در مجموع، شمار بالای احادیث نقل شده توسط محدثان اشعری این طبقه، گویای رشد و پویایی حدیث در بین خاندان اشعری در این برهه زمانی است. عناوین فراوان آثار ثبت شده برای محدثان این طبقه نیز گویای این مطلب است.
در اینجا یادآوری این مطلب ضروری است که سیر فعالیت محدثان اشعری پس از این زمان، به دلایل نامعلومی، رو به افول گذاشته و پس از احمد بن محمد بن عیسی اشعری قمی، ریاست مکتب حدیثی قم نیز از دست آنان خارج شده است.
بخش سوم: تأثیر خاندان اشعری بر سیر تحول مکتب حدیثی قم
۱. طبقات محدثان اشعری و تأثیر آن بر شکلگیری مکتب حدیثی قم
با مهاجرت اشعریان به قم، تشیع نیز به این شهر منتقل شد. مراد از تشیع در بدو امر، همان مشی مذهبی مهاجران اشعری است که با گذشت زمان، بر اثر حفظ ارتباط مستمر با امامانعلیهم السلام، عمق یافته و به شکلگیری مکتب حدیثی قم منجر شده است. این امر را میتوان یکی از عوامل شکلگیری مکتب حدیثی قم دانست که با ظهور محدثان و راویان حدیث در طبقات اول و دوم محدثان اشعری تحقق یافته است.
از این نظر باید دو نفر نخست در طبقه اول محدثان اشعری را، به جهت حضور در شمار اصحاب امام باقرعلیه السلام و تقدم زمانی، حلقه واسط بین مکتب حدیثی امامانعلیهم السلام و تشیع مذهبی در قم دانست. همچنین باید توجه داشت که پس از این دو، نه تنها ارتباط اشعریان با مکتب حدیثی امامانعلیهم السلام کاهش نیافته، بلکه بهمرور زمان گسترش نیز یافته است. این مطلب را شمار روزافزون محدثان اشعری در بین اصحاب ائمهعلیهم السلام در طبقات اول و دوم تأیید میکند.
گسترش روابط اشعریان با مراکز استقرار امامانعلیهم السلام بهطور طبیعی اندوختههای حدیثی فراوانی را به قم منتقل میکند و مبدأ شکلگیری مکتب حدیثی این شهر میشود. حاصل این ادامه روابط، دو کتاب و دو مجموعه مسائلی است که برای محدثان طبقه اول بیان شده است. البته شکلگیری مجموعههای مسائل مختص این طبقه نیست و تنها بیانگر نوعی از ارتباط محدثان اشعری با امامانعلیهم السلام است، بهطوری که در طبقات بعدی به افرادی برمیخوریم که با تعبیر «وافد القمیین»، یعنی فرستاده اهل قم نزد امامانعلیهم السلام، از آنان یاد شده است.
بنابراین، شاخصه اصلی اشعریان در طبقه اول را باید حفظ و گسترش ارتباط با امامانعلیهم السلام دانست. در طبقه دوم نیز این ارتباط حفظ میشود و شکل عمیقتری به خود میگیرد. نمونه این مطلب در کلام مؤلّف تاریخ قم این گونه آمده است: «دیگر از مفاخر ایشان آنکه ائمهعلیهم السلام جمعی