311
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

است. لقب مشهور او «الصفّار» به معنای رویگر، و پس از آن «الاعرج» به معنای لنگ است. ظاهراً لقب صفّار به این دلیل است که او پیشه رویگری داشته است. اینکه آیا لقب الاعرج ناشی از نقص عضو بوده یا نه، دقیقاً معلوم نیست؛ اما این گونه لقب‏‏گذاری که امروزه مذموم و تنقیص به حساب می‏آید، در بین مردم آن دوره مرسوم بوده است. لقبِ قمی به دلیل سکونت وی در قم است و لقبِ اشعری حکایت از انتساب او به خاندان اشعری دارد. صفّار به لقب مموله نیز معروف بوده است و کشی از ایشان با عنوان «المعروف بمموله»۱ نام برده است. با این حال آیت‏اللّٰه خویی گفته: «پرسش‏هایی که صفّار از حضرت عسکریعلیه السلام پرسیده، ملقب به حموله بوده است».۲

شخصیت صفّار در روایات

صفّار چندین نامه به محضر امام حسن عسکریعلیه السلام نوشته و در آنها مطالبی ـ معمولاً فقهی ـ از محضر امام پرسیده است. این نامه‏ها و جواب‏هایی که امامعلیه السلام به آنها داده در منابع حدیثی شیعه موجود است. در این توقیعات، امامعلیه السلام در ستایش یا نکوهش صفّار مطلبی ذکر نفرموده است. روایتی هم مبنی بر نکوهش یا ستایش صفّار وجود ندارد، اما همین که نامه‏هایی به حضرت عسکریعلیه السلام نوشته و ایشان نیز نامه‏های وی را جواب داده‏اند، حاکی از شخصیت علمی ایشان و چه‏بسا بیانگر وثاقت او در نزد امام است.

کلام علما

همان گونه که در کتب فهرست و رجالی آمده است، صفّار در بیشتر ابواب فقه کتاب نوشته و در تألیفاتش از شیوه‏ای که حسین بن سعید در نگارش ابواب فقهی داشته، پیروی کرده است. علاوه بر آثار حدیثی ـ فقهی، او در بسیاری از مسائل اعتقادی، از جمله مباحث امامت، نوشته‏هایی داشته است. البته آثار او عمدتاً صبغه حدیثی داشته و احتمالاً جز نقل احادیث چیز دیگری در کتاب‏هایش یافت نمی‏شده است.

تعابیر نجاشی حاکی از میزان اهمیت وی در نزد محدثان و رجالیان امامی است. نجاشی او را با «کان وجهاً فی أصحابنا القمیین» می‏ستاید و ضمن توثیق وی، او را «عظیم القدر» و «راجح» و «قلیل السقط» در روایت می‏خواند.۳ البته لفظ

1.. کشى‏، رجال‏، ج۱، ص۴۱۷.

2.. خویى، ‏معجم رجال الحدیث‏، ج۱۵، ص۲۴۹.

3.. نجاشى، رجال، ج۱، ص۳۵۴.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
310

جایگاه محمد بن حسن صفّار و کتاب بصائر الدرجات در میراث حدیثی شیعه

جعفر رحیمی۱

درآمد

محمد بن حسن صفّار قمی، محدث، فقیه و متکلمِ پرآوازه شیعه و مؤلّف کتابِ مشهورِ بصائرالدرجات فی علوم آل محمد است. نام کامل او محمد بن الحسن بن فروخ الصفّار۲ است و هرگاه «الصفّار» به ‏صورت منفرد استعمال شود، منصرف به اوست.۳

نام او در همه تذکره‏نویسی‏های امامیه آمده است، ولی اطلاعات اصلی مربوط به او را عمدتاً نجاشی و شیخ طوسی آورده‏اند. در منابع، جز ابوجعفر، کنیه دیگری برای او ذکر نکرده‏اند.۴

زمانِ ولادتِ او برای ما مشخص نیست، اما بی شک، او معاصرِ امام دهم علی بن محمد النقی الهادیعلیه السلام (م۲۵۴ﻫ) و امام یازدهم حسن بن علی العسکریعلیه السلام (م۲۶۰ﻫ) بوده و بنابر قولِ شیخ طوسی، صفّار از صحابه امام یازدهمعلیه السلام به‏ شمار می‏رفته و مسائل خود را به ایشان عرضه کرده است.

برای محمد بن حسن، القابی مانند الصفّار،۵ الأشعری،۶ الأعرج،۷ ممولة،۸ و قمی۹ ذکر شده

1.پژوهشگر پژوهشگاه قرآن وحدیث، (پژوهشکدۀ کلام اهل‏بیت علیهم السلام).

2.. نجاشى، رجال، ص۳۵۴؛ طوسی، رجال، ص۴۰۲.

3.. ملاعلی، توضیح المقال فی علم الرجال، کنی، ص۹۸ ـ ۹۹.

4.. نجاشى، همان؛ طوسی، همان.

5.. طوسی، رجال، ص۴۰۲.

6.. بروجردی، طرائف المقال، ج۱، ص۲۱۷.

7.طوسی، رجال، ص۴۰۲.

8.. همان.

9.. همو، اختیار معرفة‏ الرجال، ج۲، ص۷۱۶.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17791
صفحه از 356
پرینت  ارسال به