193
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

فقهى و کلامى به شمار مى‏رفته، شیعه نمى‏توانسته حرف‏هاى خود را نزند، وگرنه در آن عصر پر حادثه به‏کلى از میان رفته بود. پس یک ویژگى دیگر روزگار کلینى، خردگرایى عالمان و بزرگان شیعه در آن عصر در تداوم دوران ائمهعلیهم السلام بوده است. در مباحث آتی توضیحى درمورد احادیثى که از رأى و نظر نهى کرده‏اند، خواهد آمد تا هر سوءتفاهمى از میان برود.

پیدایش زمینه‏هاى اجتماعى و فرهنگى توسعه

آخرین ویژگى روزگار کلینى را باید «باز بودن» آن دانست. یعنى از نظر اجتماعى و فرهنگى در زادگاه خود او و نیز در قم و عاصمه جهان اسلام، مدینة السلام، بغداد، سعه صدر کافى و اوضاع کاملاً مساعد براى ابراز عقیده و اندیشه وجود داشته است و با توجه به چنین اوضاعی بوده که کلینى به فکر تدوین موسوعه حدیثى بزرگ خویش و اظهار دیگر اندیشه‏هاى خود افتاده است. به‏زودى توضیحات بیشترى درباره سه شهر یاد شده، خواهیم آورد.

روزگار زیست کلینى یا دوره غیبت صغرا را باید از یک نظر، دورانى سازنده دانست. از این رو که شیعه در این دوره خود را بازیافت، فلسفه غیبت امام دوازدهمعلیه السلام خویش را به‏درستى فهمید و براى دوره‏ای طولانى‏تر خود را آماده کرد تا بتواند در غیاب حجت حق، امام منتظر، وظایف سنگین خود را به‏درستى انجام دهد.

در این میان، دو نکته را نباید از یاد برد: یکى سختى روزگار غیبت صغرا که به‏راستى عصر حیرت نامیده شده بود، و دیگرى خدمات برجسته عالمان بزرگوار شیعه در آن روزگار و مدتى پس از آن، در تشریح فلسفه غیبت و بررسى مسائل گوناگون مربوط به آن، که این مهم را مى‏توان در آثار مربوط به آن دوره مشاهده کرد.۱

رى، قم و بغداد در عصر کلینى

پس از آشنایى با دشوارى‏هاى عصر غیبت صغرا و روزگار کلینى که عمدتاً مربوط به مذهب وى، مسائل اعتقادى و مبانى مکتب تشیع است، اکنون نوبت به بازگویى آسانى‏ها و زمینه‏هاى مساعدى مى‏رسد که اندکى پیش‏تر به آن اشاره شد. این زمینه‏ها مربوط به سه شهر رى، قم و بغداد بوده است.

1.. از قبیل کمال الدین صدوق، الغیبه اثر شیخ طوسى که اندکى بعدتر نگاشته شده است، الامامة والتبصرة من الحیره، اثر على بن بابویه والد صدوق، و غیبت نعمانى از محمد بن ابراهیم بن جعفر کاتب.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
192

عالى‏ترین مرجع شریعت است، همه سؤالات و استفسارات باید به او ارجاع داده شود و رهنمودهاى او که از نظر شیعیان حقیقت خالص و بیانگر واقع بود، پیروى گردد. پس جایى براى اجتهاد و استدلال عقلانى و به تبع، بحث و مناظره و زورآزمایى در مباحث دینى نمى‏بود….

اکثریت مطلق دانشمندان شیعه، تا پایان قرن سوم هجرى از استدلال عقلى و اجتهاد در فقه به‏شدت خوددارى کرده و کار و تلاش علمى خود را در نقل و ضبط گفته‏هاى معصومین، در مسائل مختلف منحصر و متمرکز ساخته بودند. نظر آن بود که فرد هرچند دانشمند و در کار تحلیل و نظر ورزیده باشد، شریعت قلمرو وحى است نه عقل، و چون امام به مثابه منبع موثق دانش مذهبى و مرجع تفسیر درست شریعت و وحى در جامعه حضور داشت، پس جایى براى ظن و تخمین و اجتهاد و اعمال نظر در خطه شرع و دین نبود.۱

سخنان پیش‏گفته عارى از حقیقت و سند تاریخى است. درست برعکس آنچه ادعا شده، شیعه به لحاظ دسترسى به امامانعلیهم السلام و دانش الهى آنان، قوى‏ترین مکاتب کلامى، فقهى و اصولى را در همان عهد ائمهعلیهم السلام به وجود آورد که ثمره‏های آن در دوره‏هاى بعد آشکار شد.

این سخن بسیار سخیف است که به لحاظ حضور امامان در جامعه شیعى، دانشمندان این مکتب، از عقل‏ورزى خوددارى مى‏کردند. یا اینکه حوزه دین، حوزه عقل نیست؛ یا اینکه اکثریت عظیم دانشمندان شیعه از مناظره، تن مى‏زدند! آنجا که خود امامانعلیهم السلام با لجوج‏ترین افراد، حاضر به مناظره مى‏شدند و جزئیات گفت‏وگوهاى آنان ثبت شده است،۲ چگونه مى‏توان شیعه را عقل‏گریز و مخالف مناظره معرفى کرد؟ بر خلاف ادعاى نادرست پیش‏گفته، در زمینه کلام، با ارزش‏ترین میراث شیعه مربوط به دوران ائمهعلیهم السلام است.۳

حاصل اینکه شیعه در قرون نخستین اسلامى کاملاً اهل تعقل بوده و حضور امامانعلیهم السلام نیز مانعى بر سر راه این مسئله نبوده و نیز خردگرایى بى‏حرمتى به ساحت مقدس ایشان به شمار نمى‏رفته است. در حقیقت، در روزگارى که عصر شکوفایى علوم اسلامى و صفّ آرایى مکاتب

1.. مدرسی طباطبایی، مکتب در فرایند تکامل، ص۱۵۲، ۱۵۷، ۱۶۰ و۱۷۵.

2.. از جمله مى‏توان به کتاب‏هاى ارزشمند شیخ صدوقرحمه الله در این زمینه مراجعه کرد: علل الشرایع، عیون اخبار الرضا علیه السلام، التوحید و الامالى.

3.. ر.ک: صدر، تأسیس الشیعة لعلوم الاسلام؛ نیز مغز متفکر جهان شیعه.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17890
صفحه از 356
پرینت  ارسال به