35
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

شیوه با افول مدرسه قم از میان نرفت و در مدارس دیگر طرفدارانی یافت.

مدارس فکری ری، حله و در نهایت مدرسه اصفهان، شاهد شخصیت‏های بزرگی چون قطب راوندی، ابن طاووس، شهید ثانی، علامه مجلسی و... است که به شیوه مدرسه قم پایبندند و امتداد تاریخی این مدرسه به شمار می‏آیند. در نقطه مقابل، پیدایش جریان‏های مخالف با مدرسه قم نیز می‏تواند حاکی از اهمیت این مدرسه در تاریخ اندیشه امامیه باشد. اینکه در بغداد و نیز مدارس دیگر شیعه، نسبت به مشایخ قم و شیوه ایشان در مباحث کلامی موضع‏گیری‏های جدّی شده و آثاری را پدیدآورده است، خود نشان‏دهنده اهمیت این حوزه فکری است.

نتیجه‏گیری

با انتقال میراث جریان فکری محدثْ‏متکلمان کوفه به قم و پذیرش آن از سوی مشایخ این حوزه حدیثی، این جریان به اصلی‏ترین جریان فکری قم تبدیل شد که در عین اختلافات درونی و خطوط فکری متمایز، تا پایان دوران حیات مدرسه قم در سال‏های پایانی سده چهارم، جریانی مستمر و مدرسه‏ای کلامی را پدید آورد. این جریان با دارا بودن شاخص‏های کلامی و با روش مشخص به تولید میراثی ارزشمند در حوزه کلام تبیینی نائل آمد و مدرسه قم را به مدرسه‏ای اثرگذار و پر اهمیت در تاریخ اندیشه کلامی امامیه بدل کرد.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
34

معاصر با حلقه‏های انتقال میراث کوفه مثل احمد بن محمد بن عیسی بود. اگرچه رجالیان درباره اتقان روایات وی تردیدهایی روا داشته‏اند،۱ برخی از محدثان بزرگ قم مثل احمد بن ادریس و محمد بن یحیی عطار از وی اخذ حدیث کرده‏اند تا درجه‏ای که عطّار را از اصحاب خاص احمد بن ابی‏زاهر معرفی کرده‏اند. احمد بن ابی‏زاهر چنان‏که از عناوین آثارش پیداست، دغدغه‏های کلامی داشته و در مهم‏ترین عناوین کلامی محل بحث و اختلاف، کتاب نوشته است. از جمله آثار وی کتاب البداء، کتاب صفة الرسل والأنبیاء و الصالحین، کتاب الجبر و التفویض و کتاب ما یفعل الناس حین یفقدون الإمام است. اما روایات به‏جا مانده از وی بیشتر در حوزه امام‏شناسی است که در کتاب بصائر الدرجاتِ صفّار و پاره‏ای نیز در کتاب کافی از طریق محمد بن یحیی عطار نقل شده است. ارتباط گسترده عطّار با وی می‏تواند تا اندازه‏ای گرایش‏های فکری وی را نشان دهد.

محمد بن (ابی) اسحاق قمی نیز راوی دیگری است که از اصحاب امام جوادعلیه السلام معرفی شده و کتاب‏هایی در کلام داشته است که احمد بن محمد بن خالد از او روایت می‏کرد.۲

افول مدرسه کلامی قم

در نیمه دوم سده چهارم و با قوت‏گرفتن کلام عقلی در بغداد و انتقال میراث فکری امامیه به این حوزه فکری، به‏تدریج مدرسه قم رشد و رونق خود را از دست داد. این مسئله به‏ویژه به دلیل تقابلی که مدرسه بغداد به لحاظ روش با مدرسه قم پیدا کرد، شدت یافت. گسترش کلام عقلی در بغداد، هجوم اعتراضات حوزه بغداد به مدرسه فکری قم و از طرفی گسترش رویارویی‏های بیرونی در دولت آل بویه که بیشتر نیازمند گفت‏وگوهای برون‏متنی و عقلی بود، زمینه افول مدرسه قم را فراهم ساخت و پس از شیخ صدوق که نقطه اوجی در این مدرسه فکری است، شاهد یک جریان مستمر کلامی در قم نیستیم و می‏توان وفات شیخ صدوق را پایان حیات مدرسه قم دانست.

ولی آنچه مدرسه قم را دارای اهمیتی مضاعف می‏کند این است که این مدرسه توانست یک جریان تاریخی پدید آورد که در دوره‏های مختلف تاریخ اندیشه امامیه، هوادارانی داشته باشد. جریان محدثْ‏متکلمان گرچه در کوفه ریشه داشت، در قم به یک نظام معرفتی تبدیل شده، طرح و روشی برای اخذ معارف دینی ارائه داد و بر اساس آن جوامع حدیثی اعتقادی را پدید آورد. این

1.. همان، ص۸۸.

2.. طوسی، فهرست، ص۴۳۷.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17874
صفحه از 356
پرینت  ارسال به