197
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

مى‏تواند الهام‏بخش اهل کلام و حکیمان باشد و باب گفت‏وگوهاى بدیع و شیرینى را بگشاید. در واقع، گزینش کلینى مجال خوبى براى تضارب آرا و جولان اندیشه‏ها مى‏آفریند.

در اینجا مناسب است ضمن اشاره به نخستین بخش اصول کافى، یعنى کتاب العقل والجهل، به شبهه‏اى پاسخگوییم که قبلاً به آن اشاره شد و آن اینکه پاره‏اى روایات در اصول کافى آمده که از اظهار رأى نهى کرده‏اند. به نظر مى‏رسد روایات یاد شده در کتاب فضل العلم، جلد اول اصول کافى، در سه باب آمده باشد که به ترتیب عناوین آنها عبارت‏اند از: النهى عن القول بغیر علم (باب یازدهم (من عمل بغیر علم (باب دوازدهم)، البدع و الرأى والمقائیس (باب نوزدهم). باب بیستم کتاب فضل العلم کافى هم، عنوانش الرد الى الکتاب و السنه… است. در این ابواب روایاتى آمده که سخن هوس‏آلود جاهلانه، رفتار ناآگاهانه، بدعت‏گذارى، اظهار نظر بى‏مورد و قیاس کردن را تخطئه کرده و به جاى آنها راه هدایت و رستگارى را بازگشت به قرآن و سنت پیامبرصلی الله علیه و آله و ائمهعلیهم السلام دانسته است. اکنون باید پرسید پس از ملاحظه دقیق روایات مورد بحث، چگونه مى‏توان ممنوع بودن اندیشه و اظهار نظر منطقى را از آنها نتیجه گرفت؟! قطعاً این نتیجه‏گیرى امکان ندارد؛ بلکه اندیشیدن در حوزه عقاید، تنها کارى است که یک مسلمان باید انجام دهد و ملاحظه روایات کتاب العقل والجهل کافى، گواهى بر این مدعاست.

با اینکه موارد اظهار نظر کلینى در زمینه مسائل اعتقادى در اصول کافى فراوان نیست و شاید علت آن عزم وى بر تحفظ بر متون روایى بوده است، همان چند موردى که به اظهار نظر پرداخته، سخنان محققانه و باارزشى بر زبان آورده که گویاى گستردگى دانش وى، به‏ویژه در کلام و فلسفه است. اکنون برخى از موارد یاد شده را مرور مى‏کنیم:

۱. کلینى پس از بیان حدیثى از امیرالمؤمنینعلیه السلام درباره شناخت ذات حق به کمک خودش، یا به تعبیر فلسفى برهان لمّى، چنین فرموده است:

معناى سخن امامعلیه السلام که فرمود: «خدا را به خدا بشناسید» این است که خدا اشخاص، نورها، جوهرها و اعیان را آفرید. پس اعیان همان جوهرهاست و جوهرها روح‏هاست. لیکن خداى بزرگ به جسم و روحى شباهت ندارد و هیچ کس نیز توان آفریدن روحِ داراى احساس و ادراک را ندارد. پس تنها او خالق روح‏ها و تن‏هاست و آن‏گاه که خدا شبیه هیچ جسم و روحى نباشد، پس راهى جز شناخت خدا به کمک ذاتش نیست و تشبیه خدا به روح، بدن یا نور شناخت خدا نیست.۱

1.. کلینی، کافى، ج۱، ص۱۵۴.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
196

عقل‏گرایى کلینى در حوزه عقاید

این تعبیر بسیار زیباست که در اسلام، حوزه عقاید، قُرق‏گاه عقل است؛۱ بر خلاف مسیحیت که ورود عقل را به این قلمرو ممنوع کرده است! مرحوم کلینى نیز به‏خوبى این نکته را دریافته و عقل‏گرایى را در این عرصه به‏طور جدى مطرح کرده و پاى احادیث را به این وادى گشوده است.

کلینى موسوعه حدیثى بزرگ خویش را با اصول کافى آغازیده است. آن هم با حجمى بالا، به‏حدى که چندان از فروع کافى مربوط به احکام عملى زندگى دنیایى، چیزى کم نداشته باشد. احادیث اعتقادى حتماً باید بهره کافى از استدلال داشته باشند تا اندیشه‏ها آنها را بپذیرند وگرنه در حوزه عقاید، کاربردى نخواهند داشت. با نگاهى به اصول کافى درمى‏یابیم که احادیث آن از این امتیاز برخوردارند و مؤلّف آن، استادانه، گزینش خوبى انجام داده، روایات مناسب را در هر مورد آورده است.

در اینجا به مواردى مى‏پردازیم تا به کمک آنها شیوه عقل‏گرایانه کلینى را در اصول کافى، نشان داده، نحوه بهره‏گیرى او را از احادیث، در حیطه عقاید، آشکار کنیم:

۱. تبویب و نام گذارى‏ها

انتخاب آگاهانه و مجتهدانه عناوین کتاب‏ها، فصول و ابواب در اصول کافى، خبر از اندیشه والاى نگارنده آن مى‏دهد. ممکن است این کار ساده به نظر آید، لیکن انجام چنین کاری، آن هم در یک نگاشته حدیثى که باید محتواى روایات کاملاً منظور شود، چندان آسان نیست. در حقیقت، کلینى آمیزه‏ای از تحدیث و تعقل را در کافى به نمایش گذاشته و بدین سان، هنر خویش را آشکار کرده است. آرى، در یک اثر روایى، در پهنه اصول اعتقادى، اگر بنا باشد استدلال‏هاى کلامى و انتظار شخصىِ پژوهشگر نیاید، بلکه متن روایات به‏عنوان آموزش‏هاى اعتقادى بازگو شود، کارى جز آنچه کلینى انجام داده، شدنى نیست.

۲. جامعیت اصول کافى

امتیاز دیگر اصول کافى، به‏عنوان طرحى نو و کارى ابتکارى، جامعیت آن است. در اصول کافى تمام مسائل اعتقادى بیان شده است؛ حتى جزئیات و فروع بسیار ظریفى در آن و ضمن احادیث آمده که

1.. مطهرى، انسان کامل، ص۱۵۳.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17799
صفحه از 356
پرینت  ارسال به