از سلسله انساب اشعری، گویای رواج فعالیتهای حدیثی تشیع در قم در نیمه اول قرن دوم هجری است.
شاید بتوان خاندان اشعری را یکی از اثرگذارترین خاندانها در سه قرن ابتدایی اسلام بر سیر تاریخی و حدیثی شهر قم دانست. از این رو، بررسی مکتب حدیثی این شهر بدون در نظر گرفتن تأثیر این خاندان و محدثان نامآشنای برخاسته از آن بر سیر تحولات این مکتب، کاری ضعیف و ناقص خواهد بود. به همین سبب، در مقاله حاضر به تشریح نقش اشعریان در پیدایش، توسعه و گسترش مکتب حدیثی قم در قرون اول تا سوم هجری پرداخته و میزان اثرپذیری این مکتب را از خاندان اشعری بررسی کردهایم.
پژوهش حاضر در سه محور، در صدد بررسی این موضوع است:
الف) پیشینه اشعریان مهاجر به قم؛
ب) اشعریان و حدیث؛
ج) تأثیر خاندان اشعری بر سیر تحول مکتب حدیثی قم.
بخش اول: پیشینه اشعریان مهاجر به قم
۱. نسبنامه اشعریان مهاجر
یک. مالک بن عامر
اشعریان از قبایل مشهور یمن بودند که نسبشان به نبت بن ادد، از بنی کهلان از اعراب قحطانی، میرسد.۱ وجه نامگذاری شخص مذکور به اشعر این بود که وقتی از مادر متولد شد، تمام بدنش را مو فرا گرفته بود. به همین سبب اشعر، یعنی پر مو، خوانده شد.۲
اشعریان ساکن قم عمدتاً از نسل عبداللّٰه و احوص فرزندان سعد بن مالک بن عامرند. مالک بن عامر که نخستین نفر از اشعریان ساکن شبه جزیره عربستان در گرویدن به پیامبرصلی الله علیه و آله است، در کتب رجال جزء صحابه آن حضرت و با عنوان مالک بن عامر بن هانی بن خفاف اشعری معرفی شده است.۳
داستان اسلام آوردن مالک بن عامر را مؤلّف تاریخ قم از زبان خود او چنین نقل