۲. مسیر حرکت اشعریان به سمت ایران و برای سکونت در یکی از شهرهای اصفهان یا قزوین است. اصفهان جایی است که پیشتر عرب مضریه به دنبال جنگهای صدر اسلام در آن سکنی گزیده است. قزوین نیز یکی از مرزهای مسلمانان با کفار محسوب میشود.۱
۳. داستان درگیری مالک با گروه دیلم بسیار شبیه داستان درگیری اشعریان مهاجر با این گروه است. حال با توجه به اینکه یکی از منابع تاریخ قم، نقلهای شفاهی یا کتب نگارش شده بر این مبناست و با در نظر گرفتن تکرار بیشتر این داستان درباره اشعریان مهاجر، میتوان نتیجه گرفت که این دو جریان در اصل یک داستان بوده و مربوط به اشعریان مهاجر است.
۴. با توجه به اعتراض عبداللّٰه به احوص درباره اقامت در قم دانسته میشود که از ابتدا این شهر برای سکونت انتخاب نشده بود و تنها احوص که قبل از عبداللّٰه در حرکت به سمت اصفهان یا قزوین است، به دلایلی در این منطقه اقامت گزید.
۵. درگیری اشعریان با گروه دیلم و مصون داشتن مردم قم از شر آنان و به دنبال آن، درخواست اهالی این شهر از اشعریان برای ماندن و انعقاد عهدنامهای بین آنان، بهترین دلیل برای احوص در اقامت در این منطقه بوده است.۲
آنچه گفته شد نکاتی در جمع علل سکونت اشعریان در قم بود که در کتب و مقالات در دسترس به آن اشاره نشده است.
۳. مذهب اشعریان مهاجر به قم
نخستین گرایشهای شیعی و ضد اموی اشعریان مهاجر به قم را میتوان در حضور جدشان، مالک بن عامر، در جنگ صفین همراه علیعلیه السلام و پس از آن، همراهی سائب بن مالک با قیام مختار در کوفه دانست. نکتهای که در این ماجرا به وضوح بر تشیع سائب دلالت دارد، سخنانی است که او بعد از شکست نیروهای زبیریان به دست نیروهای مختار و ورود آنان به کوفه بر زبان میراند. سائب در این زمان، سپاهیان را با تعبیر «یا شیعة آل رسول اللّٰه» خطاب قرار میدهد.۳