187
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

بهره‏گیرى از منابع نخستین و کهن

چیزى که بر اعتبار کافى به صورتى فوق‏العاده افزوده، دسترسى کلینى به منابع کهن و دست اول روایى بوده است. در کافى تمام گزارش‏ها و حدیث‏گزارى‏ها بر اساس متونى بوده که همه در اختیار کلینى و دست اول بوده‏اند.

شک نیست که فراهم آمدن کافى از منابع اولیه یا (اصول اربعمائه) و کتاب‏هاى صحابیان ائمهعلیهم السلام بزرگ‏ترین خدمت به فرهنگ باارزش اسلام و شیعه بوده است؛ چه اینکه بدین ترتیب، یک پایانه علمى و اطلاعاتى غنى و موثق از آثار کهن و پراکنده روایى، سامان گرفته و از میان رفتن منابع یاد شده به‏طور عمده طى رخدادهاى تاریخى، مشکل خاصى پدید نیاورده است.

روزگار کلینى

به منظور فهم ارزش تلاش علمى کلینى و عقل‏گرایى ایشان، آشنایى با روزگار وى ضرورى است؛ زیرا از این راه مى‏توان تا حد زیادى خطوط اصلى شخصیت کلینى را تشخیص داد و به عمق مجاهدات وى پى برد.

تمام دوره عمر کلینى در عصر غیبت صغراى امام زمانعلیه السلام قرار داشته است. این عصر به‏طور کلى از نظر اجتماعى، سیاسى و فرهنگى ویژگى‏هایى داشته که به روشن‏بینى کلینى و عقل‏گرایى او یارى بسیارى رسانده است. اکنون به بیان ویژگى‏هاى یاد شده مى‏پردازیم، تا ضمن قدرشناسى از عالمان نستوه آن دوره، به برخى شبهات مربوط به این موضوع نیز، پاسخى گفته باشیم.

۱. عصر حیرت

دوران غیبت صغرا دوره حیرت نامیده شده است؛۱ زیرا شیعه در آن، در سرگردانى عجیبى به سر مى‏برده است؛ از این رو، که اصل مسئله غیبت امام زمانعلیه السلام و نیز طولانى شدن زمان آن که از چهل سال فراتر رفته بوده است، تردیدهایى را برانگیخته، معضلات اعتقادى و بحران‏هاى اجتماعى را سبب شده بود. این مسائل دقت‏هاى عالمانه‏اى در روایات مربوط به امام زمانعلیه السلام را مى‏طلبیده و از این رو، برخى از عالمان بزرگ آن دوره، کتاب‏هاى مستقلى در این موضوع

1.. ر.ک: مدرسى طباطبایی، مکتب در فرایند تکامل، ص۱۳۵، ۱۳۷ و۱۳۸؛ مجلسى، بحار الانوار، ج۵۱، ص۱۰۹، ۱۱۸، ۱۴۲ و ۱۵۸؛ شیخ صدوق، کمال الدین، ص۲۸۶، ۲۸۷ و۳۰۲.


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
186

عقل‏گرایى در کافى

سرتاسر کافى، نشان از خردگرایى مؤلّف فرهیخته و اندیشه‏ورز آن دارد. این ویژگى چندان برجسته است که جاى انکار ندارد و ما در ادامه گفتار، به مناسبت هر موضوع و به صورت منظم، مواردى از خردورزى کلینى در کافى را نشان خواهیم داد.

همواره باید بر این ویژگى کافى انگشت نهاد که این کتاب از دقت فوق‏العاده و امانت در گزارش احادیث برخوردار بوده، اسناد روایات را به‏طور کامل آورده است. بى‏جهت نبوده که عنوان پر افتخار «ثقة الاسلام»، به دلیل آن استوارنگارى کم نظیر، نصیب کلینى شده است. بى‏شک این توفیق بزرگ الهى بى‏دلیل قرین محدث بزرگ شیعه نشده است؛ بلکه با توجه به وضعیت دشوار ارتباطات در عصر او و مشکلات فراوان آن روزگار، این وثاقت و امانت‏ورزى، حاصل خون دل‏هاى بسیار، رنج‏هاى جانکاه فراوان و مجاهدت‏هاى دامنه‏دار بوده است. راستى که دست مریزاد و آفرین بر آن همه افتخارآفرینى در عرصه پژوهش و فرهنگ.

کیفیت و کمیت زمان نگارش

زمان نگارش کافى از نظر کمّى و کیفى، ویژگى‏هایی داشته است. از نظر کمّى، زمانى طولانى در حد دو دهه را در بر مى‏گرفته است و از نظر کیفى نیز زمانى کاملاً بحرانى و پر ماجرا، یعنى زمان غیبت صغراى امام زمانعلیه السلام بوده است که درباره آن بعداً گفت‏وگو خواهیم کرد.

انگیزه نگارش

انگیزه نگارش کافى نیز، آن گونه که در مقدمه آن از زبان مؤلّف گرانقدرش آمده، بسیار مهم و باارزش بوده است. انگیزه نگارنده، استوارنگارى و عرضه مجموعه‏اى صحیح و سودمند براى رفتار بوده است. او مى‏خواسته اثرى پدید آورد که پیراسته و متقن باشد و بر خلاف جوامع و منابع حدیثى آن روزگار، علاوه بر جامعیت، از روایات ضعیف و غیر قابل اعتماد تهى باشد. باید گفت در مجموع، کلینى به‏خوبى از عهده این امر برآمده و توانسته آرمان خود را از نگارش کافى محقق سازد.۱

1.. ر.ک: بحار الانوار، ج۱۰۵، ص۷۵؛ همان، ج۱۰۴، ص۱۹۰ (دیدگاه شهید اول دربارۀ کافى)؛ همان، ج۱۰۷، ص۷۰، (دیدگاه علامه محمدتقى مجلسى دربارۀ کافى)؛ نیز ر.ک: فیض کاشانى، الوافى، ج۱، ص۶.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17828
صفحه از 356
پرینت  ارسال به