45
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

همان‏طور که قبلاً بیان شد، یکی از علل خروج اشعریان از کوفه، همراهی آنان با قیام عبدالرحمن بن محمد بن اشعث بود. در تاریخ طبری و الکامل ابن اثیر، گرچه در ضمن شرح خروج عبدالرحمن بر حجاج، نامی از اشعریان و آمدنشان به قم نیامده است، این مطلب به‏روشنی بیان شده است که جمعی از تابعین و قاریان قرآن از جمله سعید بن جبیرـ که از شیعیان معروف امام علیعلیه السلام بوده است ‏ـ در سپاه او قرار داشته‏اند.۱ حموی این مطلب را با نکته‏ای اضافه به پایان می‏برد که چون عبدالرحمن از سپاه حجاج شکست خورد، برادرانی از آل اشعر به ناحیه قم مهاجرت کردند.۲ این مطلب بر این دلالت دارد که اشعریان نیز در سپاه عبدالرحمن حضور داشته‏اند.

حال با توجه به اینکه سپاه عبدالرحمن با حجاج که از دشمنان سرسخت امیرمؤمنان علیعلیه السلام بود، مبارزه می‏کرد، و لشکری کوفی به حساب می‏آمد و اهل کوفه به تشیع شهره‏ بودند، و وجود جمعی از دانشمندان و قراء تابعین در آن ـ از جمله سعید بن جبیر که از شیعیان معروف علیعلیه السلام بود ـ ثابت است، و با توجه به سیاق سخن حموی که برادرانی از آل اشعر در این قیام حضور داشته‏اند، می‏توان نتیجه گرفت که اولاً این قیام، حرکتی شیعی بود و ثانیاً آن عده از اشعریان که به قم آمدند، شیعی‏مذهب بودند.۳

همچنین می‏توان برخاستن راویان و محدثانی از این خاندان را، به فاصله کمی از حضورشان در قم، دلیلی دیگر بر تشیع آنان دانست؛ چه آنکه تا خاندانی در تشیع اصیل و سابقه‏دار نباشد، بعید است که در این فاصله اندک راویانی پرشمار و مشهور از آن برخیزد. بر این اساس، باید تشیع اشعریان را، به‏رغم جلوه بیشتر در مسائل سیاسی، تشیعی اعتقادی دانست که در ظهور محدثانی از این خاندان در میان اصحاب ائمهعلیهم السلام نمود می‏یابد. این بحثی است که در قسمت بعد به تفصیل به آن پرداخته می‏شود.

بخش دوم: اشعریان و حدیث

۱. سابقه اشعریان در حدیث

ارتباط حدیثی اشعریان با مکتب علمی امامانعلیهم السلام به زمان امام سجادعلیه السلام قبل از مهاجرت این

1.. طبری، تاریخ الطبری، ج۵، ص۱۶۳؛ ابن اثیر، اسد الغابه، ج۴، ص۴۷۸ و ۴۷۹.

2.. حموی، معجم البلدان، ج۴، ص۳۹۷.

3.. فقیهی، تاریخ مذهبی قم، ص۳۸ و ۳۹.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
44

۲. مسیر حرکت اشعریان به سمت ایران و برای سکونت در یکی از شهرهای اصفهان یا قزوین است. اصفهان جایی است که پیش‏تر عرب مضریه به دنبال جنگ‏های صدر اسلام در آن سکنی گزیده است. قزوین نیز یکی از مرزهای مسلمانان با کفار محسوب می‏شود.۱

۳. داستان درگیری مالک با گروه دیلم بسیار شبیه داستان درگیری اشعریان مهاجر با این گروه است. حال با توجه به اینکه یکی از منابع تاریخ قم، نقل‏های شفاهی یا کتب نگارش شده بر این مبناست و با در نظر گرفتن تکرار بیشتر این داستان درباره اشعریان مهاجر، می‏توان نتیجه گرفت که این دو جریان در اصل یک داستان بوده و مربوط به اشعریان مهاجر است.

۴. با توجه به اعتراض عبداللّٰه به احوص درباره اقامت در قم دانسته می‏شود که از ابتدا این شهر برای سکونت انتخاب نشده بود و تنها احوص که قبل از عبداللّٰه در حرکت به سمت اصفهان یا قزوین است، به دلایلی در این منطقه اقامت گزید.

۵. درگیری اشعریان با گروه دیلم و مصون داشتن مردم قم از شر آنان و به دنبال آن، درخواست اهالی این شهر از اشعریان برای ماندن و انعقاد عهدنامه‏ای بین آنان، بهترین دلیل برای احوص در اقامت در این منطقه بوده است.۲

آنچه گفته شد نکاتی در جمع علل سکونت اشعریان در قم بود که در کتب و مقالات در دسترس به آن اشاره نشده است.

۳. مذهب اشعریان مهاجر به قم

نخستین گرایش‏های شیعی و ضد اموی اشعریان مهاجر به قم را می‏توان در حضور جدشان، مالک بن عامر، در جنگ صفین همراه علیعلیه السلام و پس از آن، همراهی سائب بن مالک با قیام مختار در کوفه دانست. نکته‏ای که در این ماجرا به وضوح بر تشیع سائب دلالت دارد، سخنانی است که او بعد از شکست نیروهای زبیریان به دست نیروهای مختار و ورود آنان به کوفه بر زبان می‏راند. سائب در این زمان، سپاهیان را با تعبیر «یا شیعة آل رسول اللّٰه» خطاب قرار می‏دهد.۳

1.. این نکته‏ای است که ضمن ارجاع مطلب دوم به آن اشاره شده است.

2.. این نیز مطلبی است که احوص خود در جریان گفت‏وگو با برادرش ابراز می‏دارد. عین عبارات احوص چنین است: «این موضع، ما را بهتر است و بر ما مبارک است و در اصفهان از عرب مضریه بسیارند، از هریک قبیله و طایفه‏ای دیگر، قدر ما ندانند، و ما در میانۀ ایشان معزز و مکرم نباشیم» (قمی، تاریخ قم، ص۷۰۹).

3.. ابن اعثم، الفتوح، ج۳، ص۲۶۲.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17911
صفحه از 356
پرینت  ارسال به