307
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

نوبختی و الفرق و المقالاتِ اشعری انجام داده، گواه این است که اسلوب کلی تنظیم این دو کتاب یکسان، و مشابهت آن دو در مطالب نیز بسیار است. وی تفاوت عمده این دو کتاب را در برخورداری کتاب اشعری از مطالب گسترده‏تر می‏‏داند و معتقد است کتاب اشعری حدود سی صفحه از کتاب نوبختی مطالب اضافه دارد. وی این مشابهت ساختاری و عبارتی را مؤید این می‏داند که یکی از نویسندگان، از کتاب دیگری نقل و استفاده کرده باشد. برخی از محققان با توجه به شواهدی ادعا می‏کنند، کتاب فرق الشیعه از آن نوبختی نیست، بلکه این کتاب مختصر کتاب اشعری است.۱

آنچه گذشت بیانگر آن است که سعد بن عبداللّٰه اشعری یکی از شخصیت‏های حوزه حدیثی قم و از اندیشه‏ورزان آگاه به رشته‏های گوناگون علمی زمان خویش است که تنها به نقل احادیث اکتفا نکرده، بلکه در عرصه تولید دانش و اندیشه‏ورزی نیز در این حوزه درخشیده است. عناوین میراث وی بیانگر این ادعاست. با نگاهی به آثار سعد می‏‏توان آنها را به دو گروه کلی یعنی واکنش‏های درون‏مذهبی و واکنش‏های برون‏مذهبی تقسیم کرد. که این امر بر وجود آزاداندیشی در حوزه حدیثی قم دلالت می‏‏نماید. همچنان‏که ردیه‏های متعدد سعد بر دیگر گرایش‏های فکری از آگاهی او و حوزه حدیثی قم از نیازهای جامعه اسلامی و اطلاع از تهدیدهای جدی عقیدتی عصر او و تلاش حوزه قم در مقابله علمی ـ فرهنگی با اندیشه‏های نادرست حکایت می‏کند، که این امر در تحلیل و تعیین نوع نگاه به جوامع تدوین یافته در قم اثرگذار است.

1.. ر.ک: مجلۀ تراثنا، سال ۱۴۰۵، ج۱، ص۲۸ ـ ۴۵.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
306

است کتاب بصائر برای صفّار بوده که مختصر آن، کار سعد و منتخب آن، کار حسن بن سلیمان است. سید محسن امین گفتار صاحب ریاض را صحیح نمی‏داند و گفتار وی را اجتهاد در مقابل نص می‏شمرد، چراکه نجاشی و مرحوم شیخ و دیگران تصریح دارند که بصائر از جمله کتب سعد بن عبداللّٰه اشعری قمی است و کتاب صفّار کتابی جداگانه است.۱ اما به نظر می‏رسد با تتبع کامل و دقت در متن آن می‏توان گفت منابع این نگاشته در چهار گروه بخش‏پذیر است. بصائرالدرجات صفّار، بصائر الدرجات سعد، مختصر بصائر الدرجات سعد، و مجموعه‏ای از منابع دیگر.۲

فرق الشیعه

از جمله کتب سعد بن عبداللّٰه اشعری کتابی است که وی در موضوع ملل و نحل با عنوان فرق‌الشیعه تدوین کرده است. شیخ عبداللّٰه زنجانی معتقد است فرق الشیعه متعلق به نوبختی است و اقبال آشتیانی معتقد است این کتاب متعلق به سعد بن عبداللّٰه اشعری هم‏عصر نوبختی می‏باشد. این بحث‏ها برای دوره‏ای است که متن کامل کتاب سعد بن عبداللّٰه در دسترس نبود؛ اما دکتر محمدجواد مشکور نص کامل کتاب سعد بن عبداللّٰه را طبق نسخه‏ای که به دست آورد با نام المقالات و الفرق در تهران چاپ کرد. دکتر مشکور با اطمینان می‏گوید فرق الشیعه‏ای را که ریتر آلمانی به طبع رسانده متعلق به نوبختی است و اعتقاد مرحوم زنجانی دیدگاه صحیح می‏باشد و کتاب سعد بن عبداللّٰه که المقالات و الفرق یا فرق الشیعه نام دارد، غیر از کتاب نوبختی است و اینها دو کتاب مستقل به شمار می‏آیند که از میان کتب متعددی که در باره فرقه‏های شیعه نگاشته شده و از میان رفته، به دست ما رسیده است. مقایسه‏ای که دکتر مشکور میان فرق الشیعه اثر

1.. (امین، اعیان الشیعه، ج۵، ص۱۰۶و ۱۰۷). به گفتۀ مرحوم سید محسن امین مقصود از کلام شیخ حسن بن سلیمان در کتاب رجعه که موجب اشتباه صاحب ریاض شده این است که با توجه به اینکه شیخ حسن بن سلیمان در کتاب رجعه از روایات سعد چیزی ذکر ننموده است، هر کس تمایل به دست یافتن به روایات وی دارد می‏تواند به کتاب مختصر البصائر که در آن رویات سعد نقل شده مراجعه کند (فالمراد به الامر بالرجوع إلى ما رواه سعد فی الرجعة مما ذکر فی مختصر البصائر لأنه لم یذکر فی کتاب الرجعة شیئاً من روایات سعد و انما أحال فیها إلى مختصر البصائر و هذا واضح).

2.. ر.ک: متن کتاب مختصر البصائر.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17882
صفحه از 356
پرینت  ارسال به