باعثهم و مرسلهم و متخذهم حججاً و ان عرفناه بأنفسنا فهو ـ عزوجل ـ محدثها فبه عرفناه.۱
۲. عملکرد عقلگرایانه صدوق
پس از گزارش از جایگاه عقل نزد صدوق و بررسی دیدگاه او درباره ماهیت، اعتبار ادراکات و قلمرو عقل، نوبت به بررسی عملکرد عقلی وی فرا میرسد. در اینجا به برخی از مهمترین عملکردهای عقلگرایانه صدوق میپردازیم:
یک. نقل روایات عقل
اگرچه شیخ صدوق کتاب یا فصل مستقلی در کتابهایش درباره عقل و شناخت آن ایراد نکرده است، روایاتی درباره عقل در کتابهای مختلف خود آورده است که همین مقدار نشاندهنده توجه او به عقل و شناخت آن و اهمیت و اعتبار آن است.
شیخ صدوق دهها حدیث درباره عقل و عاقل و ویژگیها و کارکردهای عقل در کتابهای خود روایت کرده است. وی فصلهایی از کتابهای الخصال، معانی الاخبار و ثواب الاعمال را به عقل، اقسام آن، جایگاه و قدرتش و نیز کارکرد درست آن اختصاص داده و خطبههای ویژه امامانعلیهم السلام را که در آن به عقل اشاره رفته و همچنین حدیث معروف جنود عقل و جهل را در چند موضع از آثارش نقل کرده است.
این در حالی است که در کتابهای برخی نویسندگان ـ بهویژه از اهل سنت ـ یا اثری از روایات موضوع عقل دیده نمیشود یا اینکه روایات انگشتشماری را که در این باره نقل کردهاند نقد کرده و نادرست شمردهاند.
در سطور زیر چند نمونه از روایات مهمی که در موضوع عقل وارد شده و شیخ صدوق آنها را در کتابهای خویش نقل کرده است ذکر میکنیم:
۱. حدیثی که در آن به خلقت عقل از نور مخزون الهی و تکلم خداوند با آن و فرمانبرداریاش از خداوند سخن رفته و خدای تعالی آن را برترین، مطیعترین و شریفترین آفریده خود خوانده است:
قال رسول اللّٰهصلی الله علیه و آله: ان اللّٰه ـ تبارک و تعالی ـ خلق العقل من نور مخزون مکنون فی