نداده، با درج هشت روایت از مجموع ۴۳ روایت، در این موضوع نیز با صفّار همرأی است.
بنابراین از مجموع روایات دو کتاب کافی و بصائر روشن میشود که ائمهعلیهم السلام از خصوصیات جسمی و روحی افراد، اعمال ایشان و از سخن حیوانات در زمان حال آگاهاند. ذکر این نکته لازم است که از مجموع این روایات عام بودن چنین دانشی برای تمام زمانها استفاده نمیشود؛ زیرا امام در مقام بیان اصل موضوع است و مقدمات حکمت نسبت به خصوصیات تمام نیست؛ لذا تمسک به اطلاق روایات صحیح نیست.
امور ثابت عینی مادی در آینده
از بحث انگیزترین مباحث علم امام، آگاهی او به آینده است. اگرچه بعضی چنین دانشی را از ائمهعلیهم السلام نفی میکنند و آن را مخالف قرآن میدانند،۱ کلینی و صفّار این دانش را برای ائمهعلیهم السلام ثابت میدانند و دانش نفیشده در قرآن را علم غیب (دانشی که از دیگری دریافت نشده) میدانند که فقط علم الهی چنین خصوصیتی دارد. این دانش به تناسب عنوان ابواب دو کتاب، در چهار گفتار بررسی خواهد شد.
منفعتها و خسارتها
زندگی بشر از دو دسته امور پیدا و پنهان تشکیل شده است و انسانها همواره در پی کشف مسائل پنهان برای جلب منفعت بیشتر و دفع مضرات از خود بودهاند. روایاتی از اهل بیتعلیهم السلام وارد شده که ایشان از این مسائل آگاهاند و میتوانند از آن خبر دهند. نمونههای فراوانی نیز از اصحاب ایشان نقل شده که امامان از آینده ایشان خبر دادهاند؛ اخبار شهادت امیرالمؤمنینعلیه السلام و اباعبداللّٰهعلیه السلام توسط پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله،۲ خبر پارس کردن سگهای ربذه بر عایشه،۳ اطلاع از شهادت عمار به دست گروه سرکش،۴ خبر از به صلیب کشیده شدن میثم تمار و جویریه، قطع شدن دست و پای رشید هجری و کشته شدن کمیل بن زیاد به دست حجاج بن یوسف، نمونه هایی از این اخبارند.۵