211
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

این بحث را ـ با تفصیل بیشتری ـ ارائه نموده که در مجموع شامل ۴۴ حدیث در چهار باب است.۱

در این میان، باز هم دو باب کافی و بصائر عنوان‏هایی مشابه دارند؛ باب «بی‏نیازی ائمهعلیهم السلام به شاهد و دلیل در حکم کردن و قضاوت میان مردم» به صورت ضمنی بر این دانش ائمهعلیهم السلام دلالت دارد. تعداد روایات مشترک این دو باب، پنج مورد است که سه مورد از آن مشترک۲ و دو مورد غیر مشترک است.۳ تعداد روایات اختصاصی کافی یک مورد و بصائر سیزده مورد می‏باشد.

دو باب دیگر کافی و بصائر به صراحت عرضه اعمال بر پیامبر و ائمهعلیهم السلام را بیان می‏کنند. تعداد روایات مشترک این دو باب سه مورد است۴ و دو مورد دیگر غیرمشترک‏اند.۵ همچنین تعداد روایات اختصاصی کافی یک مورد و بصائر سیزده مورد است.

نکته در خور توجه در روایات این باب، اشاره به مصداق «مؤمنون» در آیه ۱۰۵ سوره توبه است که در روایتی مراد از آن ائمهعلیهم السلام بیان شده است؛ اما حضرت رضاعلیه السلام در حدیثی، مؤمنون را علی بن ابی‏طالبعلیه السلام می‏داند. فیض کاشانی ذیل این حدیث می‏نویسد: «این بیان امام بدان دلیل است که در زمان نزول آیه، یگانه مصداق مؤمنون امیرمؤمنانعلیه السلام بوده است و اختصاصی در آیه نسبت به علیعلیه السلام وجود ندارد».۶ وجه دیگری نیز از طرف علامه مجلسی بیان شده مبنی بر اینکه امام علیعلیه السلام مصداق اصلی و اتمّ مؤمنون است.۷

از مجموع روایات هر دو کتاب این مطلب ثابت می‏شود که ائمهعلیهم السلام به اعمال بندگان علم دارند و از آن آگاه‏اند. اگرچه صفّار در عنوان باب، به نبودن فرق میان زندگی و مرگ در این دانش تصریح کرده است. اما روایات کافی نیز بر این مطلب دلالت دارند؛ زیرا در زمان امام صادقعلیه السلام رسول خداصلی الله علیه و آله در قید حیات نبوده‏اند و امام می‏فرمایند که اعمال بر ایشان عرضه می‏شود.

نکته مهم اینکه در کافی عرضه اعمال به‏صورت روزانه دانسته شده، اما در بعضی روایات

1.. صفّار، بصائر الدرجات، ص۲۵۸، ۴۲۷، ۴۲۹ و ۴۲۴.

2.. کلینی، همان، ص۳۹۷؛ صفّار، همان، ص۲۵۸ و ۲۵۹.

3.. کلینی، کافی، ج۱، ص۳۹۸؛ صفّار، بصائر الدرجات، ص۴۵۱.

4.. کلینی، همان، ص۲۱۹ و ۲۲۰؛ صفّار، همان، ص۴۲۴، ۴۲۵ و  ۴۲۶.

5.. کلینی، همان، ص۲۱۹؛  صفّار، همان، ص۴۲۸ و ۴۲۹.

6.. فیض کاشانی، الوافی، ج‏۳، ص۵۴۵.

7.. مجلسی، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج۳، ص۶.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
210

عنوان مشترک دوم موضوع هدایت‌گری ائمهعلیهم السلام است.۱ در این باب، کافی چهار حدیث و بصائر نُه حدیث آورده‏اند و چهار حدیث در هر دو به‏طور مشترک آمده‏اند.۲ پنج حدیث دیگر نیز از روایات اختصاصی بصائر است و کافی حدیث اختصاصی در این باره ندارد.

در مجموع، کلینی با ارائه سه باب (حاوی چهارده روایت) و صفّار با ارائه یازده باب (حاوی هشتاد حدیث) چنین دانشی را برای ائمهعلیهم السلام ثابت می‏کنند. مجموع روایات اختصاصی کافی در این بحث، هفت مورد و مجموع روایات اختصاصی بصائر ۶۲ مورد است. همچنین ده روایت تحت عنوان باب مشترک نیستند. بنابراین، بین کلینی و صفّار در ثبوت کامل دانش شریعت برای ائمهعلیهم السلام اختلافی وجود ندارد.

امور ثابت عینی مادی در گذشته

اعمال بندگان

از منظر مکتب اسلام رفتار انسان‏ها را فرشتگان الهی ثبت می‏کنند و پرونده اعمال با گذر زمان نابود نمی‏شود. اسلام معیار سعادت و شقاوت افراد در سرای آخرت را همین اعمال معرفی می‏کند و علم به آن را برای خداوند متعال ثابت می‏داند و میان پیدا و پنهان در این دانش فرقی نمی‏گذارد. از نگاه مذهب شیعه و برخی از اهل تسنن، پیامبرصلی الله علیه و آله نیز از اعمال امت آگاه می‏شود؛ اما درباره چگونگی حاصل شدن این دانش و مقدار آن اختلاف هست. اهل سنت معتقدند گزارش اعمال به‏صورت مجمل و کلی بر پیامبرصلی الله علیه و آله عرضه می‏شود و به ایشان می‏گویند: امتت این‏گونه رفتار کرد. میان شیعیان نیز بر سر علم امام به اعمال بندگان اختلاف وجود دارد؛ برخی این دانش را بالفعل می‏دانند و در مقابل، عده دیگری دانش امام به کلیات اعمال را می‏پذیرند و جزئیات را متوقف بر خواست ایشان دانسته‏اند.۳

کلینی در کافی عرضه اعمال بر پیامبر و ائمهعلیهم السلام را پذیرفته و روایات این دانش را در دو باب آورده است. مجموع روایات این دو باب، یازده مورد است.۴ صفّار نیز در بصائر ابواب

1..کلینی، همان، ج۶، ص۵۵۳؛ صفّار، همان، ص۹۶.

2..کلینی، همان، ج۱، ص۱۹۱؛ صفّار، همان، ص۲۹.

3.. ر.ک: پایان‏نامۀ «گسترۀ علم امام در مقایسۀ روایات اصول کافی و بصائر الدرجات»، (پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد دانشکدۀ علوم حدیث)، گفتار امور ثابت عینی مادی در گذشته اعمال بندگان.

4.. کلینی، کافی، ج۱، ص۲۱۹ و ۳۹۷.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17896
صفحه از 356
پرینت  ارسال به