کلامی و سنتگرایی حدیثی بشماریم. وی به رغم پرهیز از لحن متکلمانه و پایبندی به سنت نقل حدیث، کتاب خود را با موضوع «عقل و جهل» آغاز کرده و در آن با دفاع از مشروعیت و اعتبار عقل، به مثابه نعمت و امانتی خدادادی، چهرهای کاملاً عقلانی به مذهب شیعه میبخشد که برای متکلمان شیعه بسیار جذاب و دلنشین مینمود. در اینجا لازم است متذکر شویم که متکلمان شیعه معمولاً در مراجعه به احادیث، معیارهای عقلی را مبنا قرار داده و هر روایت موافق دیدگاه عقلی کلام شیعه را پذیرفته و گاه روایات مشهور و تهی از ایراد سندی را به دلیل مخالفت با آن، رد نمودهاند.۱ از این رو، وجود تعداد محدودی از روایات ناسازگار با روحیه خردگرایی برخی متکلمان بغداد، مانند روایات عالم ذر ـ به استثنای برخی شخصیتهای تندرو در خردگرایی و نزدیک به معتزله ـ۲ با واکنش نسبتاً ملایم متکلمان بغداد روبهرو شده است؛ روایاتی که در دورههای بعد با اتفاق نظرِ نسبیِ شیعیان پذیرفته شده و این منازعه به سود کلینی خاتمه یافته است.
در این بخش از بحث به معرفی مهمترین کتابها و ابواب کلامی کافی میپردازیم:
۱. کتاب العقل و الجهل
کلینی اثر خود را با این کتاب (عقل و جهل) آغاز میکند. وی در مقدمه، دلیل این انتخاب را آن میشمرد که عقل، معیار تکلیف و ثواب و عقاب الهی است. او در این کتاب، میکوشد به اهمیت تعقل در دین از یک سو و پرهیز از خردگرایی افراطی و تعبدگریزی از سوی دیگر توجه داده، نوعی عقل دینی تعریف کند و آن را در نقش بستر دینداری بهعنوان مبنا و اساس کتاب خود برگزیند.
۲. کتاب فضل العلم
این کتاب با تأکید بر تفقه در دین و پرهیز از راههای غیر یقینی و گمانآور بهنوعی دنباله کتاب عقل و جهل بهشمار میرود. در آغاز کتاب، کلینی چند روایت در فضیلت دانشاندوزی آورده و سپس ابوابی را به نهی از اظهار نظر گمانی در مسائل دینی و استفاده از روشهای نامعتبر، مانند قیاس و نتایج برآمده از آن، که پیدایش بدعت در دین است، اختصاص داده است. در پایان نیز ضمن چند