283
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

مامقانی، تستری،۱ خویی و علیاری۲ نیز عبارات نجاشی و شیخ را آورده‏اند. در میان منابع رجالی اهل سنت ترجمه‏ای از او به میان نیامده است و تنها در شرح حال استادان او به نام وی اشاره شده است.۳

دو. حضور حمیرى در انتقال تراث

حضور حمیری در انتقال میراث مکتوب، استثنایی و بی‏نظیر است. نجاشی در فهرست خود نام او را در طریق ۷۹ نفر از صاحبان آثار آورده‏ است؛ در حالی که شیخ در هشتاد طریق نام او را ذکر کرده است. ابوغالب زراری نیز شماری از کتب اصحاب را از او نقل کرده که مستقلاً به آن پرداخته خواهد شد.

این گستردگی به حدی است که شیخ طوسی در شرح حال حسن بن عبد‏السلام او را حامل کتب قمی‏ها معرفی می‏کند و می‏نویسد: «یروی عن سعد بن عبد‏اللّٰه و عبد‏اللّٰه بن جعفر الحمیری و نظراتهما کتب القمیین».۴

این بدان معنا نیست که دقت در اخذ و نقل حدیث در ایشان وجود نداشته، بلکه شرایط اخذ حدیث با دقت مراعات می‏شده است. شیخ در شرح حال طاهر بن حاتم بن ماهویه با وسواس و تکرار تأکید می‏کند روایاتی از او را اصحاب نقل کرده‏اند که در دوره استقامت و ابتلا نبودن او به غلو قرار داشته است: «کان مستقیماً ثم تغیر و أظهر القول بالغلو (و له روایات). أخبرنا بروایاته فی حال الاستقامة جماعة عن محمد بن علی بن الحسین (بن بابویه) عن ابیه و محمد بن الحسن عن عبد‏اللّٰه بن جعفر الحمیری عن محمد بن عیسی بن عبید عن طاهر بن حاتم فی حال الاستقامه».۵

از مجموعه طرقی که در دو کتاب نجاشی و شیخ آمده نکات زیر بر می‏آید:

الف) فارغ از تفاوت طرق می‏توان گفت: حمیری در طریق انتقال ۱۴۱ نفر از صاحبان آثار

1.. تستری، قاموس الرجال، ج۶، ص۲۸۹، رقم ۴۲۳۹.

2.. علیاری، بهجة الآمال فی شرح زبدة المقال، ج۵، ص۲۰۶.

3.. ابن حجر، لسان المیزان، ج۱، ص۱۱۵، رقم ۳۵۱؛ شرح حال ابراهیم بن مهزیار، ص۴۱۱، رقم ۱۲۹۳؛ شرح حال اسماعیل بن شعیب.

4.. طوسی، رجال، ص۴۴۱، رقم۶۱۰۲.

5.. همو، فهرست، ص۲۵۵، رقم۳۷۰.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
282

حدیث نقل کرده است. شمار روایات او در منابع مهم به قرار زیر است:

توجه به روایات صدوق در من لایحضر نشان می‏دهد این آمار تنها مربوط به روایاتی است که مستقیماً نام حمیری در سند آمده، اما با ملاحظه افزون بر ۵۸ راوی که در مشیخه صدوق به ایشان قرار دارد، شماره روایات وی بسیار بیشتر خواهد شد.

یک. عبداللّٰه بن جعفر حمیرى در منابع رجال

غیر از ابن غضائری سایر کتب ثمانیه رجال شیعه نام او را ذکر کرده و او را بزرگ داشته‏اند. نجاشی او را «شیخ القمیین و وجههم»۱ می‏خواند، شیخ در فهرست تعبیر ثقه و در رجال «قمی ثقه» دارد. در رجال کشی، تنها عبارت «کان استاذ ابی‏الحسن»۲ آمده که تستری مراد از آن را استادی علی بن بابویه می‏داند. برقی، ابن داود، علامه، ابن شهرآشوب،۳ بروجردی،۴ تفرشی،۵ اردبیلی،۶

1.. نجاشی، رجال، ص۲۱۹، رقم ۵۷۳.

2.. اختیار معرفة الرجال، ص۶۰۵، رقم ۱۱۲۴.

3.. معالم العلماء، ص۱۰۸، رقم ۴۹۳.

4.. بروجردی، طرائف المقال، ج۱، ص۲۰۷، رقم ۱۲۱۱.

5.. تفرشی، نقد الرجال، ج۳، ص۲۰۷، رقم ۳۰۲۷.

6.. اردبیلی، جامع الرواة، ج۱، ص۴۷۸.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17846
صفحه از 356
پرینت  ارسال به