ساختگی است و نمیتواند دلیلی بر قدح سعد بن عبداللّٰه به شمار آید.۱
سعد بن عبداللّٰه و حدیث
در مورد نقش سعد بن عبداللّٰه در حدیث گفته شده است او علاوه بر مهارتِ گسترده در حدیث شیعه، به حدیث اهل سنت نیز آشنایی داشته، بهگونهای که برای شنیدن و دریافت حدیث از آنان سفرهای متعددی کرده و در آنها با بزرگانی از محدثان اهل سنت ملاقات نموده است.۲ تعبیر «سمع من حدیث العامة شیئاً کثیرا»۳ درباره او نشان میدهد او در این امر پشتکار و جدیت فراوانی داشته و هدفی خاص را از این کار دنبال میکرده است. وی علاوه بر شنیدن حدیث که دغدغه اصلی حیات وی به شمار میرفته است، در تألیف و تصنیف حدیث نیز کوشا بوده است. به عبارتی او میکوشیده حلقه اتصال حدیث از دوره قبل به نسل و دوره پس از خود باشد. بر این اساس، از وی بیش از ۱۶۴۴ روایت در کتب اربعه به جای مانده است.
شاگردان و استادان
یکی از معیارها در بررسی شخصیت علمی افراد، واکاوی شاگردان و استادان ایشان است. طبق آمارِ به دست آمده از روایات کتب اربعه و کتاب وسائل الشیعه، بیشترین روایت از سعد بن عبداللّٰه را، علی بن حسین بن بابویه با حدود ۶۳ درصد نقل کرده است. پس از علی بن حسین بن بابویه، محمد بن قولویه با پانزده درصد، سپس محمد بن حسن بن ولید با سیزده درصد و احمد بن محمد بن یحیی عطار با کمتر از دو درصد وجود دارند.
اما استادان سعد، طبق آمار، احمد بن محمد بن عیسی اشعری با ۴۳ درصد، محمد بن حسین بن ابیالخطاب با یازده درصد، محمد بن عیسی بن عبید با هشت درصد، احمد بن محمد بن خالد برقی با چهار درصد، یعقوب بن یزید انباری با سه درصد، و ایوب بن نوح بن دراج و ابراهیم بن هاشم قمی و موسی بن حسن بن عامر اشعری هریک با حدود دو درصدند. در