کثرت روایت مشهور بوده و عالمان رجال در وثاقت او همرأیاند.۱ او تعداد اندکی روایت (شاید کمتر از سی روایت) از صفّار و در مقابل حدود ۱۳۰۰ روایت از محمد بن حسین بن ابیالخطاب نقل کرده است. البته عطار راوی همه آثار صفّار و حتی کتاب بصائر الدرجات بوده است.
تألیفات صفّار
مقایسه کتابهای فقهی صفّار با سایر کتابهایش بهروشنی مؤید این نکته است که او نخست محدثی اهل فقه بوده و بیشتر به این جنبه از احادیث امامانعلیهم السلام اعتنا داشته است. با اینکه دوره حیات او و درگذشتش در دوران مهمی از غیبت صغرای امام غائبعلیه السلام (یعنی سال ۲۹۰ ق) قرار گرفته، روایات او آن اندازه که توقع میرود، در کتابهای حدیثی فراگیر نیست.
نجاشی برای محمد بن حسن صفّار ۳۵ کتاب را ذکر کرده است.۲ دستیابی او به کتابهای محمد بن حسن بن فروخ از دو طریق بوده است. او دو طریق مذکور را چنین بیان میکند:
أخبرنا بکتبه کلها ما خلا بصائر الدرجات أبوالحسین علی بن أحمد بن محمد بن طاهر الأشعری القمی؛ قال: حدثنا محمد بن الحسن بن الولید عنه بها.
و أخبرنا أبوعبداللّٰه بن شاذان؛ قال: حدثنا أحمد بن محمد بن یحیى عن ابیه عنه بجمیع کتبه و ببصائر الدرجات.۳
شیخ طوسی در فهرست مینویسد:
تألیفات محمد بن حسن بن فروخ، مانند کتب فقهی حسین بن سعید است و سپس علاوه بر سی کتاب مذکور، کتاب بصائر الدرجات و سؤالات محمد بن الحسن از امام یازدهمعلیه السلام را نیز بیان میدارد.
شیخ طوسی در طریق دستیابیاش به کتابهای ابوجعفر، سه طریق به شرح ذیل ذکر کرده است:
ـ أخبرنا بجمیع کتبه و روایاته ابن ابیجید عن محمد بن الحسن بن الولید عن محمد بن الحسن الصفّار؛