از محتوای این کتابها اطلاعی در دسترس نیست، لکن عنوان کتابهای سعد بن عبداللّٰه و علی بن ابراهیم قالبی انتقادی و تهاجمی را تداعی میکند؛ در حالی که عنوان کتاب مرحوم حمیری بهگونهای شبههزدایی و توضیحی به نظر میآید. قرائنی همچون حضور او در طریق به هشامین و یونس در مشیخه فقیه و تهذیب و همطبقه بودن او با سعد و علی بن ابراهیم نشان میدهد حمیری (و البته بعدها صدوق) فارغ از حساسیتهای بیثمر روش میانه را دنبال کردهاند.
درباره قرب الاسناد
کتاب قرب الاسناد سه بخش اصلی دارد: قرب الاسناد الی جعفر الصادقعلیه السلام، قرب الاسناد الی موسی بن جعفرعلیه السلام، قرب الاسناد الی ابیالحسن الرضاعلیه السلام. برخی بر این اعتقادند که جزء اول کتاب از فرزند حمیری یعنی محمد بن عبداللّٰه بن جعفر الحمیری است؛ چه آنکه در غیر این صورت، نسبت خلط به شیخ و نجاشی لازم میآید که بعید است. از همین رو، علامه و شیخ حر نیز بین انتساب اجزاء کتاب تفصیل قائل شدهاند.۱
نظائر این گونه نقل در بخش اول کتاب سابقه دارد. در منابع شیعی ذکر نام کلینی در ابتدای کتاب، و در میان منابع سنی ذکر راویان کتاب المسند احمد بن حنبل از این جمله است. پس به نظر میرسد شکی در انتساب همه کتاب به جناب حمیری نیست و محمد بن عبداللّٰه تنها راوی کتاب است، بهویژه آنکه بخش اول قرب الاسناد به امام صادقعلیه السلام و دخیل دانستن فرزند در سند به تطویل آن میانجامد.
نکته شایان ذکر دیگر آنکه احتمال تعدد کتب سهگانه و الحاق متأخر آنها به قرینه اجازه ابوغالب به پسرش وجود دارد، که میتواند منشأ احتمالات باشد.
اهمیت قرب الاسناد
علامه مجلسی قرب الاسناد را از اصول معتبر و مشهور میداند۲ و میرزای قمی آن را از کتابهای مورد اعتماد نزد طائفه امامیه میشمرد.۳ قاضی نوراللّٰه تستری این کتاب را همطراز کتب اربعه