277
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

الحمیری معرفی می‏کنند۱ که ظاهراً بر اساس نسخه‏ای از خلاصة الاقوال گرفته شده۲ اما به قرینه آنکه هر سه ایشان فرزند حمیری، محمد را با عنوان محمد بن عبداللّٰه بن جعفر بن الحسین بن جامع بن مالک معرفی می‏کنند،۳ احتمال تصحیف آن قوت دارد.

مرحوم تستری در جمع‏بندی اقوال در نام و نسب او چنین می‏نویسد: «در مورد نسب او چهار قول وجود دارد: ‏عبداللّٰه بن جعفر بن حسین، عبداللّٰه بن جعفر بن حسن، عبداللّٰه بن جعفر بن حسین بن جامع، عبداللّٰه بن جعفر بن حسین بن جامع بن مالک. حقیقت صحت این نسبت‏ها معلوم نیست، ولی بعید نیست نظر صدوق در مشیخه به جهت هم‏عصر بودن و اینکه استاد پدرش بوده، ترجیح داشته باشد».۴

آنچه در جمع‏بندی گفته می‏شود آنکه تنها اختلاف درخور اعتنا، جابه‏جایی نام جد دوم و سوم اوست. نبودن اختلاف بین قدما، احتمال تصحیف در نسخه‏ای از کتاب خلاصة الاقوال علامه و عادت علما در انتساب اعلام به برخی اجداد اعلا و حذف برخی دیگر سبب می‏شود نام نسب ایشان را همانند آنچه نجاشی آورده بدانیم و ترجیح تستری نیز با ملاحظه همین نکات دور از ذهن نیست.

دو. ولادت و وفات

تاریخ ولادت ایشان به دقت تعیین نشده است، اما به قرینه تاریخ وفات برخی مشایخ او گمانه‏زنی‏هایی شده است؛ مثل آنکه اگر او را از اصحاب امام هادیعلیه السلام ـ آن گونه که شیخ در رجال آورده۵‏ـ به حساب آوریم و شهادت ایشان در سال ۲۵۴ قمری باشد، نیز وفات محمد بن حسین ابی‏الخطاب که طبق نقل نجاشی سال ۲۶۲ قمری ذکر شده۶ و حمیری از او نقل بی‏واسطه دارد،۷ بر این اساس نیمه اول قرن سوم تاریخ ولادت ایشان به حساب می‏آید.

1.. تفرشی، نقد الرجال، ج۳، ص۹۳، رقم ۳۰۲۷؛ کرباسی، اکلیل المنهج، ص۳۳۸، رقم ۵۸۸؛ خویی، معجم رجال الحدیث، ج۱۰، ص۱۳۹، رقم ۷۶۵۵.

2.. همان‏گونه که اردبیلی اشاره دارد.

3.. تفرشی، همان، ج۴، ص۲۴۴، رقم ۴۸۳۳؛ کرباسی، همان، ص۴۵۵، رقم ۸۸۴؛ خویی، همان، ج۱۶، ص۲۳۳، رقم ۱۱۰۸۱.

4.. تستری، قاموس الرجال، ج۶، ص۲۹۱، رقم ۴۲۳۹.

5.. طوسی، رجال، ص۳۸۹، رقم۵۷۲۷.

6.. نجاشی، رجال، ص۳۳۴، رقم ۷۹۸.

7.. برای نمونه، ر.ک: طوسی، تهذیب الاحکام، ج۶، ص۲۲ و ۳۰۱. او در قرب الإسناد نیز ۱۷ روایت مستقیم از ایشان نقل کرده است.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
276

بررسی شخصیت و احوال عبداللّٰه بن جعفر حمیری

علی‏رضا بهرامی۱

۱. هویت‏شناسی

یک. نام و نسب

نجاشی نام او را عبداللّٰه بن جعفر بن الحسین بن مالک بن جامع الحمیری ابوالعباس القمی نوشته است.۲ در حالی که شیخ در فهرست و رجال و نیز برقی به عبداللّٰه بن جعفر الحمیری اکتفا کرده‏اند،۳ صدوق در مشیخه نام او را عبداللّٰه بن جعفر بن جامع الحمیری نوشته است.۴ علامه در ایضاح الاشتباه فرزند او محمد را چنین معرفی می‏کند: محمد بن عبداللّٰه بن جعفر بن جامع بن مالک الحمیری.۵

تفرشی، کرباسی و خویی ـ رحمهم اللّٰه ـ او را عبداللّٰه بن جعفر بن الحسن بن مالک بن جامع

1.پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث، (پژوهشکدۀ کلام اهل‏بیت علیهم السلام).

2.. نجاشی، رجال، ص۲۱۹، رقم ۵۷۳؛ حلی، خلاصة الاقوال، ص۱۰۶، باب عبداللّٰه رقم ۲۰؛ اردبیلی، جامع الرواة، ج۱، ص۴۷۸؛ ابن داود، رجال، ص۱۱۷، رقم ۸۴۵.

3.. طوسی، الفهرست، ص۲۹۴، رقم ۴۴۰؛ همو، رجال، ص۳۸۹، رقم ۵۷۲۷ و ص۴۰۰، رقم ۵۸۵۹؛ برقی، رجال، ص۶۰، اصحاب ابی‏محمد الحسن؛ بروجردی، طرائف المقال، ج۱، ص۲۰۷.

4.. صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۵۱۰. حلی، خلاصة الاقوال، ص۴۴۲، الفائدة الثامنه.

5.. حلی، ایضاح الاشتباه، ص۲۷۹، رقم ۶۲۲. ابن داود، رجال، ص۱۷۵، رقم ۱۴۱۹.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17881
صفحه از 356
پرینت  ارسال به