارد اخراج راویان که در ادامه به آن اشاره می‏شود.

3.. ابن غضائری، رجال، ص۳۹.

4.. نجاشی، رجال، ص۱۸۵؛ ابن غضائری، همان، ص۶۶ و۶۷.

5.. نجاشی، همان، ص۳۳۲؛ ابن غضائری، همان، ص۹۴؛ طوسی، فهرست، ص۲۲۳.

6.. طوسی، اختیار معرفة الرجال، ص۵۰۹.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17825
صفحه از 356
پرینت  ارسال به