سال و چند ماه بیشتر نداشته و در برخی موارد بر نسخهای که به خط جدش بوده اکتفا کرده، در مواردی به خط خودش نیز نوشته و به گزارش این نقل پرداخته است.
بررسی طرق انتقال تراث به جناب ابوغالب زراری از چند جهت مهم است:
۱. به تصریح خود ابوغالب این انتقال در عراق واقع شده است، که بهروشنی گواه انتقال تراث از قم به آنجاست؛
۲. ابوغالب شاهد انتقال تراث به جماعتی دیگر نیز بوده است؛
۳. میتوان دریافت که چه بخشی از تراث قم با چه محتوایی به عراق منتقل شده است.
یگانه سفر علمی گزارش شده حمیری، به عراق است. محمد بن معقل از پدرش نقل میکند که عبداللّٰه بن جعفر حمیری در سال ۲۹۸ نزد قبر مطهر سید الشهداءعلیه السلام حدیث لوح فاطمهعلیها السلام را برای او نقل کرده است.۱
ابوغالب زراری نیز ـ همان گونه که گذشت ـ دریافت حدیث از او را به سال ۲۹۷ مینویسد.۲
دو احتمال در این بین به ذهن میرسد: یکی آنکه او دو سفر به عراق داشته است، و دیگری آنکه در یگانه سفر او که مدتی نیز به طول انجامیده، هر دو واقعه گزارش شده است. از آنجا که ابوغالب تاریخ شعبان المعظم سال ۲۹۷ قمری را ثبت کرده، همچنین تعدد انتقال تراث به ابوغالب از جمله شواهد تقویت احتمال دوم است.
۳. آثار علمی حمیری
نجاشی فهرست تألیفات او را این چنین مینویسد: «و صنف کتباً کثیرة یعرف منها: کتاب الإمامة، کتاب الدلائل، کتاب العظمة و التوحید، کتاب الغیبة و الحیره، کتاب فضل العرب، کتاب التوحید و البداء و الإرادة و الاستطاعة و المعرفه، کتاب قرب الإسناد إلى الرضاعلیه السلام، کتاب قرب الإسناد إلی ابیجعفر بن الرضاعلیه السلام، کتاب ما بین هشام بن الحکم و هشام بن سالم و القیاس و الأرواح و الجنة و النار و الحدیثین المختلفین، مسائل الرجال و مکاتباتهم أبا الحسن الثالثعلیه السلام، مسائل لابیمحمد الحسنعلیه السلام علی ید محمد بن عثمان العمری، کتاب قرب الإسناد إلى صاحب الأمر، مسائل ابیمحمدعلیه السلام و