سپس تا فتح مسلمانان در دست ایرانیان بود».۱ از جمله اخیر او میتوان رهیافت خاندان حمیری به ایران را از تسلط ایرانیان بر آن منطقه و رفت و آمدهای طبیعی ایشان به ایران حدس زد.
چهار. استادان
مجموعه استادانی که حمیری از ایشان در کتب اربعه حدیث نقل کرده از این قرارند:
أبومحمد (امام عسکریعلیه السلام)، الرجل (مشترک میان امام هادیعلیه السلام و امام عسکریعلیه السلام)، إبراهیم بن مهزیار، أحمد بن حمزه، أیوب بن نوح، حسن بن ظریف، حسن بن علی بن کیسان، حسین بن عبیداللّٰه، حسین بن علی بن کیسان صنعانی، الحسین بن مالک، عبدالعزیز بن زکریا اللؤلؤی، علی بن ریان، علی بن سلیمان بن رشید، محمد بن احمد بن مطهر، محمد بن جزک، محمد بن خالد، محمد بن سرو، محمد بن عبدالحمید، محمد بن عیسی، موسی بن عمر بصری، یعقوب بن یزید، ابیعمرو (اموی)، إبراهیم بن هاشم، احمد بن ابیعبداللّٰه برقی، احمد بن إسحاق ابی علی، احمد بن محمد بن عیسی اشعری، حسن بن مالک علی بن حکم، محمد بن حسین بن ابیالخطاب، محمد بن عبدالجبار، محمد بن عثمان عمری، محمد بن فضل بغدادی، محمد بن ولید، هارون بن مسلم بن سعدان.
از نظر حجم روایات نقل شده نیز ترتیب بیشترین نقل از استادان به شرح زیر است: إبراهیم بن مهزیار هجده مورد، امام عسکری یازده مورد، ایوب بن نوح بن دراج ده مورد، احمد بن حمزة بن یسع قمى و محمد بن جزک جمال هفت مورد، محمد بن عیسى بن عبید شش مورد، حسن بن علی بن کیسان صنعانی و حسین مالک قمی پنج مورد، احمد بن اسحاق بن عبداللّٰه بن سعد اشعری چهار مورد. فهرست مشایخ او در سایر منابع نیز مطابق همین الگوست.
ملاقات با امام
شیخ طوسی حمیری را از جمله اصحاب امام رضا، امام هادی و امام عسکریعلیهم السلام، ذکر کرده است.۲ برقی او را از اصحاب ابی الحسن الثالث ابیمحمد الحسن بن علیعلیهما السلام معرفی میکند.۳ مکاتبه او با امام هادی و امام عسکریعلیهما السلام نیز در منابع حدیثی ثبت شده است.۴ اما آنچه ظاهراً به
1.. ناصر خسرو، سفرنامه، ص۲۳۲.
2.. طوسی، رجال، ص۳۷۰، رقم ۵۵۰۷ و ص۳۸۹، رقم ۵۷۲۷ و ص۴۰۰، رقم ۵۸۵۹.
3.. برقی، کتاب الطبقات، ص۴۲۷، رقم ۱۴۴۴ و ص۴۳۶، رقم ۱۴۸۱.
4.. ر.ک: کلینی، الکافی، ج۵، ص۱۳۹و ۴۴۷ و ج۶، ص۳۵ و ج۷، ص۱۱۴؛ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۲۹۶ و ۴۴۸ و ۴۷۶؛ طوسی، تهذیب الاحکام، ج۲، ص۳۶۲ و ج۳، ص۲۳۱ و ج۶، ص۳۹۲ و ج۹، ص۳۱۰ و ۳۹۳؛ طوسی، الاستبصار، ج۴، ص۱۶۱.