165
جستارهایی در مدرسه کلامی قم

مقطع پایانی مقدمه، کلینی از درخواست این دوست ناشناس یاد می‏کند که کاش کتابی نگاشته می‏شد که در همه زمینه‏های دینی، روایات صادقینعلیهما السلام و سنت‏های الهی را در خود جمع داشت و بدین ترتیب، اختلاف بین روایات که عامل سردرگمی در بسیاری مسائل است، برچیده و مرجعی برای هر جویای حقیقتی شود. سپس کلینی به این درخواست جواب مثبت می‏دهد و معیارهای گزینش حدیث را در این کتاب یاد می‏کند.

معیارهای گزینش حدیث

درباره معیارهای کلینی در گزینش روایات، دیدگاه‏های گوناگون و گاه متضادی مطرح شده است. برخی با استناد به روایت‏هایی در تأیید کافی یا هم‏عصر بودن کلینی با نواب امام زمانعلیه السلام، تمام روایاتش را درست و مناقشه‏ناپذیر شمرده‏اند۱ و در مقابل، برخی دیگر با اتهام کلینی به گزینش سلیقه‏ای، اعتبار کتابش را به‏طور کلی خدشه‏دار کرده‏اند.۲ با این حال، کم‏تر کسی از دانشمندان شیعی، از اخباریان گرفته تا اصولیان، آشکارا به خود اجازه رودررویی با کلینی و نقد جدی وی داده است؛ هرچند در مواردی، به‏ویژه هنگام ناسازگاری دو روایت، عملاً به روایتی از کافی عمل ننموده باشند، حتی کسانی چون محقق نراقی از شخصیت‏های بارز اصولی نیز گاه همانند اخباریان بر درستی تمام روایات کافی اصرار ورزیده است.۳ از محقق نایینی نیز نقل شده که بررسی و گفت‏وگو در سندهای کافی کاری ناممکن است.۴ پیش از پرداختن به معیارهای نقد کلینی نباید فراموش کرد که دانش درایة الحدیث در آن دوره هنوز شکل نگرفته بود و دانش رجال نیز گام‏های نخستین را برمی‏داشت؛ بنابراین، به‏طور طبیعی کلینی، همانند بسیاری از محدثان آن دوره، به‏صراحت از روش خود پرده برنداشته است. با این حال، با بررسی مجموعه روایات کافی و مقایسه تطبیقی سلسله اسانید آن و نیز بررسی شیوه گزینش حدیث در منابع هم‏عصر کلینی می‏توان تا حدودی از معیارهای وی در گزینش حدیث پرده برداشت.

ارزش سند در روایات از قرن دوم به بعد به‏تدریج توجه محدثان را به خود جلب کرد؛ گرچه پیدایش نظریه نقد سندی در بین اهل‏سنت به حدود دو قرن بعد از آن و در بین شیعه به قرن هفت

1.. ر.ک: نوری، خاتمۀ مستدرک الوسائل، ج۳، ص۴۷۰.

2.. همان، ج۳، ص۴۸۵.

3.. ر.ک: انصاری، فرائد الأصول، ج۱، ص۲۴۰ و ۲۴۱.

4.. ر.ک: خویی، معجم رجال الحدیث، ج۱، ص۸۱ .


جستارهایی در مدرسه کلامی قم
164

تفاسیر روایی‏جامع۱ نیز با این قرن ارتباط دارد. تدوین‏های متنوع دیگری در حوزه کلام،۲ فلسفه،۳ تاریخ،۴ فقه،۵ و... نیز در این قرن صورت گرفته است. این در حالی است که شیعیان در حوزه حدیث تا قبل از کافی، افزون بر بخشی از اصول چهارصدگانه (اربعمائه) که نوعی نوشته‏های ابتدایی نزدیک به صحیفه‏های اهل سنت در قرن اول و فاقد نظم و منطق متداول در گونه‏های مختلف تدوین حدیثی است،۶ مجموعه محدودی از تدوین‏های حدیثی را در اختیار داشتند که قابل مقایسه با جوامع حدیثی اهل سنت در آن زمان نبود.

کلینی در مقدمه ارزش‏مندی که بر کتاب کافی خود نگاشته به‏خوبی از فضای تاریخی عصر خود و ارتباط آن با انگیزه‏های وی در تدوین کتاب پرده برداشته است. وی ابتدا از یکی از دوستانش که هویتش برای ما روشن نیست یاد می‏کند که از روزگار خود چنین گله دارد: «جهل و نادانی بر مردمان چیره شده و آنان به راه‏هایی چون استحسان روی آورده‏اند و در عین حال که به‏شکلی افراطی در مهم‏ترین مسائل تنها به عقل خویش بسنده می‏کنند، کورکورانه به تقلید از گذشتگان مشغول‏اند و به این صورت، بیم آن می‏رود که سرچشمه‏های دانش به نابودی گراید». کلینی سپس در پاسخ این گله‏گزاری، مردمان را به دو دسته تقسیم می‏کند و دستورهای خداوند را خطاب به انسان‏های مکلف دانسته، نبود آن را به معنای بطلان شریعت‏ها و کتاب‏های آسمانی که دیدگاه طبیعت‏پرستان است می‏شمرد. بدین ترتیب، خداوند بنا به حکمت و عدالتش به بیان دستورهایش پرداخته و پیمان‏هایش را بر بندگانش عرضه نموده و از آنان خواسته که برای دریافت این دستور‏ها از «اهل ذکر» بپرسند و برای فهم آن به تفقه در دین بپردازند. بنابراین، هیچ دانشی ضروری‏تر از دانش دین و هیچ خطری بالاتر از عمل به گمان‏های بی‏اساس در این قلمرو نیست. پس هر کس که خداوند گمراهی او را خواسته باشد، او را به دامان استحسان و تقلید و تأویل‏های جاهلانه می‏افکند و هر کس خداوند هدایتش را خواهان باشد، او را با یقینی استوار به سرچشمه کتاب و سنت پیامبرصلی الله علیه و آله راه می‏نماید. در

1.. تفسیر عبدالرزاق صنعانی که احتمالاً بخشی از المصنف وی بوده و امروز مستقلاً در سه جلد چاپ شده و تفسیر جامع البیان طبری مورد نظر بوده‏ است.

2.. برای نمونه، ر.ک: آثار جاحظ معتزلی (د ۲۵۵ق) و ابوالحسن اشعری.

3.. برای نمونه، ر.ک: رسالۀ کندی به معتصم عباسی دربارۀ فلسفۀ اولی.

4.. برای نمونه، ر.ک: تاریخ طبری.

5.. شافعی در پایان قرن دوم هجری با نگارش الرساله دانش اصول را بنیان نهاد و کتاب الام وی نیز از نخستین کتاب‏های فقهی جامع به شمار می‏رود. این جریان در قرن بعد با شدت بیشتری دنبال شد.

6.. برای آگاهی بیشتر دربارۀ اصول اربعمائه ر.ک: تهرانی، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج۲، ص۱۲۵-۱۳۵.

  • نام منبع :
    جستارهایی در مدرسه کلامی قم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران؛ زیر نظر محمدتقی سبحانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 17783
صفحه از 356
پرینت  ارسال به