23
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

مدرسه قم ادامه دادند. طبقه دوم از مشایخ مدرسه قم بیشترین تأثیر را از احمد بن محمد بن عیسی پذیرفته‏اند. در میان این افراد سعد بن عبداللّٰه، محمد بن الحسن الصفّار، محمد بن یحیی عطار، محمد بن علی بن محبوب و عبداللّٰه بن جعفر حمیری بیشترین روایت را از احمد اشعری نقل کرده‏اند و قرابت فکری بیشتری با وی دارند، به‏گونه‏ای که می‏توان احمد بن محمد بن عیسی را سرآغاز یک خط فکری در قم دانست که در نسل شاگردانش ادامه می‏یابد.

سعد بن عبداللّٰه اشعری شخصیت اثرگذار این طبقه که خود از خاندان اشعریان قم بود، بیشترین قرابت را به استادش احمد اشعری داشت. حجم روایات سعد از احمد اشعری و نیز حضور نام وی در طرق فهرستی پس از نام احمد اشعری در بیشتر طریق‏ها، این اثرپذیری را نشان می‏دهد. با توجه به آثار سعد بن عبداللّٰه، هم در کلام تبیینی و هم در کلام دفاعی، به روشنی می‏توان وی را از جریان محدثْ‏متکلمان دانست. سعد در نقّادی، مناظره و ردیّه‏نویسی پرتلاش، و البته در رویارویی با خط کلامی نظریه‏پرداز کوفه سخت‏گیر بود. او بر همین اساس، کتابی در بیان عیب‏ها و کژی‏های هشام و یونس نگاشت۱ و نیز در واکنش به اثری که علی بن ابراهیم درباره یکی از اندیشه‏های هشام نگاشته بود، ردّیه‏ای با نام الردّ علی علی بن ابراهیم فی معنی هشام و یونس به تحریر درآورد. این آثار گذشته از رویکرد کلامی سعد بن عبداللّٰه، نشان‏دهنده رواج این‏گونه مباحث کلامی در فضای فکری قم است. از دیگر نگاشته‏های کلامیِ سعد در ردّ جریان‏های انحرافی، می‏توان به کتاب الضیاء فی الردّ على المحمدیه والجعفریه، کتاب الردّ على الغلاة و کتاب الردّ على المجبّره اشاره کرد. شاید بتوان، نگارش این ردّیه‏ها و رویارویی‏های کلامی سعد را نتیجه ارتباط وی با بغداد و نیز جامعه حدیثی اهل سنت ارزیابی کرد.

در حوزه کلام تبیینی، کتاب‏های بصائر الدرجات، الإمامة، فضل النبیصلی الله علیه و آله، فضل ابی‏طالب وعبدالمطلب وابی النبیعلیهم السلام، الاستطاعة، مناقب الشیعه و احتجاج الشیعه على زید بن ثابت فی الفرائض از آثار اوست.۲ در این میان، کتاب‏هایی چون الاستطاعة آشکارا بحث از یک مسئله کلامی رایج در حوزه‏های کلامی است و نمی‏توان آن را تنها یک نگاشته حدیثی، فارغ از اختلافات کلامی دانست.

شخصیت دیگری که در کنار سعد بن عبداللّٰه قرابت فکری بسیار با احمد اشعری داشته و البته

1.. نجاشی، رجال، ص۱۷۷.

2..همان.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
22

خطوط فکری جریان محدثْ‏متکلمان در قم

مهم‏ترین شخصیت‏هایی که در انتقال میراث کوفه به قم نقش داشتند عبارت‏اند از: ابراهیم بن هاشم قمی، احمد بن محمد بن عیسی اشعری، حسین بن سعید اهوازی، محمد بن خالد برقی و فرزندش احمد بن محمد بن خالد، محمد بن عبدالجبار، سهل بن زیاد آدمی، محمد بن علی ابوسمینه، ابن اورمه و.... گرچه بیشتر ایشان با داشتن مشایخ مشترک از یک جریان فکری در کوفه بهره برده‏اند، از آنجا که اختلاف در پاره‏ای باورها یا شیوه‏ها منشأ پیدایش خطوط فکری متمایزی در یک جریان می‏شود، محدثْ‏متکلمان قم نیز در یک نگاه دقیق به خطوط متمایزی تفکیک‏پذیرند.

خط فکری احمد بن محمد بن عیسی

در میان افرادی که در انتقال میراث کوفه نقش داشتند، احمد بن محمد بن عیسی بیشترین حجم میراث را به قم انتقال داد۱، و شاید اثرگذارترین شخصیت این طبقه به شمار ‏آید. شیخ ابوجعفر احمد بن محمد بن عیسی‏ اشعری۲، از اصحاب امام رضاعلیه السلام، امام جوادعلیه السلام و امام هادیعلیه السلام، شیخ و فقیه قُمیین بود و در قم ریاست و جایگاه اجتماعی والایی داشت۳. وی برای اخذ حدیث به کوفه رفت و از بزرگ‏ترین مشایخ کوفه و بغداد روایات و میراث حدیثی‏شان را فرا گرفت. در این میان بسیاری از مشایخ مهم او به جریان محدثْ‏متکلمان کوفه تعلق داشتند.

احمد بن محمد بن عیسی گذشته از نقل میراث مکتوب کوفه، آثار و نوشته‏هایی نیز داشت که به نظر می‏رسد کتاب‏های التوحید، فضل النبی و الاظلّه از آثار کلامی اوست. از ویژگی‏های احمد اشعری تلاش گسترده در مبارزه با جریان غلو و جلوگیری از انتشار میراث جریان‏های انحرافی در قم است۴ که خود نمونه بارزی از تلاش کلامی او به شمار می‏رود. وی شاگردان بسیاری داشت که شبکه‏ای از محدثْ‏متکلمان را پدید آوردند و خط فکری او را تا پایان حیات

1.. بر پایۀ گزارش فهرست‏های موجود، نام احمد بن محمد بن عیسی در بیشتر طرق قمی‏ها به میراث کوفه ذکر شده است. شیخ طوسی در طریق خود به میراث ۱۳۵ تن از اصحاب، نام وی را ذکر کرده و نجاشی نیز در طریق خود به میراث ۱۱۰ نفر از راویان حدیث از او یاد کرده است.

2.. دربارۀ او، ر.ک: طوسی، الفهرست، ص۶۰؛ همو، رجال، ص۳۵۱، ۳۷۳ و ۳۸۳؛ نجاشی، رجال، ص۸۲.

3.. طوسی، فهرست، ص۶۰؛ نجاشی، همان، ص۸۱.

4.. اخراج ابوسمینه، سهل بن زیاد و حسین بن عبیداللّٰه از قم در همین راستا بود.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17812
صفحه از 356
پرینت  ارسال به