نوبختی و الفرق و المقالاتِ اشعری انجام داده، گواه این است که اسلوب کلی تنظیم این دو کتاب یکسان، و مشابهت آن دو در مطالب نیز بسیار است. وی تفاوت عمده این دو کتاب را در برخورداری کتاب اشعری از مطالب گستردهتر میداند و معتقد است کتاب اشعری حدود سی صفحه از کتاب نوبختی مطالب اضافه دارد. وی این مشابهت ساختاری و عبارتی را مؤید این میداند که یکی از نویسندگان، از کتاب دیگری نقل و استفاده کرده باشد. برخی از محققان با توجه به شواهدی ادعا میکنند، کتاب فرق الشیعه از آن نوبختی نیست، بلکه این کتاب مختصر کتاب اشعری است.۱
آنچه گذشت بیانگر آن است که سعد بن عبداللّٰه اشعری یکی از شخصیتهای حوزه حدیثی قم و از اندیشهورزان آگاه به رشتههای گوناگون علمی زمان خویش است که تنها به نقل احادیث اکتفا نکرده، بلکه در عرصه تولید دانش و اندیشهورزی نیز در این حوزه درخشیده است. عناوین میراث وی بیانگر این ادعاست. با نگاهی به آثار سعد میتوان آنها را به دو گروه کلی یعنی واکنشهای درونمذهبی و واکنشهای برونمذهبی تقسیم کرد. که این امر بر وجود آزاداندیشی در حوزه حدیثی قم دلالت مینماید. همچنانکه ردیههای متعدد سعد بر دیگر گرایشهای فکری از آگاهی او و حوزه حدیثی قم از نیازهای جامعه اسلامی و اطلاع از تهدیدهای جدی عقیدتی عصر او و تلاش حوزه قم در مقابله علمی ـ فرهنگی با اندیشههای نادرست حکایت میکند، که این امر در تحلیل و تعیین نوع نگاه به جوامع تدوین یافته در قم اثرگذار است.