سیاست و قدرت، امان از صدای مخالف میبریدند و با بهرهمندی از ثروت و امنیت، فارغدلانه به نشر آرا و انظار خویش میپرداختند، سرانجام به پردازش صورت جدیدی از تاریخ اسلام و مسلمین دست یازیدند که هنوز هم جامعه و فرهنگ اسلامی را به سختی میآزارد و امروزه آثار شوم آن در قالب افراطیگری، انسانیت را در کمین تهدید و مسلخ تکفیر گرفته است. آری، این نگره نامبارک چنان در فرهنگ مسلمانان مؤثر افتاد که منابع و مصادر نخستین تاریخی و فرقهنگاری را سراسر زیر نفوذ خود گرفت و امروزه بیگانگانِ عیبجو و کنجکاو و آشنایان بیماردل در این آثار، اسنادی از تاریخ اسلام و تشیع مییابند که پاک کردن آن به سادگی میسور نیست.
از سوی دیگر، در دهههای اخیر فرصتی برای شیعیان فراهم آمده است تا با شناسایی و شناساندن خویش، مکتب اهل بیتعلیهم السلام را از مظلومیت و محجوریت به در آورده، زمینه آشنایی و راهیابی بسیاری را به آموزههای ناب قرآنی فراهم سازند. عقبماندگی تاریخی جامعه شیعه به اسباب برونی و درونی، کار ما را در تدارک این صحنه و بازنمایی نوآمد و بی پیرایه از فرهنگ و هویت خویش دشوار ساخته است. بدیهی است که برای این منظور باید مسئلهها و موضوعهای فراوانی را به بحث گذاشت و بحثهای بایسته بسیاری را به دست تحقیق سپرد. این حرکت به دلیل گستردگی موضوعات و کمبود امکانات، نیازمند برنامهریزی دقیق و جامع است و تنها با همت و هماهنگی مؤسسات و محققان برجسته امکانپذیر است.
پژوهشکده کلام اهل بیتعلیهم السلام دقیقاً بر اساس همین نگرش و تحلیل شکل گرفت تا قفل غفلت و غبار تغافل را از اندیشه تشیع بزداید و آموزههای گرانسنگ قرآن و اهل بیتعلیهم السلام را به دور از پرده پندار مخالفان و فراتر از دستاندازی ناآگاهان، معرفی کند. در این خصوص، «گروه تاریخ کلام» برنامه خود را بر ریشهیابی هویت فکری و تاریخی اندیشه کلامی شیعه متمرکز کرد و با پیریزی طرح کلان «تاریخ کلام امامیه» بار سنگین پژوهش در این فضای کمتر شناخته شده را بر دوش گرفت. این طرح که در گام نخست، بازشناسی و تحلیل دقیق مدرسههای کلامی امامیه را در دستور دارد، تاکنون با کاوِش در زوایای تاریک و مبهم تفکر امامیه در دوران نخستین و میانه، دستاوردهای فراوانی را در قالب مقاله و کتاب آماده عرضه دارد. جستارهایی که اینک در چهار مجلّد پیاپی ارائه میشوند، حاصل پژوهش در مدرسههای مدینه، کوفه، قم و بغداد هستند که در مجموع تصویری تازه از تاریخ کلام امامیه در دوران پیدایی و پایهریزی آن نشان میدهد. این چند جلد با جستاری مستقل تکمیل میشود که به اختصار به معرفی همه مدرسههای کلامی امامیه