مدعای ایشان نقدپذیر است؛ اولاً این ادعا با دیدگاه مشهور مخالفت صریح دارد و طبق نقلی که از رجالیون آوردیم، همه آنها صفّار را صاحب بصائر الدرجات میدانند. تنها اشکالی که وجود داشت، نقل نکردن ابن ولید بود که به آن اشاره شد، اما تنها از آن نمیتوان نتیجه گرفت که مؤلّف بصائر الدرجات صفّار نبوده است. بسیاری از رجالیان و محدثان، صفّار را صاحب کتاب بصائر الدرجات میدانند.۱
علاوه بر شهرت انتساب، دلیلی دیگری وجود دارد که نمیتوان از آن چشم پوشید؛ استدلال ما این است که اگر آثار شیخ صدوق را بررسی کنیم خواهیم دید که ایشان از کتاب بصائر الدرجات صفّار بیش از ۲۱ حدیث نقل کرده است که سند آنها با سند بصائر الدرجات یکسان است.
صفّار در بصائر الدرجات نقل میکند:
«حدثنا أحمد بن محمد عن علی بن الحکم عن عامر بن معقل عن ابیحمزة الثمالی عن ابیجعفر ـ علیه السلام ـ قال یا أبا حمزة لا تضعوا علیاً ـ علیه السلام ـ دون ما وضعه اللّٰه و لاترفعوه فوق ما رفعه اللّٰه. کفى لعلى ان یقاتل أهل الکرة و ان یزوج أهل الجنه».۲
این حدیث را شیخ صدوق در کتاب امالی آورده:
«حدثنا محمد بن الحسن بن أحمد بن الولید ـ رضی اللّٰه عنه ـ ؛ قال: حدثنا محمد بن الحسن الصفّار، عن أحمد بن محمد بن عیسى، عن علی بن الحکم، عن عامر بن معقل، عن ابیحمزة الثمالی، عن ابیجعفر ـ علیه السلام ـ، قال: قال لی: یا أباحمزة، لاتضعوا علیاً دون ما وضعه اللّٰه، و لاترفعوا علیاً فوق ما رفعه اللّٰه، کفى بعلی أن یقاتل أهل الکرة، و أن یزوج أهل الجنة».۳
سندی که صفّار برای حدیث پیشگفته ذکر کرده است دقیقاً منقول شیخ صدوق نیز هست و محمد بن یحیی عطار در سند روایت حضور ندارد. باید پذیرفت حدیث مذکور را صفّار نقل کرده و شیخ صدوق به واسطه استادش محمد بن حسن بن احمد بن ولید آن را از صفّار نقل کرده