189
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

داده‌اند،۱ درخور توجه است.

ناگفته پیداست که خوداتکایى مجتهدان و مراجعه توده مردم به آنها، مستلزم بهره‏گیرى جدى آنان از عقل براى تبلور بخشیدن به اجتهاد و فقاهت بوده و به هیچ رو قشرى‏نگرى، سلفى‏گرى و تقلید براى ایشان روا نبوده است.

در مورد کلینى به‏خصوص، خواهیم دید که چگونه شخصیت فقهى وى، حتى در موسوعه حدیثى کافى به نمایش آمده است.

۴. نگاهى به مدرسه قم

ویژگى دیگر روزگار کلینى وجود مدرسه حدیثى ـ کلامی پر افتخار قم بوده که على‏القاعده مى‏بایست او پس از کلین و رى، بهره بسیارى از آن گرفته باشد.

برخى مدرسه قم را در مقابل مدرسه بغداد قرار داده، اولى را ظاهرگرا و عقل‏گریز و دومى را ژرفانگر و خردگرا دانسته‏اند.۲ برخى دیگر نیز اصلى‏ترین ویژگى مدرسه قم را «غلوستیزى» دانسته‏اند. به تعبیر یکی از نویسندگان، دانشمندان و راویان حدیث مدرسه قم که در آن دوره مرکز اصلى و عمده علمى شیعه بود، به‏شدت در برابر بسط و رخنه افکار و آثار مفوضه واکنش نشان مى‏دادند. آنان نیز با تمام قوا مى‏کوشیدند جلوى سیل عظیم ادبیات غلات را که به‏سرعت گسترش مى‏یافت بگیرند. علماى قم تصمیم گرفتند هر کس را که به ائمه نسبت فوق بشرى بدهد، غالى معرفى و از شهر خود اخراج کنند. افراد متعددى از راویان حدیث به سبب آنکه آن گونه مطالب را روایت کرده بودند، در نیمه اول قرن سوم از قم اخراج شدند... دانشمندان حوزه قم که در این دوره عالى‏ترین مقام و مرجع علمى جامعه شیعه بودند، تا پایان قرن چهارم، با قدرت و شدت، ضد مفوضه باقى مانده، با انتساب هرگونه وصف فوق بشرى به ائمه، سخت برخورد مى‏کردند.۳

این سخن نیز شنیدنى است: «بخش‏هایى از مواریث فکرى مفوضه از اواخر قرن چهارم در سنت علمى شیعه رخنه کرد و به‏تدریج مقبولیت مى‏یافت. البته در مجامع حدیثى مدت‏ها ظهور یافته و حضور چشم‏گیرى پیدا کرده بود؛ به‏خصوص در مجامع بزرگ، مانند کتاب کافى که به خاطر بزرگى و گستردگى آن، ناچار احادیث ضعیف زیادى هم در آن راه یافته و حتى به نقل برخى بزرگان

1.. صدوق، کمال الدین، ج۲، ص۴۴۰.

2.. ر.ک: امین ترمس العاملى، بحوث حول روایات الکافى، ص۱۲.

3.. مدرسی طباطبایی، مکتب در فرایند تکامل، ص۵۰، ۵۹ و۶۰.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
188

نگاشته‏اند.۱ در چنین روزگارى دفاع از حریم امامت، تشیع و حدیث، کاری بسیار دشوار بوده که عالمان متعهدى چون کلینى عهده‏دار آن گردیده و در مقابل طعن و طرد دشمنان گوناگون تشیع، جانانه مقاومت کرده‏اند.

۲. اختلافات فرقه‏اى

پس از شهادت امام حسن عسکرىعلیه السلام جامعه شیعه دچار تفرقه درونى بسیار شدیدى شد و فرقه‏هاى گوناگونى پدید آمدند. به‏طور اساسى دو گروه اصلى یکى طرفدار امامت جعفر، برادر امام عسکرىعلیه السلام و دیگرى طرفدار امامت حضرت مهدىعلیه السلام فرزند امام عسکرىعلیه السلام شدند و گروه‏هاى فرعى‏تر که تا بیست فرقه نیز گفته شده، نابسامانى عجیبى را بر جامعه شیعى تحمیل کرد.۲

در این مورد نیز، برطرف کردن ریشه‏اى اختلافات و پایان دادن به درگیرى‏ها، فهم درستى از احادیث مربوط به حضرت مهدىعلیه السلام را طلب مى‏کرد، تا حقانیت شیعه اثنى عشرى به اثبات برسد و نادرستى ادعاهاى برخى دیگر آشکار شود. این مهم نیز به دست تواناى محدثان والامقام شیعه در آن دوره انجام گرفت۳ و سهم کلینى در این میان بسیار بود که اکنون جاى شرح آن نیست.

۳. عصر اجتهاد

ویژگى دیگر عصر غیبت آن است که اجتهاد به‏طور جدى و عمده آغاز شده است؛ زیرا به دلیل غیبت امام عصرعلیه السلام و دستیابی نداشتن به ایشان براى برآوردن نیازهاى جامعه، راهى جز اجتهاد و یافتن حکم مسائل جدید در پرتو اصول، نبوده است. این امر، مورد پسند ائمهعلیهم السلام نیز بوده است؛۴ از جمله توقیع مشهور امام زمانعلیه السلام که در آن، شیعه را در مسائل تازه به راویان احادیث ارجاع

1.. مانند، الامامة والتبصرة من الحیره، از على بن بابویه، پدر شیخ صدوق و الغیبة و کشف الحیره، از محمد بن احمد صفوانى و الغیبة وکشف الحیره، از سلامة بن محمد ارزنى و کتاب الغیبة والحیره، از عبداللّٰه بن جعفر حمیرى. نجاشى از این چند کتاب، در رجال خویش به ترتیب در صفحه‏هاى ۱۸۴، ۲۸۰، ۱۳۷ و۱۵۲، یاد کرده است. نام کامل کتاب کمال الدین صدوق نیز کمال الدین و تمام النعمة فى اثبات الغیبة و کشف الحیره است (ر.ک: پایان جلد اول کمال الدین، ص۳۱۱؛ شیخ صدوق، الخصال، ص۱۸۷؛ همو، عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج۲، ص۶۹).

2.. مدرسی طباطبایی، مکتب در فرایند تکامل، ص۱۰۰ و ۱۱۳، پاورقى شمارۀ ۱۵۰.

3.. ر.ک: همان، فصل سوم کتاب، ص۷۳ و بعد با عنوان (بحران رهبرى و نقش راویان حدیث).

4.. همان، ص۹۸ـ۱۰۰.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17842
صفحه از 356
پرینت  ارسال به