265
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

و لیس فی دعوانا هذه ـ غیبة الامام ـ إکذاب للحس و لا محال و لا دعوی تنکرها العقول.۱

وی در بحث طول عمر امام زمانعلیه السلام به موضوع عرضه حدیث بر عقل اشاره می‏کند و تلویحاً آن را می‏پذیرد. وی در سرزنش کسانی که در این عقیده تردید و انکار روا داشته‏اند، می‏گوید: در آموزه کدام عقل جایز است که اصحاب کهف سیصد سال در غار زنده بمانند ولی امام دوازدهم نتواند عمر طولانی داشته باشد. وی از این طریق به داوری عقل در پذیرش گزاره‏های نقلی اشاره می‏کند، لیکن در سطور بعد، بخشی از روایات نقل شده توسط وهب‏ بن منبه و کعب الاحبار را از جمله محالات می‏شمرد که عقل آنها را نمی‏پذیرد:

کیف یصدقون ما یرد من الاخبار عن وهب‏ بن المنبه وعن کعب الاحبار فی المحالات التی لا شیء منها فی قول الرسول و لا فی موجب العقول.۲

شیخ صدوق ارزیابی کلام و دریافت معنا را نیز کار عقل می‏داند و می‏گوید:

ربّما وکل علم المعنی الی العقول أن یتأمّل الکلام.۳

در بیان مصداق این کارکرد عقلی می‏توان گفت که در حقیقت تأویل احادیث نتیجه عرضه حدیث به عقل و دریافت اشکال محتوایی آن توسط عقل است.

تأویل حدیث زمانی اتفاق می‏افتد که عقل معنای دریافت شده از ظاهر حدیث را با دیگر آموزه‏های قرآن و سنت ناهماهنگ بیابد یا پذیرش محتوای آن را از سوی عقل دارای اشکال یا ناممکن بداند. بنابراین می‏توان گفت که تأویل حدیث نتیجه سنجش احادیث توسط عقل و بهره‏گیری از این میزان دقیق است.

یکی از نمونه‏های نقد حدیث از سوی شیخ صدوق، نظر وی درباره احادیث طبی است. صدوق این احادیث را نه بر اساس آموزه‏های قرآن و نه بر اساس اخبار اهل بیتعلیهم السلام بلکه بر اساس آموزه‏های عقلی به نقد کشیده است. او اشکالات این احادیث را به چند دسته تقسیم می‏کند و می‏گوید:

اعتقادنا فی الاخبار الواردة فی الطبّ انّها علی وجوه:

منها: ما قیل علی هواء مکة فلایجوز استعماله فی سائر الأهویة؛

1.. همو، کمال الدین و تمام النعمه، ص۹۳.

2.. همان، ص۵۳۰.

3.. همو، معانی الاخبار، ص۷۳.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
264

معنی ینفی التشبیه و التعطیل و یثبت التوحید.۱

همچنین وی به گزینش احادیث مناسب در بحث و تبادل نظر با مخالفان و نیز مناظره‏ها معتقد بوده است. به نظر وی باید در انتخاب احادیثی که در مناظره‏ها مطرح می‏شود، دقت کافی صورت گیرد تا نتیجه مطلوب از بحث یا مناظره حاصل آید.

وی در مقامی که درباره بحث ولایت امیرمؤمنانعلیه السلام و ماجرای غدیر خم به سخن می‏پردازد، به این نکته اشاره می‏کند و می‏گوید:

در بحث با مخالفان در این موضوع ابتدا باید احادیثی را ارائه کرد و به تحلیل درباره آن پرداخت که مورد قبول طرفین باشد. آن‏گاه به مفاهیم و معارف برداشتی امامیه از این حدیث پرداخت و آن را به اثبات رسانید.۲

این نوع نگرش در انتخاب حدیث حاصل تحلیل‏های عقلی پنهان و استدلال‏های ناگفته است که صدوق به آن مبادرت می‏ورزیده است.

نتیجه اینکه انتخاب جهت‏دار حدیث در یک موضوع اعتقادی و درج احادیثی ویژه و برگزیده در آن باب نتیجه تلاشی علمی و فعالیتی عقلی بوده است و شیخ صدوق نیز آگاهانه در این مسیر پای نهاده و به بهترین شکل طی طریق کرده و احادیث مناسب با عقاید امامیه را با توجه به لوازم و توالی هریک از گزاره‏های آن و رعایت تناسب آن با مجموع اعتقادات امامیه در کتاب‏هایش آورده است.

پنج. عرضه حدیث بر عقل و تأویل عقلی حدیث

یکی از ملاک‏های ارزیابی و نقد حدیث، عرضه آن بر عقل است. عقل به‏سان ترازویی دقیق در سنجش درستی یا نادرستی حدیث به‏ کار گرفته می‏شود.

شیخ صدوق، همچون دیگر محدثان خردگرای شیعه، اشکالات احتمالی موجود در احادیث را با سنجه عقل تشخیص می‏دهد و درصدد علاج آن و هماهنگ‏سازی آن با منظومه معارف اهل بیتعلیهم السلام برمی‏آید. او در بیان و تبیین گزاره‏ها و معارف دینی امامیه همواره در نظر دارد که این نظریه‏ها به مخالفت با عقل و آموزه‏های آن نینجامد. وی در موضوع رأی شیعه درباره غیبت امام زمانعلیه السلام می‏گوید:

1.. صدوق، التوحید، ص۱۱۹.

2.. همو، معانی الاخبار، ص۶۷.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17862
صفحه از 356
پرینت  ارسال به